Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 13:49   #181
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Oslo sentrum er Oslo S, Karl Johan og Aker brygge. Spør en hvilken som helst turist.

Ja jeg er turist når jeg er i Oslo, og må jo innrømme at det er dette jeg ser på som sentrum, for det er jo vitterlig sentrum? Er det et annet sentrum, men det er ikke i sentrum?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:51   #182
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Ja jeg er turist når jeg er i Oslo, og må jo innrømme at det er dette jeg ser på som sentrum, for det er jo vitterlig sentrum? Er det et annet sentrum, men det er ikke i sentrum?

Neida, dette er turistsentrum. Det vil si egentlig aksene fra Oslo S til slottet, og fra Oslo S til Aker brygge.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:52   #183
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig glad i Oslo sentrum, og særlig de østlige delene (selv om jeg har min daglige gang i Homansbyen).

De områdene av Oslo der vi (jeg) helst ville bo, er Hasle og Ekeberg. Holtet hageby, Lille Tøyen hageby, Kampen og Hasle hageby tror jeg er veldig fine steder å vokse opp. Risløkka også, der vi bodde. Noe av det beste der var nærheten til Marka, men selv om vi bare hadde 12 minutter til byen med banen, ble reisetida til jobb akkurat like lang som nå, fra Lillestrøm. Det vi har her, som vi ikke hadde på Bjerke, er nærheten til et sentrum. 5-10 minutters gange unna har vi f.eks. kino, ørten restauranter, utesteder og take away-sjapper, masse butikker hvorav en god del ikke er store kjeder. Dessuten bor vi i en rolig gate nesten uten biltrafikk, Lillestrøm er veldig sykkelvennlig og har mange fine turstier. "Alle" tog stopper her, og det er 10 minutter både til Oslo S og Gardermoen. Og så har vi et lokalt eliteserielag som vant 6-0 i går.

Gammel 29-03-10, 13:54   #184
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker som apan at forskjellen mellom de 4 største byene i Norge ikke er all verden. Forskjellen ligger heller i storby, småby og distrikt.

Jepp! (Mulig jeg burde quotet apan, og ikke Tjorven, men, men.)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kunne aldri bodd i Trondheim. Jeg tror jeg hadde gjort meg selv døv innen året var omme. En eller to trøndere er greit, men bare?

.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Dere kan si hva dere vil om hovedstaden, men har dere haier? Hæh? :æddabædda:
Det har vi.

Jepp- det har vi, og vi skal se på dem i morgen!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Næh, jeg har vært nok i Bergen til at jeg vet at det nok ikke hadde vært så stas, klaustrofobi av fjellene og altfor langt unna, eh, verden.

Det er jo fjellene (og fjorden) som er så bra! Det er jo mye deiligere å gå på fjellet enn å traske rundt inne i marka. Da snakker vi klaustrofobi, da. Sa hun, helt objektivt.

Nei, jeg er nok for mye vestlending til å kunne leve uten fjell rundt meg, så østlandet utgår for min del. Jeg har også problemer med å finne "kjemien" med østlendinger flest. Jeg har tilbrakt halve studietiden på vestlandet og halve på østlandet (ikke bare Bergen og Oslo) og jeg hadde mye lettere for å få venner her vestpå. Mange østlendinger er så eh..rare, på en måte. (Ikke meningen å fornærme noen nå. ) De ler ikke der jeg ler, og jeg ler ikke der jeg burde ha ledd. Faktisk er ingen av ca 10-12 venner fra studietiden fra østlandet. Det er selvfølgelig ikke et bevisst valg fra min side, det var alltid nok av hyggelige østlendinger blant mine medstudenter, men jeg har aldri "klikket" med noen av dem. Er jeg på bærtur nå, eller er det stor forskjell i personlighet mellom gjennomsnitts vestlendingen og østlendingen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:57   #185
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er jeg på bærtur nå, eller er det stor forskjell i personlighet mellom gjennomsnitts vestlendingen og østlendingen?

Aner ikke. Jeg har bare bodd i Oslo i sju år, og har møtt for få østlendinger her til å kunne si noe om dem. Byen er jo full av innflyttere. Mange hyggelige eksilbergensere.

:vestlending:

Gammel 29-03-10, 13:58   #186
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg synes det er litt skummelt i Oslo. Leser så mye om kriminalitet, blind vold, drap og gjengopprør.

: peker på mitt innlegg om kriminalitet lenger oppe:

Hvis du hadde bodd i Oslo, er det forsvinnende liten sjanse for at du hadde kommet i kontakt med noe kriminelt, utover å bli frastjålet lommeboka på t-banen. De områdene der folk flest ferdes, både i Oslo og i andre norske byer med noen grad av kriminalitet, er svært så fredelige og trygge.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 14:01   #187
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sant som Teo sier. Jeg undres alltid over at folk utenbys fra tro det er så farlig her. Man vet jo hvor man bør gå og ikke gå på kvelds- og nattetid. På dagtid føler jeg meg trygg overalt.

Gammel 29-03-10, 14:01   #188
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Aner ikke. Jeg har bare bodd i Oslo i sju år, og har møtt for få østlendinger her til å kunne si noe om dem. Byen er jo full av innflyttere. Mange hyggelige eksilbergensere.

:vestlending:

Sju år er jo ganske lenge.
Jeg mente forresten ikke at den ene typen personlighet er bedre enn den andre, bare at jeg tror det er forskjeller ute og går. Og alt er selvfølgelig veldig generelt.
: presiserer:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 14:03   #189
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Sant som Teo sier. Jeg undres alltid over at folk utenbys fra tro det er så farlig her. Man vet jo hvor man bør gå og ikke gå på kvelds- og nattetid. På dagtid føler jeg meg trygg overalt.

Nei, det er nettopp det, de som kommer utenbys fra vet ikke hvor det er trygt og hvor det ikke er trygt. Og derfor føles det utrygt.

Gammel 29-03-10, 14:04   #190
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, det er nettopp det, de som kommer utenbys fra vet ikke hvor det er trygt og hvor det ikke er trygt. Og derfor føles det utrygt.

Ja. Men jeg mener at dersom man flytter hit lærer man seg det ganske raskt. Og dermed bør ikke Oslo fremstå som farlig altså.

Gammel 29-03-10, 14:05   #191
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sju år er jo ganske lenge.

Det er nesten seriøst, altså. Kanskje ikke for hele Østlandet, men jeg tror vi har noe slikt som fire-fem personer i hele bekjentskapskretsen som kan påberope seg en oppvekst innenfor bygrensene her.

Innvandrerby, og da snakker vi ikke nødvendigvis om de fra Punjab.

Gammel 29-03-10, 14:06   #192
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da ikke typisk for Oslo. Jeg har følt meg utrygg i ei lita småbygd også, når jeg følte at jeg gikk på feil sted og til feil tid og med veldig feil klær og frisyre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 14:06   #193
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror ihvertfall at jeg fostrer opp ungene mine på en bra plass. Ikke for den del, jeg tror vi kunne hatt det flott andre steder også jeg. Har ikke så mange kjepphester på at det ene er bedre enn det andre merker jeg, antar at det blir hva man gjør det til selv.

Forøvrig ville jeg nok ikke valgt å bo i sentrum av noen by, blir for trangt for meg personlig og bylufta gjør meg ikke godt, verken for hud, hår eller pust.

Gammel 29-03-10, 14:06   #194
bina
Ustabil

Standard

Er jeg på bærtur nå, eller er det stor forskjell i personlighet mellom gjennomsnitts vestlendingen og østlendingen?

Gjennomsnitts? Nei, det tror jeg ikke. Men at det er individuelle forskjeller, og at man selvsagt ikke finner kjemi med alle og enhver, det er så.

Det som kanskje er den største forskjellen, og som jeg tror kan være årsak til at det noen ganger oppleves som forskjell i personlighet, er dialekt. Tonefall, ord og vendinger brukes ulikt, og tolkes ulikt.

Jeg, for eksempel, syns at sunnmørsdialekter høres så sutrende og klagende ut. Jeg vil ikke oppfatte nyanser i tonefall likt om det kommer fra en sunnmøring, som om det kommer i fra en drammenser.

Gammel 29-03-10, 14:06   #195
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pfft, det føles ikke utrygt noe sted. Det er bare folk som er pingler.

Gammel 29-03-10, 14:06   #196
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo bra at folk liker seg på forskjellige steder. Det er best at vi sprees litt. Om alle skulle bo i Oslo hadde det blitt overbefolket, fått alt for dyre boliger og fått enda større trafikkproblemer enn det allerede er i dag.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 14:08   #197
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men deg er da ikke typisk for Oslo. Jeg har følt meg utrygg i ei lita småbygd også, når jeg følte at jeg gikk på feil sted og til feil tid og med veldig feil klær og frisyre.

Selvsagt. Man føler seg utrygg der man ikke er kjent, og ikke vet hvor man skal gå, ikke vet hva som er forventet.

Gammel 29-03-10, 14:08   #198
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjennomsnitts? Nei, det tror jeg ikke. Men at det er individuelle forskjeller, og at man selvsagt ikke finner kjemi med alle og enhver, det er så.

Det som kanskje er den største forskjellen, og som jeg tror kan være årsak til at det noen ganger oppleves som forskjell i personlighet, er dialekt. Tonefall, ord og vendinger brukes ulikt, og tolkes ulikt.

Jeg, for eksempel, syns at sunnmørsdialekter høres så sutrende og klagende ut. Jeg vil ikke oppfatte nyanser i tonefall likt om det kommer fra en sunnmøring, som om det kommer i fra en drammenser.

JEG syns det er stor forskjell. Det var et hav av forskjell den gangen jeg flyttet østover som 15-åring. Fra å være vant til et åpent samfunn var det vi flyttet til helt lukket. Type man måtte ringe på forhånd til naboen for å stikke over å ta en kaffe. Helt unormalt.

Gammel 29-03-10, 14:10   #199
bina
Ustabil

Standard

JEG syns det er stor forskjell. Det var et hav av forskjell den gangen jeg flyttet østover som 15-åring. Fra å være vant til et åpent samfunn var det vi flyttet til helt lukket. Type man måtte ringe på forhånd til naboen for å stikke over å ta en kaffe. Helt unormalt.

Jeg skjønner ikke det, jeg. Jeg har aldri opplevd østlendinger generelt som spesielt lukket.

Jeg tror derimot dette har å gjøre med hvor du er kjent. Du kan stikke over til naboen uanmeldt uansett hvis du kjenner naboen. Flytter du til et nytt sted er det ikke like naturlig å stikke over til naboen som du så vidt har hilst på.

Gammel 29-03-10, 14:10   #200
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Fra å være vant til et åpent samfunn var det vi flyttet til helt lukket. Type man måtte ringe på forhånd til naboen for å stikke over å ta en kaffe. Helt unormalt.

Er ikke det mer av en bygd vs. by-greie?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.