|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Mar 2010
![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
*sukk.* jeg prøver ikke å virke nesevis, eller å virke blærete. Selv om meningene mine sikkert provoserer mange. Så har jeg virkerlig ikke noe mot noen:P Fakta riktig eller ikke ei, er det så mye bedre å bidra med"du er feil/du er lost/hopp på sjøen"? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Man plukker de, enten via IUI, IVF eller ICSI.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)gajamor: Jeg synes jo i likhet med OlaDunk at det er forskjell på direkte skader i genmatrialet og gener som gir disposisjon for sykdom. Du er vel enig med meg i at det er forskjell på Downs og kreft? (Da tenker jeg forskjell i forhold til forholdet mellom genfeil og manifestasjon av symptomer)
Så vidt jeg vet så kan de plukke ut sædceller i IVF og da tar de vel ikke celler med ødelagt hale etc. Men jeg tenker at det kan vel være at antallet sædceller og kvaliteten på dem kan være arvelig selv om den sædcellen som ble brukt til befruktning ikke hadde skadet hale.
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Kanskje du burde ta og sjekke dem allerede. Ja, alle slags gentester. Sånn at du kan eventuelt få dem sterilisert før det er for sent. Egentlig burde du jo ikke fått barn i utgangspunktet, med en slik bakgrunn du har. Det er jo en selvfølge at barnehjemsbarn ikke er adekvat foreldremateriale, så mye bagasje som de bærer på.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Men du er jo videreført. Du kommer jo fra dårlige greier.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Og hvem er din unnskyldning? Foreldre eller lærere?
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
VET du det? Har din mor blitt testet opp og ned og i mente? Hvordan VET du at det ikke er noe genetisk som ligger bak oppførselen hennes?
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Selvsagt har han sikkert sjekket det opp og i mente! Hadde det ligget noe genetisk bak, så hadde han jo aldri satt barn til verden selv!
|
|
|
|
#10 |
|
Travelt opptatt
|
Downs blir noe helt annet, det er jo ikke arvelig på den måten. Det er jo egentlig ikke en mutasjon/genfeil i det hele tatt, de har bare litt for mange kromosomer.
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Jeg vil jo si at det å ha litt for mange kromosoner er en genfeil jeg, da. Mener du at det ikke er det?
Jeg er ikke enig. Dette har jeg klippet fra uib sine side:
Jeg er selvfølgelig enig at for enkeltindividet er det jo ett fett om man er syk på grunn av det ene eller det andre. Men jeg ville i alle fall ha tatt litt andre betraktinger med tanke på barn og arvelighet.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 14-03-10 kl 22:49. Årsak: Lagt til siste avsnitt |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Takk! Har du noen tall, eller er ikke statistikken helt på plass?
Nope, det er en kromosomfeil.
Joda, jeg er med på den. Klart man må prøve å begrense risikoen. Hvis jeg absolutt ville ha unger med søskenbarnet mitt og vi hadde blødersyke eller noe sånt i slekta, ville jeg nok tatt i mot gentesting av foster med åpne armer.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
http://www.sciencedirect.com/lancetn...8e3325b5f7263d
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Ok da har jeg sjekket kilder (Lancet). Sannsynligheten for for tidlig fødsel/misdannelse/aborter er noe økt. Mesteparten av dette relateres til økt antall flerlingefødsler, og dette var årsaken til at man begynte å implantere kun ett egg i Norge. I tillegg er det for gutter en liten økt risiko for urogenitale misdannelser også for enkeltstående foster. Hva fertilitet etc i neste generasjon angår har jeg ikke funnet noen resultater på, ikke annet enn at det er noe man bør se på.
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Ikke alle surrogatmødre i India lever innendørs på skjulte anstalter.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Nei, det er klart at det sikkert kan representere en enestående økonomisk mulighet for kasteløse og andre som står på mange måter lever i et såpass religiøst stigma og ekstrem fattigdom at litt ekstra utstøting og sjikane fra eller til bare blir peanuts. Synes du det blir mer etisk av den grunn?
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Men sånn som hun som sitter i India nå, med et par tvillinger. Hun er alenemor, og får ikke pass til barna. Er ikke dette noe hun burde ha visst?
|
|
|
#18 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes vel egentlig hun burde visst det. Jeg ble invitert til en slik facebook-gruppe som skulle støtte henne, der brukte de formuleringen at hun "glemte å lyve om at hun hadde født barna." Det hørtes jo litt spesielt ut.
|
|
|
#19 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2010
![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Synes dette er en innari interessant tema. Når personer har så inderlig lyst på barn skal de ikke da kunne gjøre dette. Denne surrugatmoren er da vel i stand til å ta avgjørelser selv? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Hvor går grensa på hva som skal være til salgs? Er alt til salgs?
|
![]() |
| Emneord |
| etikk, surrogatmødre |
|
|