Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødsel på samlebånd (mammanett.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 15:02   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fødsel på samlebånd (mammanett.no)

Sitat:

Nylig har de satt i gang et nytt prosjekt på et av Oslos største sykehus: Aktiv styring av fødslene hos alle førstegangsfødende. «Active management of labour» har vært praktisert i snart 40 år i Irland. Aktiv styring av fødsel er akkurat det det høres ut som; liberal bruk av innblandinger for å sette fart på fødselen og gjøre den mest mulig lik en mal laget ut i fra hvordan en fødsel burde se ut. Metoden innebærer at det blir gjort en vurdering av om kvinnen er i fødsel før innleggelsen, det blir gjort tidlig punktering av fosterhinnene, og dersom livmormunnen ikke åpner seg 1 cm i timen, blir det gitt oksytocindrypp. Dette prosjektet har sin bakgrunn i at de ønsker å redusere det høye antallet instrumentelle forløsninger; tang/vakuum og antall keisersnitt. Det er ulike typer av aktiv styring av fødsel, men de innebærer hovedsakelig at alle kvinner skal føde innen en bestemt tid – helst under 12 timer.

Link: http://mammanett.no/fodsel/fodsel_samlebaand

Hvorfor i all verden skal vi se til Irland? Det er jo bakvendtland og helt i forrige årtusen.
Jeg føler at dette er et par steg tilbake ... Og for en gangs skyld er jeg happy med Haukeland.

Gammel 28-03-10, 15:10   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)

Ja, det hadde ikke vært meg, for å si det sånn.

Gammel 28-03-10, 15:40   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Ja, de kan få prøve seg neste gang jeg skal til pers. Hmpf, insinuere at jeg er treg når jeg føder? Ikke heldig.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:08   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ryktene skal ha det til at det gjelder Ullevål.

Gammel 28-03-10, 16:12   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner at jeg på en måte kanskje kunne vært GLAD om jeg hadde vært garantert fødsel innen 12 timer ... Hilsen en som har hatt veldig langvarige fødsler. Og vært i "aktiv fødsel" lenge for å få 4 cm åpning.

Men egentlig syns jeg jo denne metoden høres litt merkelig ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:12   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres også veldig amerikansk ut. Må føde innen en oppgitt tid, må åpne seg så og så hurtig, hvis ikke er det på med pit og hurramegrundt.

Jeg skjønner ikke hvordan de tror at pit vil MINSKE antall intervensjoner, når tall fra USA viser at slike holdninger (pit + rask fødsel) fører til økning i antall snitt.

Gammel 28-03-10, 16:13   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg er ferdig med å føde.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:14   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm... Synes ikke dette bør være en gjeldende prosedyre for alle fødende, men jeg tror noen som har ekstremt langvarige fødsler burde ha fått hjelp/tiltak tidligere.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:19   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hmm... Synes ikke dette bør være en gjeldende prosedyre for alle fødende, men jeg tror noen som har ekstremt langvarige fødsler burde ha fått hjelp/tiltak tidligere.

Men det er jo ikke det som er poenget her, slik jeg ser det. En langvarig fødsel trenger ikke være en slitsom en, til det punkt at det er uforsvarlig. Det er fullstendig normalt å gå 18-20 og sikkert mer, for enkelte. Dette burde ikke være en prosedyre for noen, spør du meg. Å innføre prosedyrer for fødende på den måten blir med en gang og stille dem i fødebåser, der fødende skal føde på den og den måte, den riktige måten.

At de som har lange, tøffe fødsler burde få hjelp og ikke lide unødvendig er jo soleklart, men det må jo være på individbasis, ikke skrevet i en bok at sånn er det for alle.

Gammel 28-03-10, 16:19   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg skjønner ikke hvordan de tror at pit vil MINSKE antall intervensjoner, når tall fra USA viser at slike holdninger (pit + rask fødsel) fører til økning i antall snitt.

Sitat:

Av de fødslene som ender med instrumentell forløsning (tang eller sugekopp) er 71,6 % riestimulerte fødsler!

Kilde: http://hjemmefodsel.blogspot.com/201...samleband.html
(Jordmor tilknyttet Føderiket, som driver med hjemmefødsler på si.)

Dette må jo bare stride mot "Mor-barn-vennlig"-statusen som fødeavdelingene så gjerne vil ha?!

Gammel 28-03-10, 16:21   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, det må vurderes individuelt hvilke tiltak som evt. skal gjøres for å lette en tøff fødsel.

Noen felles prosedyre tror jeg fungerer dårlig, all den tid ingen av oss har like fødsler eller opplevelser av fødsler.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:25   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres også veldig amerikansk ut. Må føde innen en oppgitt tid, må åpne seg så og så hurtig, hvis ikke er det på med pit og hurramegrundt.

Ja, hvordan er det egentlig i USA, det virker jo som om omtrent alle fødsler er planlagte på timen? Er det helt vanlig at man får en dato til igangssettelse uansett grunn der borte?

Forøvrig hadde de elsket meg i Irland, jeg føder på 2-3 timer. Men dette høres jo helt vilt ut.

Gammel 28-03-10, 16:40   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

:rister bare på hodet:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:44   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle virkelig ønske de ikke lot meg ligge i fødsel så lenge som jeg gjorde. Jeg gikk fra 7-9 cm på 8 timer og da var en rimelig slapp baby da han kom ut med akutt keisersnitt etter 66 timer med rier. Jeg var utslitt og ble veldig syk i etterkant.. amming gikk til helvete pga skyhøy feber osv. Jeg tror mye at dette skjedde fordi de lot meg ligge med rier altfor lenge.

Jeg syntes kanskje at det er litt teit å lage en mal på 12 timer (altfor kort), men at man burde vise en grei fremgang åpningsmessig, er jeg enig i.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:45   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er helt, helt vanlig at man kan velge å bli igangsatt fra uke 38 der borte. Helst arrangerer man fødsel til å passe inn i legens skjema for uken. Selvsagt, det er unntak. Det er større bevissthet på fødsel der borte også etter hvert. Men at man får velge induksjonsdag lever i beste velgående.

Gammel 28-03-10, 16:46   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, 4 cm på ett døgn (rier med ca ett minutt imellom) var ihvertfall i heftigste laget. Særlig når det endte med keisersnitt likevel.

Gammel 28-03-10, 16:49   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes kanskje at det er litt teit å lage en mal på 12 timer (altfor kort), men at man burde vise en grei fremgang åpningsmessig, er jeg enig i.

Men hva er fremgang? I USA ser jeg at de ofte vil ha en cm pr time, minst. Det er ikke uvanlig å ikke åpne seg før på flere timer i begynnelsen av fødselen. Jeg er selv sånn sinnsyk rask åpning når det skjer, type 15-30 minutter fra 4 cm til 10.Men den gang jeg fikk pit så skjedde det ingenting de 4-5 første timene åpningsmessig etter at dryppet ble satt. Og BAM, siste timen skjedde hele fødselen. Skulle jeg da vært kandidat til snitt?

Gammel 28-03-10, 16:54   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det bør jo kanskje ha noe å si hvor harde og tette riene er, i forhold til effekten på åpning? Hvis man har en ri hver 5. minutt så kan man jo holde ut en god stund lenger selv om det ikke skjer så mye. Hvis man derimot har knallharde rier nesten uten mellomrom i timevis uten at det skjer noe særlig med åpningen, er det jo kanskje greit at de setter inn noen tiltak?

Gammel 28-03-10, 16:56   #19
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er fremgang? I USA ser jeg at de ofte vil ha en cm pr time, minst. Det er ikke uvanlig å ikke åpne seg før på flere timer i begynnelsen av fødselen. Jeg er selv sånn sinnsyk rask åpning når det skjer, type 15-30 minutter fra 4 cm til 10.Men den gang jeg fikk pit så skjedde det ingenting de 4-5 første timene åpningsmessig etter at dryppet ble satt. Og BAM, siste timen skjedde hele fødselen. Skulle jeg da vært kandidat til snitt?

Jeg mener at når man har hatt god fremgang til et visst punkt og det så stopper opp i timesvis på tross av sterke rier.. da bør de reagere og ikke la en ligge der i timesvis. At ting kan gå tregt i starten er jo ganske vanlig, men det også burde ha visse grenser. Men jeg mener at 12 timer er aaaltfor lite.

Å være helt ødelagt og sliten etter en fødsel, i den grad at man pådrar seg en haug av infeksjoner og ikke klarer amme, er noe jeg syntes man burde vært spart for.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:57   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det bør jo kanskje ha noe å si hvor harde og tette riene er, i forhold til effekten på åpning? Hvis man har en ri hver 5. minutt så kan man jo holde ut en god stund lenger selv om det ikke skjer så mye. Hvis man derimot har knallharde rier nesten uten mellomrom i timevis uten at det skjer noe særlig med åpningen, er det jo kanskje greit at de setter inn noen tiltak?

Tja. Både og. Har man knallharde rier og ingenting skjer, tiltak, ja. Men slike som meg, som har pinglerier. Som føder 10 minutter etter at man hadde rier på 30 sekunder som ikke gir utslag, omtrent, på ctg, sånne som meg ville vært utsatt med prosedyrer som den nevnt i HI. Jeg er derfor redd for at totalen blir at det alltid vil være fødende som blir påtvunget behandling de ikke trenger, fordi kroppen deres avviker fra normen når det gjelder fødsel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.