Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Noe pels ok?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 14:41   #81
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du får mene akkurat det du vil, selvsagt. Jeg er og kommer alltid til å være sterkt imot pelsdyroppdrett, for jeg ser på det som en uhyre unødvendig industri som ikke burde finnes i det hele tatt. Jeg selekterer ikke dyr ut fra hvor søte de er i det hele tatt, feks. plager det meg ikke i det hele tatt at de spiser katter i Kina, men jeg synes måten de dreper dyrene på er hårreisende. Og selv om jeg er imot pelsdyroppdrett betyr ikke det at jeg automatisk elsker slakterinæringen og alt den står for, det går fint an å bry seg om begge deler, selv om man mener den ene burde finnes og den andre ikke burde det.

Men hvorfor synes du det er greit at vi behandler en okse på den måten vi gjør, og ikke en rev?
Forskjellene er altså helt margnale.
Om det er DYRET som er viktig, ikke etikken bak, så spiller det ingen rolle hvor nødvendg eller ikke nødvendig produksjonen er.
Jeg an ikke forstå at man kan være motsatander av pels på grunn av måten dyrene stalles opp, men samtidig spise storfekjøtt kjøpt på Rema.
Det er ingen forskjell på økologisk og konvensjonelt på dette.
Skal man tenke etikk og storfe kjøtt må man ut og håndplukke produsenter selv og kjøpe ungdyrkjøtt, helst av hunndyr, direkte fra produsenten.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Sånn når jeg tenker på det, så er det igrunn merkelig at det er verre å avle og drepe et dyr for pelsen sin skyld, enn det å avle og drepe for maten sin skyld. Det er jo ett fett, egentlig...

Men samtidig; mat må vi ha, pels må vi ikke ha.

I bunn og grunn så er det vel måten pelsdyr blir behandlet på som er kluet for meg. Både oppdrett og måten de jaktes på. Rev og mink som står i trange bur, hvor de går på netting som ødelegger bena deres, og hvor de tråkker og ligger i egen avføring. Skremmende.

Dyr som skal brukes til kjøtt blir som oftest bedre behandlet, fordi at dyrets levemåte visstnok er med på å avgjøre hvordan kjøttet blir.

Det siste er feil. Det første som ryker på et pelsdyr er nettopp pelsen. Pelsdyrnærnga driver nesten uten tilskudd, og er 100% økonomisk avhengige av kvalteten på det produktet de leverer.
På storfekjøtt vil utbetalt pris ha lite og si, forhold til hvordan dyret har hatt det. Ett møkktrekk er vel det du risikerer og det svir, rikignok.
Men årsaken til møkktrekket er IKKE dyrevelferd, men mathygien.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:26   #82
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men hvorfor synes du det er greit at vi behandler en okse på den måten vi gjør, og ikke en rev?
Forskjellene er altså helt margnale.
Om det er DYRET som er viktig, ikke etikken bak, så spiller det ingen rolle hvor nødvendg eller ikke nødvendig produksjonen er.
Jeg an ikke forstå at man kan være motsatander av pels på grunn av måten dyrene stalles opp, men samtidig spise storfekjøtt kjøpt på Rema.

Jeg synes ingenting er greit. Jeg skulle helst ønske kjøtt vokste på trær. Men jeg mener pels er lettere å ta tak i når det gjelder et forbud, enn det kjøtt er. Det å forby kjøtt kommer ikke til å skje. Pelsdyrindustrien, derimot, tror jeg nok vi kan se et forbud mot i en fremtid.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:44   #83
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes ingenting er greit. Jeg skulle helst ønske kjøtt vokste på trær. Men jeg mener pels er lettere å ta tak i når det gjelder et forbud, enn det kjøtt er. Det å forby kjøtt kommer ikke til å skje. Pelsdyrindustrien, derimot, tror jeg nok vi kan se et forbud mot i en fremtid.

Hvorfor må vi forby?
Hvorfor kan det ikke jobbes mot et dyrehold som gir dyra gode levevilkår?
Så får de som vil ha produktene betale prisen det koster å ha respekt for dyra! Enten man vil ha pels eller speilegg.
Jeg skjønner ikke hvorfor ting skal forbys. Det er klart man kan drive med pels på en dyrevennlig måte, men det kommer til å koste haguer med gryn.
Det er klart man kan spise en biff som har hatt det bedre enn elgen i skogen. Men man må være villig til å betale for det. Og gjøre en innstats.
Kjøper du ungdyr av ammeku fra oss har de aldri vært innestengt et sted i hele sitt liv. De har gått med mora, er unnfanget via naturlig parring. Mora går fritt ut og inn som hun vil. Hele sommerene går de på store fine beiter.
Men man må man gidde å bruke litt energi på å finne produktet. Og noe mer penger på å kjøpe det!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 23:48   #84
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Noe pels ok?

Jeg reagerer på alle former for pels. Jeg finner pelsindustrien totalt unødvendig, og jeg kan dessuten ikke skjønne det estetiske aspektet ved bruk av pels.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 00:26   #85
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Jeg synes det er veldig vanskelig å avgjøre hvor "happy" dyret har vært før det døde, så derfor unngår jeg pels i alle varianter. Jeg er den eneste av "fruene i gjengen" til min mann som ikke har mink-kåpe og har også sagt neitakk til å arve mammas/besteforeldres greie. Mitt prinsipp er å rett og slett ikke støtte pelsnæringen ved å bruke pels og dermed signalisere at jeg ikke synes det er noe behov for pelsnæring rett og slett.

Men jeg er ikke helt rettskaffen; jeg har skinnsko og skinnveske. Men pels klarer jeg ikke. Fuskpels derimot er bare gøy!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no