|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?
Fordi fulle, voksne folk burde vite bedre selv om de har drukket. Unger skjønner ikke alltid at de er til plage for andre. Vel, er folk fulle nok skjønner de vel ikke bæret de heller, men allikevel - det blir noe annet synes jeg. Støynivået er vel like ille, men jeg har mer forståelse for at små barn kan lage støy, liksom. Fulle, hoiende folk er harry, jeg utstår det ikke.
![]() |
#62 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Det er forskjell på barn og fulle voksne, Sitron.
![]() |
![]() |
#63 |
Absolut ateist
|
Det spiller da ingen rolle om det er voksne eller barn, så lenge omgivelsene reagerer, eller ikke, på begge situasjoner. Hvorfor skal det være akseptert å si fra til fulle folk som man finner sjenerende, mens unger som ikke kan/har lært å oppføre seg kan gjøre som foreldrene ønsker? I begge situasjoner har man voksne som er ansvarlige for oppførselen som utøves, men av en eller annen grunn så er det altså akseptert at edru voksne lar ungene sine være støyforurensere.
![]() |
#64 |
Passiv
|
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Jeg hadde ikke brydd meg så veldig om fulle, rølpete voksne som hoiet og sang heller jeg, om jeg gikk på ei thaisjappe før 18 en helgekveld. |
![]() |
![]() |
#65 |
frakoblet
|
Du sa
![]() |
#66 |
Mother of Dragons
|
Om et barn bråker over grensen for hva man hadde tålt fra en voksen, så er det vel greit å si ifra? Personlig så irriterer jeg meg mindre om foreldrene prøver å roe enn om de gir blanke.
![]() |
#67 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ikke uten videre enig. Den støyen jeg fant svært sjenerende på flyet nylig, ble langt mindre sjenerende da jeg oppdaget grunnen. Jeg ble med ett mer tolerant, fordi det var en forståelig grunn, og da ble lyden mindre plagsom også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Passiv
|
Det er settingen som avgjør. Her er jeg helt enig. Da er det ikke greit med hyling hvis den vedvarer. |
![]() |
![]() |
#69 |
Nymotens gammeldags
My point exactly. Jeg synes altså det er stor forskjell på voksne, fulle folk og små barn, fordi jeg har mer forståelse for at små barn ikke skjønner at de er til sjenanse ved å bråke. Jeg begynner selvsagt å irritere meg litt om barna virkelig brøler og plager de andre gjestene uten at foreldrene foretar seg noe, men stort sett klarer jeg å ignorere litt barnemas. Det er jo forskjell på steder også, på forestillinger og slikt bør man jo ta mer hensyn enn på feks. McDonalds.
![]() |
#70 |
Absolut ateist
|
På et fly så er det ikke så jævla lett å fjerne verken seg eller lyden.
![]() |
#71 |
Nymotens gammeldags
Det der er uholdbart, og rett og slett så frekt at jeg ikke finner ord. Slike ting ødelegger jo for barna som opptrer også, jeg blir så forbanna!
![]() |
#72 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Nei. Men jeg opplevde, merkelig nok, at lyden ble mindre plagsom da jeg forstod grunnen til den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg opplevde det samme nå relativt nylig, bare at mora reagerte. Hun hylte høyere tilbake, hver gang, og holdt på å le seg i hjel hver gang. Charming |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Kjefting er sjelden korrekt, uansett omstendigheter. Ellers synes jeg som en generell regel det er helt ok å si fra til foreldrene når ungene deres bråker mer enn det som passer seg på en restaurant. Akkurat når man når grensen for hva som passer seg, vil variere mye i forhold til type bråk, type restaurant og tid på kvelden. (Jeg synes selvsgt det er ok å si fra til voksne som bråker mer enn det passer seg også.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Passiv
|
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Esme hadde et godt poeng. Det er langt mindre irriterende om man ser at foreldrene jobber med saken. Om foreldrene sitter med hver sin ipod eller noe så vil sutring irritere meg langt mer enn om foreldrene lover ungen en is. |
![]() |
![]() |
#76 |
By the Sea
|
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Vel, jeg tror de fleste i denne diskusjonen ser nyansene - selv om man mener at voksne bør påregne og godta litt støy fra små barn på familierestauranter er det samtidig en selvfølge at man forventer at barnas foreldre tar rimelige hensyn som å forsøke å avlede barnet eller gå om det hyler uavbrutt.
![]() |
#77 |
I mål
|
Det er jo en kjempeforskjell. Jeg synes generelt at man får være litt overbærende med helt små barn. Man kan gjerne si at foreldrene isåfall bør spise hjemme, men det kan jo være det til vanlig går fint? - og man må jo faktisk prøve av og til for å sjekke om det går da. Barn har også lov å være i det offentlige rom, og i halv sekstiden på en uformell sjappe, må man regne med litt lyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Jeg har aldri sett/hørt en toåring som sutrer stille.
![]() |
#80 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?Jeg har sett toåringer som sutrer ganske så "stille" mange ganger. Da mener jeg litt surveleppe, litt "buhu" og sånt, ikke vræling og hoiing og grafsing i andres mat og sånt. For det er det faktisk toåringer (og eldre barn) som gjør, og da er det jo ikke lenger særlig ok for de andre gjestene. Når vi venter på maten er ofte toåringen min litt sutrete fordi han er mer matvrak enn mora og skjønner at vi skal spise, så den ventetiden kan være en utfordring. Men det går stort sett greit med litt avledning, og som regel spiser vi jo på plasser som har lekerom eller lignende. Men på ferier og sånt kjenner vi jo ofte ikke spisestedene og vet hvor tilrettelagt de er for barn.
![]() |
|
|