Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødsel på samlebånd (mammanett.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 17:58   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødsel på samlebånd (mammanett.no)

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener at når man har hatt god fremgang til et visst punkt og det så stopper opp i timesvis på tross av sterke rier.. da bør de reagere og ikke la en ligge der i timesvis. At ting kan gå tregt i starten er jo ganske vanlig, men det også burde ha visse grenser. Men jeg mener at 12 timer er aaaltfor lite.

Å være helt ødelagt og sliten etter en fødsel, i den grad at man pådrar seg en haug av infeksjoner og ikke klarer amme, er noe jeg syntes man burde vært spart for.

Ja, det er jo selvsagt. Jeg ser også tendenser til at kvinnen skal føde på død og liv og ligger altfor lenge. Men det blir likevel ikke riktig i at de skal brukes som mal, som det jo nesten ser ut til her. For som jeg sier, her må det være individualitet over hele fjøla.

Gammel 28-03-10, 18:01   #22
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, det er jo selvsagt. Jeg ser også tendenser til at kvinnen skal føde på død og liv og ligger altfor lenge. Men det blir likevel ikke riktig i at de skal brukes som mal, som det jo nesten ser ut til her. For som jeg sier, her må det være individualitet over hele fjøla.

Ja, en mellomting hadde vært bra. Jeg fikk inntrykk av at de mente det var bedre å la en bli tynt i flere døgn, fremfor å få et snitt og få det overstått, så en kunne komme seg og faktisk være i stand til å ta seg av eget barn etterpå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 18:03   #23
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Skulle de begynne med dette, sa du?
Får vi vite hvor, om så er?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:18   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mest sannsynlig er det Ullevål, Luftslottet. Og det gjelder førstegangsfødende ...

Gammel 28-03-10, 19:28   #25
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er det mye diskusjoner om på arbeidsplassen min, og jeg ser selvfølgelig noen fordeler, men ikke så mange at det veier opp for ulempene.
Fødsler har blitt så medikalisert og sykeliggjort at man ikke lengre har tro på at kvinner kan føde barn. Så mange som opp mot 50% av førstegangsfødende blir stimulert med Syntocinon/Pitosin, uten at Dublinmodellen, eller activ management of labour er offisielt innført. Man mener da at 50 % av føstegangsfødende er ute av stand til å føde barn. Det faller på sin egen urimelighet. Hva årsaken til dette overforbruket er tror jeg er mange og sammensatte, men først å fremst tror jeg at det handler om vår trang til å kontrollere.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:38   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Langvarig fødsel trenger ikke være ille. Jeg har hatt to fødsler som begge varte i over 18 timer, og jeg hadde fantastiske fødselsopplevelser, begge ganger. Jeg ville syntes det var skrekkelig synd om noen skulle tuklet med mine fødsler.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:45   #27
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Mest sannsynlig er det Ullevål, Luftslottet. Og det gjelder førstegangsfødende ...

Jaja, det er fint å være ferdig med første gang. For det ville ikke vært noen fin førstefødsel for meg, det er jeg helt sikker på.

Vi var strålende fornøyde med personalet under forrige fødsel (Ullevål), men da søker vi oss et annet sted neste gang. Tar ikke noen sjanser, selv som andregangsfødende. Ikke at det er så stas med lange fødsler, men dette ville jeg fått panikk av.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:17   #28
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, en mellomting hadde vært bra. Jeg fikk inntrykk av at de mente det var bedre å la en bli tynt i flere døgn, fremfor å få et snitt og få det overstått, så en kunne komme seg og faktisk være i stand til å ta seg av eget barn etterpå.

Er så enig, hadde vært fint om man faktisk var i form fysisk og psykisk til å ta vare på barnet etterpå. Det er så fint når de venter 5 timer fra legen sier man bør ha epidural fort til man faktisk får det...og besvimer. Hva er vitsen med å gå fra 2-3 cm til 6 cm på 24 timer, så ender det i snitt, det kunne de tatt etter 12 timer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:27   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er 12 timer malen ja?
Lillebror kom på nøyaktig 12 timer erfekt:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:36   #30
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ru: bare en kommentar til sitatet ditt lenger oppe; riestimulerte fødsler betyr ikke nødvendigvis tidlig stimulert/indusert fødsel. Den prosentsatsen viser vel
mest at man (selvsagt) prøver med stimulering før man tar frem tangen når det først går tregt...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:41   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt kuttet en ti, tolv timer fra mine fødsler. Spesielt siden de endte i KS uansett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:43   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er glad jeg er ferdig med fødsler, og selvsagt også at mine har vært ekstremt raske.

Men å ha en grense for hvor lang tid det skal gå før man setter i gang hjelp er en god ting, synes jeg. Ingen skal være nødt til å være i fødsel i 2-3 døgn.

Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:45   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men her er det TOLV timer, man skal være ferdig født etter tolv timer. Det er uhørt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.