Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hemmeligheter i parforhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-10, 18:07   #201
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hemmeligheter i parforhold

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Floksa - stemmer det ikke at du nå gjennom ca elleve sider har gjort et poeng av at du ikke slipper vennene dine nærmere på livet enn at de gjerne må dele videre det dere snakker om?

Om jeg da slipper mine aller nærmeste enda nærmere - så er de da nærmere?
Igjen - ikke bedre eller noe sånt. Men annerledes, med en tettere relasjon. Som igjen da ekskluderer deler av det vi deler med hverandre fra andre som man har litt større avstand til. Ikke fordi disse ikke er like fine osv - men fordi de bare ikke har akkurat den tette rollen.

Nei og jeg tror det er vanskelig for deg å skjønne det?
Hadde jeg ønsket å snakke om mine innerste ting så kunne jeg gjort det med mine veninner. Men jeg gjør ikke det. Fordi jeg ikke er en snakker.
Rett og slett. Det gjør ikke relasjonen min mindre nær.

Eller mener du at for sånne som meg, som ikke ønsker/ har behov for å dele alt med veninner ikke kan ha like nære relasjoner som de som snakker om alt?

Jeg snakker ikke med mannen min om sånt engang, men jeg vil alikevel påstå at vi er nærere enn svært mange andre. Hevder du at det er umulig?

Sitat:

Om jeg da slipper mine aller nærmeste enda nærmere - så er de da nærmere?

Det finnes ikke noe nærmere og da er det vel nærme nok?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:10   #202
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror vi kan slå fast at du nok er mer introvert enn meg. Og det igjen innebærer da at jeg har andre tettere innpå meg.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at det ikke er en ulikhet der.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:12   #203
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi kan slå fast at du nok er mer introvert enn meg. Og det igjen innebærer da at jeg har andre tettere innpå meg.

Ulikheter helt klart, men ikke i nærhet til veninner/partner men i hva/hvordan og hvor mye man snakker.
Man må slettes ikke være ekstrovert ( det er det det heter ja?) for å ha nære venner.

Gammel 11-04-10, 18:18   #204
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ulikheter helt klart, men ikke i nærhet til veninner/partner men i hva/hvordan og hvor mye man snakker.
Man må slettes ikke være ekstrovert ( det er det det heter ja?) for å ha nære venner.

Neida.
Men et av skillene mellom ekstro og introverte er typisk dette behovet for å dele ting.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:18   #205
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Smilefjes

Jeg skjønner ikke hva du mener? Er det tematikken som definerer hvor "nært" et vennskap er? I min verden er det tryggheten i forholdet som åpner opp for temaer jeg ønsker å ta opp eller dele og det trenger ikke være temaer som helst hører hjemme på et legekonto. Det er stemningen oss mellom som gjør om jeg definerer et vennskap som nært eller ei. Jeg tror jeg forstår Floksa bedre nå, hun er åpen og har ikke behov for intime betroelser med noen, men hun kan likevel oppleve nærhet med vennene sine. Forskjellen mellom det sf og Floksa sier er i mine ører bare tematikken. Ikke atmosfæren. Det er en forskjell i hva dere har behov for i et vennskap.

Gammel 11-04-10, 18:19   #206
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Neida.
Men et av skillene mellom ekstro og introverte er typisk dette behovet for å dele ting.

Men det har da ingenting med nærheten i et vennskap/parforhold å gjøre er mitt poeng.

Gammel 11-04-10, 18:19   #207
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan ikke kategorisk si at du har et nærere forhold til venninnene dine. Det eneste man bestemt kan si noe om er hvilke temaer du har behov for å snakke med dine venninner om, som sier noe om hvor åpen du er som person. Du har altså venner som dekker ditt behov, på samme måte som vi andre har venner som dekker våre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:22   #208
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jupp. Forskjell i hvor langt innpå livet man slipper en venn. Jeg har ulik avstand til de aller nærmeste av mine venner enn Floksa har til sine.

Også hadde jeg da aldri nevnt for selv min aller nærmeste venn og snaut nok for legen noe om endetarmskløe. /

(Dermed er kanskje Floksa vesentlig mer ekstrovert enn meg når alt kommer til alt. )

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:29   #209
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er sikkert kul umulig å skjønne hva jeg mener men jeg prøver likevel:

Jeg synes ikke man blir en nærmere venn av å bli sluppet nærmere innpå noen, med tanke på hva man får fortalt.

Jeg synes ikke at min venninne som forteller meg om hennes manns utroskap og sin intimfrisyre er en nærmere venninne enn min venn som ikke snakker med meg om den slags, men som likevel lar meg ta del i livet hans og det som er viktig for han å prate om.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:34   #210
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

smilefjes: kan du forklare hva som gjør at du velger å dele hvilke temaer med en du kaller nær venn framfor en du ikke anser for å være like nær? Er det temaet som er saken eller noe annet?

Gammel 11-04-10, 18:36   #211
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er sikkert kul umulig å skjønne hva jeg mener men jeg prøver likevel:

Jeg synes ikke man blir en nærmere venn av å bli sluppet nærmere innpå noen, med tanke på hva man får fortalt.

Jeg synes ikke at min venninne som forteller meg om hennes manns utroskap og sin intimfrisyre er en nærmere venninne enn min venn som ikke snakker med meg om den slags, men som likevel lar meg ta del i livet hans og det som er viktig for han å prate om.

Helt i tråd med hva jeg mener. Jeg ville faktisk ikke hatt en venn som snakket om sånne voldsomme intime ting. Ville tatt det ille opp.
Sex snakker jeg f.eks. aldri med noen om. Bare det å snakke om prevensjonsmiddel er i grenseland. Men angst kan jeg fortelle litt om. Beggge er jo personlige ting, men noe ønsker jeg ikke å dele.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:37   #212
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

smilefjes: kan du forklare hva som gjør at du velger å dele hvilke temaer med en du kaller nær venn framfor en du ikke anser for å være like nær? Er det temaet som er saken eller noe annet?

Jeg liker ikke å blottlegge for eksempel min egen sårbarhet overfor andre enn de som står meg svært, svært nær.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:37   #213
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Helt i tråd med hva jeg mener. Jeg ville ikke hatt en venn som snakket om sånne voldsomme intime ting. Ville tatt det ille opp.
Sex f.eks. snakker jeg f.eks. aldri med noen om. Men angst kan jeg fortelle litt om.

Nettopp, vi har ulike intimitetssoner.

Gammel 11-04-10, 18:39   #214
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Jeg liker ikke å blottlegge for eksempel min egen sårbarhet overfor andre enn de som står meg svært, svært nær.

Det skjønner jeg, men hva er det med de(n) personen(e) som gjør at du kan gjøre det?

Gammel 11-04-10, 18:41   #215
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg blottlegger ikke min sårbarhet for noen.
Det gjør ikke mine vennskap mindre nære enn dine.
Det gjør deg til en som snakker om sin egen sårbarhet og meg til en som ikke snakker om min sårbarhet. Det sier ingenting om nærheten i vennskap.
Jeg hadde ikke blottlagt min sårbarhet for noen, om de så spiste av invollene mine. Men endetarmskløe kan jeg godt snakke om

Gammel 11-04-10, 18:42   #216
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det skjønner jeg, men hva er det med de(n) personen(e) som gjør at du kan gjøre det?

Det er at jeg har tillit til at denne personen er så glad i meg at han/hun er i stand til å kjenne den siden av meg som er sårbar også - uten at vedkommende noensinne vil bruke det på en dårlig måte.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:43   #217
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det er at jeg har tillit til at denne personen er så glad i meg at han/hun er i stand til å kjenne den siden av meg som er sårbar også - uten at vedkommende noensinne vil bruke det på en dårlig måte.

Men at jeg ikke deler de sidene av meg selv betyr ikke at jeg ikke har veninner som er der du beskriver. Så det så!

Gammel 11-04-10, 18:45   #218
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men at jeg ikke deler de sidene av meg selv betyr ikke at jeg ikke har veninner som er der du beskriver. Så det så!

Nei. Men det betyr at du ikke har dem så nær at du kan vite egentlig.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:50   #219
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei. Men det betyr at du ikke har dem så nær at du kan vite egentlig.

Jo det vet jeg med sikkerhet

Mener du egentlig at introverte mennesker ikke kan ha så nære relasjoner som ekstroverte kan?

Gammel 11-04-10, 18:53   #220
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er privat og introvert så det holder, og det er veldig få jeg slipper langt innpå meg. Men det er altså noen. De får av og til se mine aller såreste ting og aller svakeste sider. Jeg har hatt perioder der ingen har fått komme så nær også. Jeg kan ikke se at man kan komme ifra at dette handler nærhet/distanse.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.