|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Fødsel på samlebånd (mammanett.no)
Link: http://mammanett.no/fodsel/fodsel_samlebaand
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Ja, det hadde ikke vært meg, for å si det sånn.
![]() |
#3 |
Tøff
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Ja, de kan få prøve seg neste gang jeg skal til pers. Hmpf, insinuere at jeg er treg når jeg føder? Ikke heldig.
![]() |
#5 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Kjenner at jeg på en måte kanskje kunne vært GLAD om jeg hadde vært garantert fødsel innen 12 timer ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Det høres også veldig amerikansk ut. Må føde innen en oppgitt tid, må åpne seg så og så hurtig, hvis ikke er det på med pit og hurramegrundt.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg er ferdig med å føde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Hmm... Synes ikke dette bør være en gjeldende prosedyre for alle fødende, men jeg tror noen som har ekstremt langvarige fødsler burde ha fått hjelp/tiltak tidligere.
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)
Men det er jo ikke det som er poenget her, slik jeg ser det. En langvarig fødsel trenger ikke være en slitsom en, til det punkt at det er uforsvarlig. Det er fullstendig normalt å gå 18-20 og sikkert mer, for enkelte. Dette burde ikke være en prosedyre for noen, spør du meg. Å innføre prosedyrer for fødende på den måten blir med en gang og stille dem i fødebåser, der fødende skal føde på den og den måte, den riktige måten.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
Kilde: http://hjemmefodsel.blogspot.com/201...samleband.html
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Enig, det må vurderes individuelt hvilke tiltak som evt. skal gjøres for å lette en tøff fødsel.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, hvordan er det egentlig i USA, det virker jo som om omtrent alle fødsler er planlagte på timen? Er det helt vanlig at man får en dato til igangssettelse uansett grunn der borte?
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Jeg skulle virkelig ønske de ikke lot meg ligge i fødsel så lenge som jeg gjorde. Jeg gikk fra 7-9 cm på 8 timer og da var en rimelig slapp baby da han kom ut med akutt keisersnitt etter 66 timer med rier. Jeg var utslitt og ble veldig syk i etterkant.. amming gikk til helvete pga skyhøy feber osv. Jeg tror mye at dette skjedde fordi de lot meg ligge med rier altfor lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Det er helt, helt vanlig at man kan velge å bli igangsatt fra uke 38 der borte. Helst arrangerer man fødsel til å passe inn i legens skjema for uken. Selvsagt, det er unntak. Det er større bevissthet på fødsel der borte også etter hvert. Men at man får velge induksjonsdag lever i beste velgående.
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
Men hva er fremgang? I USA ser jeg at de ofte vil ha en cm pr time, minst. Det er ikke uvanlig å ikke åpne seg før på flere timer i begynnelsen av fødselen. Jeg er selv sånn sinnsyk rask åpning når det skjer, type 15-30 minutter fra 4 cm til 10.Men den gang jeg fikk pit så skjedde det ingenting de 4-5 første timene åpningsmessig etter at dryppet ble satt. Og BAM, siste timen skjedde hele fødselen. Skulle jeg da vært kandidat til snitt?
![]() |
#18 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)Det bør jo kanskje ha noe å si hvor harde og tette riene er, i forhold til effekten på åpning? Hvis man har en ri hver 5. minutt så kan man jo holde ut en god stund lenger selv om det ikke skjer så mye. Hvis man derimot har knallharde rier nesten uten mellomrom i timevis uten at det skjer noe særlig med åpningen, er det jo kanskje greit at de setter inn noen tiltak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
|
Jeg mener at når man har hatt god fremgang til et visst punkt og det så stopper opp i timesvis på tross av sterke rier.. da bør de reagere og ikke la en ligge der i timesvis. At ting kan gå tregt i starten er jo ganske vanlig, men det også burde ha visse grenser. Men jeg mener at 12 timer er aaaltfor lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
Tja. Både og. Har man knallharde rier og ingenting skjer, tiltak, ja. Men slike som meg, som har pinglerier. Som føder 10 minutter etter at man hadde rier på 30 sekunder som ikke gir utslag, omtrent, på ctg, sånne som meg ville vært utsatt med prosedyrer som den nevnt i HI. Jeg er derfor redd for at totalen blir at det alltid vil være fødende som blir påtvunget behandling de ikke trenger, fordi kroppen deres avviker fra normen når det gjelder fødsel.
![]() |
|
|