|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gift vs. samboerVi har valgt å gifte oss fordi vi har lyst, vi. Det praktiske / juridiske er riktignok lettere enn hvis en ikke gjør det, men det skulle vi nok ha ordnet uansett. Men vi vil gjerne feire sammen med familie og venner at vi har funnet hverandre og vil dele livet, så da gjør vi det med et lite bryllup med nærmeste familie og en stor fest med venner en måned seinere. Jeg kunne fint levd med å ikke gifte meg, men jeg gleder meg veldig til å gjøre det! |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift vs. samboerVi giftet oss av juridiske årsaker og av kjærlighet for hverandre |
|
|
|
|
|
#24 |
|
:)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift vs. samboerGreit å ha det juridiske på stell, samt at jeg synes det er fint at barna har gifte foreldre. *Lovet Hverandre Troskap Type Ting*.
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift vs. samboerSkal man ha stifte familie, men barn og hjem, så er det greit å ha det juridiske i orden. Siden dette er noen år siden, så valgte vi "gratis-pakken" - altså vi valgte å gifte oss framfor å sette opp kontrakter og styr selv. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Gift vs. samboerVi måtte gifte oss.
|
|
|
#27 |
|
bits and pieces
|
Sv: Gift vs. samboerJeg visste faktisk ikke at den nye loven var så omfattende nei, så jeg må vel si at vi gifter oss mest pga det juridiske ja
|
|
|
|
#28 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift vs. samboer
Akkurat slik er det her i heimen. Jeg handler mat og klær + diverse husting, mens han betaler lån, avdrag etc. Visste ikke at det var en felle...Hva er bakdelen med en slik ordning?
|
|
|
#29 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Antar at den som betaler lån, og avdrag er den som rettmessig ender med huset... sånn til syvende og sist, om ikke annet er kontraktsfestet...?
|
|
|
|
#30 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har jo lånet sammen sånn egentlig da. Jeg har ikke inntekt nå fordi vi ikke har barnehageplass. Men det ordner seg til høsten. Det er jo mannen som har trekkene på sin konto. Er det slik at det er best å ha 50% trekk på egen konto?
|
|
|
#31 |
|
heimføing
|
Nei, men du kan overføre til mannens konto hver måned. Banken vil vel bare trekke fra én konto. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har opprettet en felles konto hvor vi fører over penger og trekker lånet fra. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Gift vs. samboerVi var unge og forelsket!
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gift vs. samboerSamboere som gifter seg? Tja, det kan jo for så vidt hende, men det blir litt meningsløst å sette det opp slik, siden de aller fleste i dag er samboere før de gifter seg.
|
|
|
#36 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Hvis man er gift eier man vel 50 % hver om ingenting annet er skrevet opp, er det ikke sånn? Og man kan jo sette huset/lånet på begge to. Alt jeg og mannen min eier av større verdier (bil, hus, lån osv) står i begges navn.
|
|
|
#38 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Mulig, men nå var spørsmålet rundt samboere..
|
|
|
|
#39 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Gift vs. samboerAh, jeg hang meg opp i overskriften. Glitter sier jo at loven for samboere er blitt ganske lik loven for ektepar når det gjelder arv og slikt, men jeg vet ikke detaljene. Sikkert veldig greit at alt står i BEGGES navn, gift eller ikke. Hadde jeg og mannen vært samboere hadde vi i hvert fall hatt alt i begges navn (slik som vi har nå).
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 02-04-10 kl 00:42. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gift vs. samboerDen eneste store tingen vi eier er leiligheten, og den står selvfølgelig på begge. Det ville jo vært tullete at den ikke gjorde det, selv om vi var gift.
|
![]() |
|
|