Sv: Kunne du vært surrogatmor?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
I føge Standford University finnes det ikke noen gode studier om den psykologiske effekten på surrogatmor, men i følge nettstedet ( http://www.stanford.edu/group/womens...cy/health.html ) viser erfaringer dette:
Although many surrogate mothers admit to feeling sorrow and distress when relinquishing the child, they also felt a sense of happiness and satisfaction for the new parents of the baby.
Jeg synes "sorrow and distress" er ganske alvorlige greier, jeg.
Selvsagt føler man sorg og er lei seg der og da. Og les hva som står; når man gir fra seg barnet. Det betyr ikke at det er en vedvarende følelse. For de fleste så går det fra noen dager opp mot et par-tre uker. Altså i den tiden også mange nybakte mødre som har sin egen baby lider av "baby blues". Det er fullstendig normalt og det er dermed ikke sagt at det er noe som skaper psykologisk ubalanse. Det er også noe surrogatmødre vet mest sannsynlig vil skje og ikke minst lar man det skje, fordi det er en prosess man må gjennom. Og ja, man er som oftest ganske godt forberedt.