|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg mener du?Eidsvollbygningen.
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Honda - ser poenget ditt! Norge blir fort mye kjedelig bilkjøring... Det er lange avstander og ikke SÅ mye å se. Kjørte litt på kryss og tvers i Finnmark, og det var langt mellom "tettstedene" (som stort sett var noen hus og en kirke). Så jeg er litt skeptisk til Norgesferie, fordi vi ikke er så glad i masse bilkjøring. Foreløbig har Snuppa vært få steder, men jeg tenker at hun har mer glede av Norges-ferie når hun blir litt større. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?De 5-6 største byene vil jeg at de skal se og de viktigste stedene i Oslo. Jeg er ikke særlig kjent i Oslo selv, men Slottet et obligatorisk, Stortinget, Vigelandsparken, Operahuset, Teknisk museum, Akershus festning, tja... hva mer?
![]() |
#44 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
![]() |
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg mener du?Ulvik og svartisen og områdene rundt de stedene.. En tur med hurtig ruten også kanskje.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Oslo, bør man få med seg, helst noen ganger i løpet av oppveksten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?
Enig. Jeg syns søringer skulle fått skattefradrag for å reise nordover på "studietur". Se hvordan det er her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Nord Norge med Lofoten, Tromsø og Ishavskatedralen, hovedstaden selvsagt, Bergen med Bryggen og Romsdal med Trollstigen og Romsdalstindene. |
![]() |
![]() |
#49 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?I Oslo har de største severdighetene for mine vestlandsbarn vært å kjøre trikk. Gjerne i timer i strekk. Mellomste kommer alltid mannen i høytaleren i forkjøpet når det gjelder stoppesteder. Ellers var omvisning på slottet fantastisk, syntes de og Vigelandsanlegget like så. Og Akershus festning. Til og med åtteåringen syntes omvisningen var en høydar. Og Munchmuseet. Da var de 11, 9 og fem og syntes det var utrolig flott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
maler
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Oslo siden det er hovedstaden og litt varierende natur slik at de forstår betydningen av fjorder og fjell. Jeg synes ikke det er nødvendig å ha sett så mye mer, men det er mange steder som absolutt er severdige uten at jeg vil si at barn "bør" ha sett dem før de blir voksne.
![]() |
#51 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Jeg synes det er fint å ha sett litt av det landet man bor i. Jeg vet ikke om det er så mange konkrete enkeltsteder man "må" ha sett - sånne typiske severdigheter får man ofte mer interesse for når man blir voksen, og da kan man velge å dra dit selv. Men det er OK å ha en liten følelse av hvor forskjellig det er rundt i landet, og gjerne ha reist litt på en måte som gir inntrykk av størrelse og avstander. Bil, tog, båt og slikt - ikke bare fly.
![]() |
#52 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Det er mye enklere å undervise i geografi for unger som har vært andre steder enn i sin egen bygård. Sånn hvis skoleresultater skulle være et argument for noen her. Det går an å se ting på bilder og lese om dem, men det er noe helt annet å ha vært der selv.
![]() |
#53 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg enig med deg i. Og jeg synes det er viktig å kjenne landet sitt, blant annet for å få økt forståelse for hvordan det er å leve andre steder i landet. Det holder ikke å bare lese om steder. Jeg vil at ungene skal ha et forhold til resten av landet og ikke tro Østlandet er verdens navle eller at mulighetene her er selvfølgelige og finnes over hele landet.
![]() |
#54 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Har ikke lest alt her, men prøver meg likevel på et svar.
![]() |
#55 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Man MÅ dessuten ikke kjøre bil for å komme seg rundt i Norge, man kommer mange steder med fly og tog. Buss går det nesten overalt, men det blir kanskje litt vel ambisiøst for familieferie.
![]() |
#56 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?Jeg syns ikke det er generelle steder man bør se, selv om jeg hadde sansen for Gaiamors nerdeliste.
![]() |
#57 |
Glamorøs
|
Men det begrenser seg jo ikke til Norge.
![]() |
#58 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Du kan ikke ta tog lengre en Bodø:P
![]() |
#59 |
Travelt opptatt
|
Nei, selvsagt ikke. Men det blir jo lagt størst vekt på Norge i grunnskoleopplæringa, så det kan være lurt å ta noen svippturer innom severdigheter i nabolaget, ihvertfall.
![]() |
#60 |
Peppy!
|
Jeg skjønner ikke helt hvordan man får inntrykk av at Østlandet ikke er verdens navle av å besøke andre steder i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|