|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helt husmorhappy
Vel, om jeg plutselig ikke skulle leve sammen med min mann lenger, brødfø meg selv og guttungen alene, så kunne vi ikke bodd her, selv om jeg jobbet 100%, uten slike ordninger som du nevner. Helt uavhengig av hvorvidt jeg har sørget for å tenke på pensjonen min... Vi bor ikke uforholdsmessig dyrt, men både jeg og min mann jobber i staten, vi tjener ikke akkurat supermye. Det går rundt, men som en eneforsørger? Nope.
|
|
|
#122 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Jaja. Akkurat det er mitt poeng. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Ok. Da er vi egentlig ganske enige, bare jeg som burde legge meg tidlig i kveld. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Hun mener nok barna.
|
|
|
|
#125 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Helt husmorhappyNå synes jeg diskusjonen har gått langt ut på sidelinjen. Det begynner med en diskusjon om å redusere stilling og går over til å handle om hjemmeværende. For meg er det veldig forskjellige ting. Jeg kunne ikke tenkt meg å være hjemmeværende, men drømmer om å redusere stilling. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Åja, selvfølgelig, leste litt vel fort. Men uansett; barna hadde stort sett mer tid sammen med moren, ikke faren. Det blir jo det samme.
|
|
|
#127 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Helt husmorhappyHvis noen hadde giddet å betale meg sånn omtrent det jeg har nå for å være husmor, skulle jeg definitivt ha greid å få tiden til å gå og være husmorhappy jeg.
|
|
|
#128 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Men fra barnets synspunkt er vel "mer tid med mor" (eller far) sikkert ikke like godt som "mer tid med begge foreldrene", men likevel bedre enn "mer tid med ingen av foreldrene"?
|
|
|
#129 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ja, jeg bare spikker litt på dette med "før i tiden hadde man mye mer tid sammen som familie", for far i huset har vel stort sett alltid jobbet fullt. Men jeg synes også det er bedre å ha mer tid med barna enn å komme heseblesende inn døra 1 time før leggetid pga. at jobb og reise tar for mye tid. Noen har ikke noe valg, men jeg er glad vi har det.
|
|
|
#130 |
|
Passiv
|
Sv: Helt husmorhappyLivet er faktisk her og nå, og hver og en står fritt til å fylle tiden sin med det som oppleves som meningsfullt og riktig. Jeg vurderer å gå ned i stilling for å være mer tilstede i hverdagen til den nydelige lille tassen vår. En barndom varer så kort, og hvis jeg har lyst - og anledning - hvorfor skulle jeg ikke kunne velge å bruke mer av tiden min sammen med gutten vår i noen år? |
|
|
|
#131 |
|
Fjellpiper
|
Dette med at ungene hadde så mye mer tid med familien sin før i tida enn nå synes jeg absolutt er en myte det er verdt å gå litt etter i sømmene. Hva gjorde egentlig barn før i tida? Lekte de ikke mye med andre barn, der de større så etter de små? Var de ikke ofte uten tilsyn? Var ikke det ofte bra, og noen ganger hjerteskjærende dårlig for enkelte barn? Hendte det ikke at barn ble utnyttet, osv, osv, osv... Jeg vil gjerne ha mer tid der jeg er blid og opplagt og leker sammen med ungene mine, men jeg tror ikke nødvendigvis noe på at det var bedre før, og jeg mener at ungene mine har hatt fantastisk tilsyn av kompetente og kjærlige voksenpersoner i barnehage, samtidig som de har fått leke med andre barn og utvikle seg uten at jeg har kunnet se hvert skritt de tok. Akkurat den biten har jeg i alle fall ikke dårlig samvittighet. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Helt husmorhappyJeg har ikke lest alle svarene her, men jeg må le litt av hvor provosert mange blir av at noen er superhappy som deltid-eller heltidshjemmeværende. Jeg synes det er flott at man har valg. Valg til å fylle hverdagen her og nå med det man synes er viktig. For noen er ikke karriere og jobb det helt store, og for noen er det svært viktig å ha mer enn noen få timer etter jobb sammen barna. Er det virkelig så rart? Er det rart at noen føler at fulltidsjobb ikke gir tid nok til barna?
|
|
|
#133 |
|
I mål
|
Det er her jeg tror vi delvis blander kortene i denne diskusjonen. Jeg blir ikke provosert av det du nevner her, men artikkelen provoserte meg likevel. Nå ser jeg at mange også blir provosert av dette uavhengig av artikkelen da. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Epikur
|
Jo. Om du så jobbet 60-timers uker, ville du hatt MYE mer tid sammen med barnet i direkte omsorg og interaksjon enn noen generasjon før deg. Hjemmeværende heltidshusmødre på femtitallet, de som er våre bestemødre og hoderystende disser fulltidsarbeidende mødre med unger i barnehage, brukte i snitt 1,5 timer pr. dag på sine barn. Spedbarnsperioden inkludert.
|
|
|
#135 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Helt husmorhappyOg ja, bedre tid gir meg mer overskudd til å f.eks bake muffins på ettermiddagen eller kvelden med ungene. For da har jeg kanskje fått ryddet huset og klargjort middag, gjort lekser med eldste og enda har tid til sånt som jeg ellers ikke rekker, gidder eller orker på kort tid. Alle kan ikke ha Mims energinivå.
|
|
|
#136 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, jeg har jo ikke lest alle innleggene, vi kom fra fjellet istad, så det rekker jeg ikke, men jeg så at det i begynnelsen og på slutten var en del reaksjoner.
|
|
|
#137 |
|
Passiv
|
Sv: Helt husmorhappyLykken - du har iallefall misforstått meg ca 100 %. Jeg skjønner at man får gjort mer av annet om man jobber mindre. Jeg kan se at det er en fin måte å organisere livet på mens ungen er små også. |
|
|
|
#138 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg føler heller ikke at jeg skylder samfunnet noe. Jeg har i bunn og grunn betalt utdannelsen min selv føler jeg, men et ganske så stort studielån. Jeg vil bare ikke gå hjemme og stulle. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Absolute Beginner
|
Med fare for å virke slem - jeg hadde fått artikkelen like mye i vrangstrupen om det handlet om hvor fint og flott de hadde det selv om mor i huset jobbet fullt. Det er noe med tonen og måten de står frem på. Jeg kjenner et par slike mennesker IRL, og de irriterer meg de også. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helt husmorhappyBidrar: Jeg jobber mellom 50 og omlag 80 prosent, avhengig av årstid. Jeg har privat pensjonssparing for å kompenserere. Langt de fleste i vår omgangskrets har det slik som oss. Den ekstra tiden det frigjør gjør at barna får være mer hjemme, og jeg får brukt en del tid på fritidsaktiviteter som dreier seg om barn/tenåringer. |
|
|
|
![]() |
|
|