|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det så enkelt?Nei, det hadde ikke vært et lett valg. Det måtte nok være fordi jeg tross alt syntes det var bedre å miste en nyre, enn å miste noen jeg var utrolig glad i. (og det er ikke SÅ mange av dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Er det så enkelt?Nå er det med levende donor noe som kun brukes for nære pårørende, man blir jo ikke plutselig ringt opp fra blodbanken med beskjed om at det er noen som trenger ei nyre. Og for nærmeste familie hadde det vært et lett valg, men jeg hadde ikke akkurat gledet meg.
![]() |
#23 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er det så enkelt?
Akkurat dette vet jeg ikke noe om, men det er uansett en helt annen problemstilling enn å være i live og sunn og frisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg hadde ikke nølt med å gi en nyre til sønnen min f.eks. Det er strenge kriterier for å kunne få lov til å gi nyre, og hvis jeg ble godkjent av legene, ville jeg følt meg trygg på at det var greit. Men jeg håper det aldri blir behov for! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Sugaraddict!
|
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg hadde gitt hjertet mitt for familen.
Terroristen 25.03.09 ![]() Sist redigert av Hilda : 14-02-10 kl 13:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er det så enkelt?Er reglene forandret siden dette diskuteres? Jeg har en svoger som har vært alvorlig nyresyk i tjue år og før jeg ble gift med mannen fikk jeg ikke engang lov til å sjekke om min nyre passet hans. Man måtte være i nær familie for å kunne være levende donor.
![]() |
#27 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg har aldri vært i en slik situasjon, så jeg har ingen forutsetning for å svare.
![]() |
#28 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg kan ikke si sikkert hva jeg ville gjort hvis jeg var i den situasjonen, men jeg kan aldri tenke meg noe annet enn at jeg hadde gjort det for mine barn og for min mann. Jeg tror nok jeg ville gjort det for brødrene mine, men der stopper det for meg.
![]() |
#29 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Stavanger
![]() |
![]() Sv: Er det så enkelt?Moren min syntes det er helt forferdelig at jeg går rundt med et donorkort i lommeboken, men for meg har det vært naturlig å tenke at jeg kan donere hvis jeg omkommer i en ulykke og det er noen som trenger en nyre eller noe som jeg da ikke trenger lenger. Jeg håper jo at hvis jeg plutselig skulle trenge en nyre eller et hjerte at det haddevært noen som "passet for meg"... eller familien min. Hvorfor miste to personer, eller tre, -eller kanskje tiliogmed fire? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg har aldri vært i en sånn situasjon jeg heller.
![]() |
#31 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Enig.
![]() |
#32 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det så enkelt?Det er ikke vanskelig å forestille seg at for barna mine ville jeg gitt hva som helst av meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Ja, jeg tror vel det var senarioet. Jeg bare kom til å lure på det, for det er mange som har problemer med den biten at donor faktisk lever når vitale organer blir fjernet fra kroppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg hadde gitt en nyre til barnet mitt når som helst, men ikke for noen andre.
![]() |
#36 |
Fjellpiper
|
Signerer på alle tre punkter! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg hadde gjort det for ungene mine selvfølgelig,- og for aller nærmeste famile. utover dette må jeg tenke på at jeg er mor, og barna mine trenger meg i mange år til, så min egen helse er viktig.
![]() |
#38 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
![]() Sv: Er det så enkelt?Jeg har sagt til min samboer og mamma at dersom det skulle skje noe med meg så vil jeg være organdonor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
En Som Trener
|
Akkurat det jeg skulle skrive også. Om jeg skulle hatt en tatovering (noe som aldri vil skje uansett på min kropp) så skulle det stått "Please recycle".
![]() |
#40 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Er det så enkelt?Det er vel ikke aktuelt å være levende (frisk) organdonor for ukjente så dette er ikke en problemstilling jeg har tenkt over (og svaret hadde, slik jeg ser det nå, ikke vært positivt). Benmarg- og bloddonor kunne jeg fint ha vært for ukjente, men siden jeg har vært prøver/gravid hele 20-årene blir jeg ikke godkjent av blodbanken enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|