Sv: Husarbeid til mannen
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Flott!! Men da hører han ikke til den hollandkske gjennomsnittsmannen, og det skal du være glad for. Det er ikke noe galt med mannen, men med oppfostringen av gutter i Nederland, og selv i liberale Nederland så klarer de ikke å komme seg ut av denne ukulturen med at gutter ikke skal gjøre noe i hjemmet. Mødrene kommer til og med hjem til sine single sønner for å stryke, vaske osv. og fyller deretter opp fryseren med hjemmelaget mat før de reiser hjem igjen.
En helt vanlig diskusjon i beg. da jeg syntes dette var helt hårreisende kunne forløpe slik:
Elin: Jeg synes det er fryktelig umoderne at en mann av i dag ikke hjelper til i huset når han har samboer.
Svigermor/annen hollandsk mor: Synes du? Hvorfor det? De jobber jo!
Elin: Jeg jobber også. Det gjør de fleste kvinner i dag. Jeg jobber fulltid faktisk, og pendler, og allikevel gidder ikke han å rydde og gjøre det litt hyggelig rundt seg før jeg kommer hjem, langt mindre fylle opp det tomme kjøleskapet.
Svigermor/annen hollandsk mor: Ja, men han jobber jo hele dagen!
Elin: Ja, det gjør han og det er flott det, men det gjør faktisk jeg også. Burde vi kanskje skaffe oss hushjelp?
Svigermor/annen hollandsk mor: Nei, det er vel litt overdrevet, nå har du jo fri så da kan du jo rydde og vaske.
Elin: Men han da?
Svigermor/annen hollandsk mor: Han er sliten for han har jo jobbet hele uken..... og da er det ikke spesielt morsomt å sette i gang med husarbeid med en gang.
Elin: Nei akkurat, det synes ikke jeg heller. Jeg er sliten. Jeg jobbet mer enn 50 timer denne uken og jeg er veldig sliten, og jeg synes det er egoistisk at han ikke hjelper meg så lenge vi jobber fulltid begge to og bor sammen og deler utgiftene.
Svigermor/annen hollandsk mor: Ja, det forstår jeg godt. Dere er flinke begge to.
Elin: Så da bør han jo hjelpe meg...
Svigermor/annen hollandsk mor: Men han er ikke vant til det. Han kan det ikke. Han synes ikke det er gøy, og det har ikke noe med at han er egoistisk å gjøre, han bare liker det ikke. Det er greit å være litt gammeldags på den måten er det ikke, for sånn har det alltid vært.
Elin: og det synes du er greit?...
Svigermor/annen hollandsk mor: Du skulle bare vite hvor lite svigerfaren din gjør. Han gjør ingenting han. Han leser avisen og vet ikke engang hvor brødboksen står selv om den har stått på samme sted i 34 år.
Elin: Ja men sånn er sønnen din og...
Svigermor/annen hollandsk mor: Jeg kan godt komme å hjelpe deg litt om dere slitne, sånn at dere begge får hvile ut.....
Elin: Snilt av deg det, men nei takk, du burde heller fortelle NN at han burde hjelpe meg litt i huset.
Svigermor/hollandsk mor: Ja, jeg skal si det til han.... (men det skjer selvfølglelig aldri)
Lurer på om det er betinget ut fra hvor i landet en kommer fra da. For alle de jeg kjenner her, deler på alt fra matlaging, henting/bringing av barn og husvask. Svigermors barn har alle hjulpet til hjemme og hennes mann gjør det samme.
|