|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#341 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Jeg kunne så klart bodd i samme bygd som deg.
![]() |
#342 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg får forresten ofte spørsmål om jeg ikke snart "skal flytte hjem igjen". (= Til bygda i nabokommunen, der jeg var oppvokst.) Hvis/når jeg først skal flytte, så skal jeg i alle fall ikke flytte fra en bygd til en annen. Der går grense, selv for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
© All rights reserved
|
Det hadde vært saker. Vi kunne shoppet, drukket vin, sladret om naboen og sunget Brannsangen til den lyse morgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Erfaren nok
|
Nåja, jeg er med på shopping og vin - men vet ikke helt om fotball frister.
![]() |
#346 |
Tøff
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Ha'kke lest hele tråden men drister meg til å svare alikevel.
![]() |
#348 |
maler
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Det er hver sin smak hvordan man foretrekker å bo. Jeg bor jo i byen, men jeg bor i ei gate hvor alle vet det meste om alle. Jeg synes det er trygt og greit selv om alle vet når ungene har fått nye jakker, at vi skal bort i helgen eller at vi ser på ny sofa. På den andre siden følger alle med alles barn og eiendeler, det er en trygghet i det og jeg får ikke klaustrofobi av å bo såpass tett innpå folk. Det er vel litt bygde-ish inni byen her sånn sett. Jeg tror jeg hadde følt meg litt alene og forlatt hvis jeg ikke kjente naboene. Men akkurat hvordan man foretrekker å bo har ikke så mye med hvor man bosetter seg å gjøre, jeg kunne valgt en mye anonym boplass i Trondheim. Eller på bygda. Og jeg er sikker på at jeg finner like gjennomsiktige områder i Oslo også.
![]() |
#349 |
maler
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg har forresten prøvd å bo i småby på sørvestlandet også. Da måtte jeg nesten ukentlig til Stavanger for å puste byluft. Det var veldig hyggelig der, men jeg kunne jo ikke skifte underbukser uten at det gikk rykter på andre siden av byen.
![]() |
#350 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du prøvd å gjøre det innendørs? |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Helt vanlig
|
![]() |
#354 |
© All rights reserved
|
Vel, i bygda mi er det få kjønnskifteopererte. Ingen, når jeg tenker meg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg får inntrykk at veldig mange av de som har flyttet fra bygd til by gjorde det fordi de "ikke passet inn" og ikke var "A4". De var eventyrlystne og frihetssøkende mennesker som ikke kunne "puste fritt" innenfor de klamme rammene til Bygda. Det høres veldig klisjèaktig ut, synes jeg, men det er selvfølgelig mulig folk kjenner det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
flisespikker
|
Nei, jeg synes da mange har brukt argumentene om å ønske å bo sentralt og ha flere valgmuligheter for "ting som skjer", særlig tidlig i tråden. At den etter hvert har blitt en "by vs. bygd"-diskusjon har vel ført til at flere i større grad har kommet med negative erfaringer og/eller fordommer om henholdsvis bygd og by - det skjer jo hver gang.
![]() |
#357 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
For homoene, så.
![]() |
#358 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg holdt ut tre år på bygda før jeg flyttet som 13-åring, så jeg kan ikke påberope meg at det var på grunn av utdannelse. Selvføgelig tror jeg ikke alle bygder er som denne, og for mange var sikkert denne ok også. Det er litt vanskelig å sette seg inn at andre ikke trives når man gjør det selv. En god del av de jeg gikk på skole med har flyttet tilbake til distriktet etter endt utdannelse, endel vil knapt dra tilbake på besøk.
![]() |
#359 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jegh er enig med rine i at mange gir uttrykk for at bygdene er så fæle pga alle fordommene, at bygdefolket satter andre i bås og gir dem et stempel samtidig som disse innleggene oser av fordommer ovenfor bygda og de som bor der. Det blir litt mye dobbeltmoral, spør du meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Ringskrømt
|
Fihet til å utforske, velge og "puste fritt" henger i min verden nøye sammen med muligheten til å studere og variasjon innen fritidstilbud. Det er ikke sånn at jeg har sittet i en kjellerleilighet og malt dystre bilder i et forsøk på å finne "mæ sjæl", ei heller farget håret blått og utfordret autoriteter. For at jeg skal kunne være meg og trives, må jeg ha større forhold rundt meg enn det bygdene er i stand til å gi.
![]() |
|
|