|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har ditt barn blitt slått en eller flere ganger | |||
| Nei, ikke som jeg vet |
|
146 | 87,43% |
| Ja |
|
21 | 12,57% |
| Deltakere: 167. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Leser
|
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldrene
Jeg mente at du sitter i en situasjon hvor folk melder inn problemer, det gir ikke innblikk i hvor mange som har problemer. For å vite det må du også ha kjennskap til alle som ikke har problemer.
Det vil alltid være mørketall i slike saker. I slike saker vil det også være de som melder inn partneren sin for vold på feil grunnlag. Derfor blir det mye opp til hva man tror. Jeg mener det er viktig at man er åpen for at man faktisk ikke vet de reelle tallene.
|
|
|
#42 |
|
Leser
|
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneJa, nå trenger jeg mattehjelp. Artikkelen sier at 100.000 barn lever med vold i hjemmet. Nå er vi 4 769 100 mennesker i dette landet (hentet tallet fra ssb, ble kanskje litt vel nøyaktig), er bare 400.000 av de barn? Altså under 10% barn?
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneDet er forskjell på at de har blitt slått og at de lever med vold, kan dermed være noen definisjonsgrenser ute og gå her. |
|
|
|
#44 |
|
Peppy!
|
SSB sier:
: også nøyaktig: |
|
|
|
|
|
#45 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Du kom til å gjøre det strålende på jobbintervju til et konsulentbyrå. Eller du er kanskje konsulent allerede?
|
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg bare leste i intervju med en indisk jente som lever i skjul fra familien sin, at det er et infløkt kjønns-/aldersbasert statushierki i hver storfamilie, der gutter allerede i ung alder lærer at korporal tukt av kvinner er ok. De ser det og det er akseptert adferd. Mitt inntrykk er at dette temaet er et av de mest tabubelagte i nyere norsk sosialhistorie. Ikke bare for det er kompromitterende for de kulturer dette er utbredt, men ikke minst, uviljen fra norske sosialmyndigheter sin side til å erkjenne at dette faktisk er noe som foregår. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneJeg hverken slår, dasker eller knipser. Det er imot mine prinsipper. Mannen hadde nok ikke like konsekvent oppfatning, men jeg har gitt beskjed om at det ikke er godtatt oppførsel mot barn. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Leser
|
Ja, enig. Jeg er klar over at i mange andre kulturer er det å være voldelig mot kvinner "bedre" (kulturelt sett) enn å være voldelig mot menn. Dette har med den verdien disse kulturene tillegger kvinner og menn. Grunnen til at menn (og gutter) blir mer slått i vestlig kultur har ikke noe med den verdien de blir tillagt, men at menn skal være "tøffere", "tåle mer" etc
|
|
|
#49 |
|
saftig
|
Kanskje er det en brannfakkel av et innlegg, men jeg deler dessverre ditt syn.
|
|
|
#50 |
|
Erfaren
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneUff, jeg håper virkelig at jeg aldri vil synke så lavt at jeg kan slå barna mine. Men det sagt så er jeg enig med en annen her som sa at hun kunne skjønne at noen har kommet til å gjort det, uten at jeg syns det er noe mer akseptabelt av den grunn. Men det er veldig forskjell på å ha mistet besinnelsen og fiket til et barn en gang enn å daglig denge ungene sin liksom! Igjen, ikke at jeg syns at noen av delene er akseptabelt. Jeg husker å ha blitt fiket til som barn et par ganger, men jeg ville ikke akkurat gått rundt og sagt at jeg levde med vold i hjemmet liksom. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det har hendt her også, men stort sett så er høy stemme når ho mor smeller. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneStore utfordinger latent når norsk barnevernslovgivning skal gjelde mennesker som mangler grunnleggende respekt for den, ligger i kortene at ansatte skal ha baller for ikke å la seg føre av press:
|
|
|
#53 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneNei, heldigvis ikke. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneGammel tråd dette her da. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Epikur
|
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneHoster opp gammel tråd, Brutus?
|
|
|
#56 |
|
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneVel kan jeg bli temmelig frustrert noen ganger når begge bestemmer seg for å være umulige samtidig (og gjerne hele dagen og de dagene jeg er mest trøtt), men jeg kunne aldri lagt hånd på dem. Verken klaps, ris, slåing eller noen former for fysisk avstraffing. Gjør man dette én gang mot barnet er det nok til at det alltid vil ha frykt for å få flere slike i lignende situasjoner, og jeg unner ingen å skulle leve med denne frykten hengende over seg Sist redigert av Odelia : 17-02-10 kl 03:06. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneJa, det har jeg gjort. Klaps på rompa et par ganger hver på de to eldste, en mistet-besinnelsen-ørefik i all offentlighet på minsten. Alt er selvsagt totalt uakseptabelt. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
![]() |