Sv: Røyking og svært ekstroverte barn
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Her en dag satt jeg og en annen på et utested. Utestedet har uteservering. Uteserveringen var tom, bortsett fra et par som satt ute og røyket. Vi gikk også ut og røyka, og så oppdaget jeg at dette andre paret hadde en liten kid på, øh, fire, fem år? som hang rundt bordet deres.
Dette barnet kom da bort til oss, nappet ham i jakka og proklamerte "dere må slutte å røyke, det er æsj, dere er dumme, dumme!".
Jaha. Poeng, alt sammen. Barnet har utvilsomt rett. Men fortsatt?`Foreldrene, eller hva de nå var, reagerte ikke. Der de satt og røyket. Med barnet rundt seg.
Har jeg lov å reagere? Selv som ond, dum, idiotisk, egoistisk og tankeløs røyker? På at det tydeligvis er kosher å la sine barn forkynne det gode budskap om de rene lungers fortreffelighet med sånn en slående pedagogikk?
Jeg synes egentlig denne episoden var veldig merkelig. Foreldrene satt selv og røykte ute, ikke sant? Og hadde med seg datteren sin, som gikk bort til dere og klaget på røyking? Jeg synes synd i dette barnet. Hun oppførte seg kanskje litt påtrengende og slitsomt mot dere, men det kan neppe være fordi hun har blitt tutet ørene fulle om "de rene lungers fortreffelighet" hjemmefra i alle fall. Så klart at foreldrene burde følge med og gjerne si noe til barnet om at man ikke skal kalle andre mennesker dumme, men her virket det som det var litt mer som sviktet enn som så. 
Uten å vite noe som helst mer om de voksne i denne situasjonen så tenker jeg at hun kanskje ikke blir hørt og sett så mye til hverdags, og at det kan være grunnen til at hun oppførte seg "svært ekstrovert" som du kaller det AlfaCharlie. Hun var kanskje egentlig på jakt etter oppmerksomhet og noen voksne som ville snakke med henne, og så valgte hun denne innfallsvinkelen som naturligvis ikke er så veldig "sosialt intelligent". Men sosial intelligens må barn lære fra oss voksne. Både de nærmeste omsorgspersonene og alle andre. Jeg synes de som svarer ordentlig og høflig til barn, også på spørsmål som kan oppleves som frekke eller utidige, gjør det rette i denne situasjonen. Barn lærer av gode eksempler, ikke av å bli skjelt ut for å være uhøflige.
|