Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere nyfødte dehydreres

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-10, 01:14   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere nyfødte dehydreres

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

. Det er helt klart en risikofaktor å ha førstegangsmamma som bor et stykke unna sin mor og som har reist hjem fra barsel før barnet snur i vekt. Og av en eller annen grunn virker det som om ingen tenker tanken for lite mat før det har gått veldig langt. Dette dreier seg vel om de barna som reiser tidlig hjem fra barsel, ikke følges opp av ammepoliklinikken og ikke har tidlig oppfølging fra helsestasjon (eller oppfølging som ikke virker). For foreldre som ikke har håndtert nyfødte før er det ikke så lett å vite hvordan det skal fungere, og mange vil ikke renne ned dørene til helsestasjonen i tide og utide heller.

Vi var slike. Førstegangsforeldren 35/40 mil fra våre foreldre, helsesøster kom på hjemebesøk etter ca 3 uker (hun hadde fått feil mobilnummer, så hun hadde ikke fått tak i meg før, sa hun?) Men hos meg kom heldigvis melken, og da i rikelige mengder, så det gikk bra. Men det er ikke så lett, som førstegangs, å vite hvordan disse babyene egentlig skal være...

Gammel 24-03-10, 09:08   #22
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Mitt inntrykk er vel heller at mange er veldig raske med tillegg. Jeg har aldri fått melk for fullt før 3. dag etter fødsel, så de har helt klart vært litt sultne i starten. Men friske nyfødte skal jo tåle å vente på at morsmelken kommer, og det eransett som helt normalt at de går ned en viss prosent i vekt de første dagene. Jeg ble tilbudt MME på barsel ihvertfall i ett tilfelle, men jeg ville heller amme ofte og gi litt vann i tillegg. Det var ikke snakk om noen dehydrering, og etter de aller første dagene hadde jeg masse melk. Det er jo et poeng å ikke blande inn flaske også når de skal lære seg å spise.

Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor babyene skal være nødt til å være sultne bare fordi de klarer seg som flere sier av helsepersonell. Jeg ønsket MME til tuppa når jeg merket at hun ikke fikk nok av meg. Vi ga med kopp da, det gikk helt fint. Vi ga henne MME da vi kom hjem også, i to døgn, til jeg følte meg trygg på at jeg hadde nok selv.
Sånn jeg tenkte så hjalp det ikke på produksjonen at hun var sulten etter å ha ligget lenge på puppen, da fortjente hun å bli mett som takk for innsatsen.

Gammel 24-03-10, 09:43   #23
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville selvfølgelig revurdert om jeg merket tegn på dehydrering, men menneskebabyer er jo konstruert for å leve av morens melk (som vanligvis ikke strømmer på første dagen etter fødselen). På grunn av at barna mine er litt arvelig belastet med tanke på allergi, ønsket jeg ikke noe kumelk inn om det kunne unngås.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 10:36   #24
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det er en skremmende tendens dette, men jeg er ikke overbevist om at det har en direkte sammenheng med antall liggedøgn på barsel.

Når størsten ble tatt med KS, tok det lang tid før melken kom og ammingen fungerte skikkelig dårlig og de fleste som var innom for å hjelpe meg gav opp hele greien omtrent. Han fikk heldigvis litt tillegg da og jeg prøvde å pumpe meg (uten at det gav noe særlig resultat). Det var vel 4 dagen jeg var der at de endelig fikk tak i en som klarte å hjelpe meg med ammingen og hun jobbet på en annen avdeling. De ønsket også å sende meg hjem før tiden selv om ikke ammingen var kommet i gang.

Når minsten kom til verden gikk alt mye bedre, melken kom raskere og ammingen gikk greit så da ville jeg gjerne hjem før tiden, stikk i strid med personalets ønske.

Gammel 24-03-10, 11:31   #25
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor babyene skal være nødt til å være sultne bare fordi de klarer seg som flere sier av helsepersonell. Jeg ønsket MME til tuppa når jeg merket at hun ikke fikk nok av meg. Vi ga med kopp da, det gikk helt fint. Vi ga henne MME da vi kom hjem også, i to døgn, til jeg følte meg trygg på at jeg hadde nok selv.

Jeg kan ikke forstå den logikken jeg heller. Alle mine 3 hev seg over puppen med en gang, spesielt minstemor. Hun ble lagt til tja 1 time etter fødsel, og var kjempeglupsk. Åt og åt, og gulpa masse gul råmelk, og sånn fortsatte det. Hun lå nå der og spiste, og fikk ligge der. Jeg var heldig så klart, og hadde melk tidlig. Men har jo ofte tenkt på hvordan det ville vært om det ikke var melk, når sugebehovet og tydeligvis sulten var så stor så raskt. Noe måtte de jo da ha fått.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 13:12   #26
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg tror de burde gjøre det litt mer fleksibelt på barselavdelingene. Husker vi var klare til å dra hjem allerede samme kveld begge gangene og unga sugde pupp som sprutet godasker fra første stund. Likevel måtte en mase og styre for å få det til. Hvis de hadde latt dem med null komplikasjoner og alt på stell reise hjem så tidlig de ville kunne de som trengte ekstra oppfølging få ligge til de kom igang skikkelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.