Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Opprinnelig lagt inn av him, her.
gajamor: Jeg synes jo i likhet med OlaDunk at det er forskjell på direkte skader i genmatrialet og gener som gir disposisjon for sykdom. Du er vel enig med meg i at det er forskjell på Downs og kreft? (Da tenker jeg forskjell i forhold til forholdet mellom genfeil og manifestasjon av symptomer)
Downs blir noe helt annet, det er jo ikke arvelig på den måten. Det er jo egentlig ikke en mutasjon/genfeil i det hele tatt, de har bare litt for mange kromosomer.
Men ellers ser jeg ikke forskjellen på arvelige sykdommer som utløses av miljøfaktorer og arvelige sykdommer man får okke som. Ikke genetisk sett. Det er bare forskjellige bokstaver på en lang streng, man kan ikke gi bokstaver kvalitetsstempel som "dårlig", "slett ikke så verst", "perfekt", "syk" osv. Det er den resulterende personen som teller, og den personen er summen av alle sine gener. Ikke bare astmaen han arvet fra sin far og IQen på 150 han arvet fra sin mor. Og hvorvidt han har 2000 eller 2 000 000 spermier pr. utløsning er ikke det som avgjør om han har et bra liv. Det er bare en bitteliten detalj.