|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskap
Det må være lov å påpeke at for kvinner som ønsker å gjøre karriere og være økonomisk uavhengig så er det å få barn en større inngripen i arbeidslivet enn for mannlige kolleger uten å få denne utbrukte klisjéen etter seg: Prøver å likne menn liksom.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sånne uttalelser som dette blir jeg bare trist av.
|
|
|
#23 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg skulle gjerne hatt et % antall av mammabloggere, husmorhappye eller damer som bedriver "den nye yogaen" før jeg synes man skal lage et statistisk grunnlag av det. Hvor mange kan de være da? De fleste venninnene mine og jobbkollegaene jobber ganske hardt for å få det beste ut av begge "verdener", likeså gjør veldig mange menn jeg kjenner også det. Jeg kan ikke påstå at min krets heller utgjør nok for et vitenskapelig grunnlag, men den er hvertfall en motvekt mot endel andre påstander. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Ja, det kan du ha rett i.
Det er jeg også enig i. I tillegg så hjelper det ikke at VG illustrerer det hele med et skikkelig sinnabilde av Yssen.
|
|
|
#25 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg ser helt klart poenget deres. Å få barn er et valg jeg har tatt og det er helt på det rene at det går på bekostning av karriere. Jeg ser at statistikken sier at jeg også ville vært mer lykkelig som barnløs, men for egen del betviler jeg dette. Jeg antar at mange av de som svarer at de er mer lykkelige er frivillig barnløse. Jeg har alltid ønsket meg barn, og ville følt et savn.
|
|
|
|
#26 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Nettopp. Jeg er også villig til å betale den prisen. Nå etter at jeg har fått barn er jeg villig til å ofre det meste for ham og familien. Men jeg skulle ønske det ikke var nødvendig.
|
|
|
#28 |
|
Ikke altetende
1. Det er ikke riktig at kvinner prioriterer barn. Men det er riktig at kvinner (og menn selvfølgelig) har mulighet til å velge å prioriterer barn. Sist redigert av Imma : 08-03-10 kl 14:39. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Epikur
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg synes begges rett til tid med barn er viktig. Og ja, jeg mener en del damer både må ofre litt tid med ungene og huset, slik at mannen kan ha tid med ungene og huset. Menn får også barn, og de bør være med og bedrive primæromsorg på lik linje med mødrene. Og mødrene bør bidra til hjemmets økonomi, slik at menn ikke blir redusert til skaffedyr.
|
|
|
#30 |
|
På (opp?)tur
|
Snakker vi forbi hverandre? Mulig jeg formulerte meg dårlig. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er vel og bra med sterke rettigheter mens man er i permisjon og når man kommer tilbake. Det er bare det at mens du var borte var mannen på nabokontoret tilstede. Han fikk i løpet av det året vist hvilke evner han har. Når du er tilbake på kontoret og den neste krevende arbeidsoppgaven skal delegeres til deg eller nabomannen har han vist hva han er god for, mens du har gode papirer. Hvem tror du da får den spennende oppgaven?
|
|
|
#32 |
|
Ustabil
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg syns kronikken kan oppsummeres med ett ord: piss. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapHer er for øvrig en kommentar til artikkelen: http://elisabeth.vgb.no/2010/03/08/ut-av-morskapet/
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Heilg einig. Hos oss har pappaen hatt 3 mnd permisjon begge gangane vi har fått barn. Sjølv om det etterkvart begynner å bli meir akseptabelt at pappaen tar meir permisjon enn pålagt er det ikkje vanlig i vår omgangskrets. Dei pappaane eg kjenner har knapt tatt det dei er pålagt og då har gjerne mor tatt ferie samtidig slik at det har blitt minst mulig aleinetid med babyen. Når eg har spurt om kvifor seier dei berre at dei ikkje ønsker å vere aleine med babyen. Dei har ikkje noko behov for det. Dei argumenterer med at alle menn ikkje er like og at sjølv om min mann syns det var greit så treng ikkje nødvendigvis dei å gjere det.
|
|
|
#35 |
|
På (opp?)tur
|
1. Jeg mener det er riktig og viktig at kvinner eller menn kan velge å prioritere barn og hjem en periode. Det er en samfunnsinnsats. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2010
![]() |
Jeg opplever faktisk at det er motsatt. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Ikke altetende
Hva du tror og mener og dine verdier har betydning for deg og din familie, ikke for andre. La andre få ta de valga de vil og som passer dem. Noen menn sier at småbarnstell og stull ikke er for dem og folk himler med øynene og roper om manglende likestilling, mens noen kvinner sier det og får kred for det. Det handler om respekt for andres valg. Vi er individer i tillegg til kjønn. Selv om jeg er kvinne så behøver ikke det å automatisk bety at jeg eeeelsker småbarnstiden. Selv om jeg er likestilt kvinne så betyr det ikke at jeg ikke eeeeeelser småbarnstiden. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Ustabil
|
På de arbeidsplassene jeg har jobbet har "normalen" for kvinner (i alle fall de over 30) at man har barn. Det er liksom en selvfølge. Og jeg oppfatter at mange ser på det som positivt, og jeg tenker og at det kanskje er fordi det blir mer stabile ansatte. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ustabil
|
Godt sagt! Jeg har også opplevd at kvinner som uttrykker at de ikke er så veldig begeistret for baby-tiden får aksept for det. Mens menn som uttrykker det samme blir sett på med hatefullt blikk og får spørsmål om hvorfor han har fått barn, da. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Eg elskar heller ikkje småbarnstida! Og eg seier ikkje at mannen min gjer det heller. Før han fekk barn sjølv var han totalt uinteressert i barn.
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11 Sist redigert av Simone : 08-03-10 kl 15:28. |
|
|
|
![]() |
|
|