|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg tenker som mange andre at det er revnende likegyldig hvor man har adresse, det viktigste er hvordan man legger forholdene til rette.
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?For meg ville det vært utenkelig å bodd langt nord. Ungene hadde sikkert syntes det var ok, men jeg er så glad i vestlandsklimaet med lite snø (i år har det jo vært litt annerledes da men nå er det full vår her med varme, sol og ingen snø, jeg går ute i bare genser og koser meg). Jeg får fullstendig panikk av tanken på å ha så lange vintrer og så mye snø som enkelte steder i landet, jeg fryser langt inn i sjela. Men alt er jo en vane, sikkert, og jeg har jo vokst opp i Stavanger og er selvsagt veldig glad i den byen og byene rundt, og føler meg helt hjemme her, så det spiller jo selvsagt inn.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Akkurat det med mørket og været i Trondheim (selv om det faktisk har vært bedre værmessig her noen år nå enn slik jeg husker det fra før-studenttider) er et stort minus. Ingen tvil om det. Byen ellers derimot er ganske perfekt i mine øyne, jeg kunne godt rykket den opp med rot og tatt den med meg sørover til litt mer sol og litt lengre sommer.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Det er jo ellers ganske stor forskjell på hva som skal til for at toåringer trives og at syttenåringer trives. Selv om toåringer kan synes det er stas å gå på Operataket, så synes nå i grunnen toåringer det meste er stas (eller ikke stas, avhengig av dagsform og blodsukker), og et bredt, voksent kulturtilbud er neppe viktig for at de skal trives. Og tenker man primært på småbarn, så vil man naturlig nok trekke frem andre ting enn om man tenker på hele oppveksten. Mengde og bredde på videregående utdanning er jo for eksempel veldig relevant for 16-åringer, men spiller ingen rolle for barnehagebarn.
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Katta, de tingene du beskriver som negativt er tydeligvis veldig farget av hvor i Oslo du har bodd. Vi bor sentralt, og alle våre venner som bor utenfor byen bruker betraktelig mer tid på reising enn det vi gjør. Jeg vet ikke om noen barnehager som stenger etter klokken 17.00. Man kan like gjerne trekke det andre veien, mange av barnehagene "på landet" åpner klokka 7, de i byen åpner gjerne åtte.
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Nei, du har nok rett i det du skriver. Jeg har aldri bodd i Oslo som barn eller med barn, og da jeg bodde der bodde jeg i nord/vest hvor det jeg beskriver ikke er noe problem, men hvor jeg aldri hadde hatt råd til å bosette meg med barn. Sånn sett har jeg bare andrehåndskjennskap til oppvekst i Oslo, jeg har en haug kusiner og fettere som vokste opp der. Og de hadde minoritet-på-egen-skoleproblemer så det holdt. Men klart, nå bodde de i den delen av byen dette er et tema i. Jeg vil gjerne la barna mine vokse opp i internasjonale miljøer, og de må gjerne venne seg til at barn kommer i forskjellige farger (her er det litt lite av det, jeg tror vi har 5 mørkhudede på trinnet eller noe sånt og av dem er 2 adoptert).
|
|
|
#9 |
|
I mål
|
Dette vil selvsagt variere innad i byen, som i mange andre byer. Men man trenger jo ikke bo i sentrum for at dette skal være annerledes? Da tror jeg du har sett litt lite av Oslo. Vi bor 5 minutters gange fra markagrensa. Det tar 12 minutter med banen til byen. Jeg sykler til jobb på 5 minutter. Mannen tar banen til jobb på 10 minutter (+7 minutter å gå til banen). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Nå kommer han vel fra ei knøttebygd på østlandet også da, så det er kanskje ikke så rart.
Det er selvsagt en ting jeg savner med Oslo, boplass og gode utearealer.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg synes det er litt skummelt i Oslo. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Jeg har ikke sett lite av Oslo altså, og jeg fornekter ikke at man kan bosette seg slik i forhold til jobb at det kan gå helt fint, bor man slik til at begges jobber og kollektivtransport ligger greit i forhold til hverandre er det slett ikke verre reiseveier der enn her. Jeg er nok litt farget av slik vi bodde og reiste da vi bodde der. Hvis man må reise noe sted samtidig med alle andre og man enten må bytte kollektivtransport eller man må bruke bil, så tar ting tid. Det gjør det i og for seg her også, men det er mindre målestokk. Hvor slitsomt man synes det er å bruke tid på transport varierer vel fra person til person, for meg er det viktig å unngå akkurat det.
|
|
|
#13 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Dere kan si hva dere vil om hovedstaden, men har dere haier? Hæh? :æddabædda:
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Hehe. Jeg sykler til jobb på fem minutter eller går på 25, og da kan jeg følge Frøkna til skolen samtidig. Jeg går til sentrum på under en halv time. Samtidig som vi har et mål hage, med sandkasse, huskestativ og trehytte. Akkurat dette er et aspekt ved Trondheim som jeg virkelig, virkelig setter pris på. Det er mulig å være veldig sentrumsnært, samtidig som man bor trygt og stille og har hage og utmark rett rundt hjørnet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ikke jeg. Jeg bor i Finnmark og argumenterer for Lillestrøm.
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg tror at unger har best av å vokse opp i nord Norge, for da får de et større hjerte |
|
|
|
|
|
#18 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det snedige er jo at det konsekvent blir en slik by vs. by vs. nok en by-debatt.
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Ei venninne av meg bor på Romsås eller hva det heter, fantastisk sted jo! Ikke veldig langt fra sentrum med bil, gåavstand til det meste hun trenger, eget badeområde med griller, strand, flott vann som er renset og dekket med duk i bunnen, flotte naturområder uten traffikk, stille og rolig, jeg forelsket meg i området umiddelbart. Jeg er ikke veldig fan av blokk da, det er det eneste aberet, men ellers virker det som et fantastisk sted for barn.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Lindesnes Trekkspillklubb. |
|
|
|
![]() |
|
|