Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 09:08   #41
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Vi går ikke på sirkus.

Gammel 09-05-10, 09:30   #42
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tenkte mest på forholdene på Bjerke, Leangen, Biri osv.
Men også på de klassiske ridesentraene.
Det hestene gjerne går ute 2-3 timer bare, alene i en frimerkestor luftegård.

Men da vet du sikert også at mange av trenerne har gårder i tillegg og at mange av hestene er inne på banen og står der i en kort periode for innkjøring osv.
Og at endel av banene har større luftegårder.
Også er det jo sånn at det er mange hingster i travet, og de bør gå alene.

Men selvsagt, det burde vært større luftegårder endel steder.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 09:34   #43
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men da vet du sikert også at mange av trenerne har gårder i tillegg og at mange av hestene er inne på banen og står der i en kort periode for innkjøring osv.
Og at endel av banene har større luftegårder.
Også er det jo sånn at det er mange hingster i travet, og de bør gå alene.

Men selvsagt, det burde vært større luftegårder endel steder.

En hingst bør ikke gå alene. En hingst har like mye behov for sosial omgang som andre hester. Er kan hingsteeier, så tilrettelegger man for det.

Jeg vet at travbaner ikke er fast oppstallingplass. Men det er et ridesenter....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 09:36   #44
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Og tilsirkus, jeg har vært på det en gang, og det blir ikke fler nei.

Mamma og pappa pleier å ha sirkus ved siden av seg når de kommer til byen de bor i, og da går elefantene løse i innhegning. De stikker rimelig ofte av da, og har ødelagt hagen til mamma og pappa. Så de kan skryte av elefantspor i hagen.

Gammel 09-05-10, 09:41   #45
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Floksa: mange hingster kan ikke gå sammen. Der jeg har vært så får vi mange hingster inn på stallen for trening, og de kjenner jo ikke hverandre. Og er veldig hingstete, noen av dem. De hingstene som er greie for ofte gå med en vallak eller to.

Dessuten så har jo ikke dette noe med eieren å gjøre. Mange travhester er kansje født hjemme hos eieren men går så videre til en trener, og ofte så bytter man jo trener innimellom.

Men jo, noen travbaner har jo faste trenerstaller også.
Vi gjorde det iallefall sånn at om en hest bare gikk i luftegård en dag(de minste er på str med en ridebane) så gikk de på grønt dagen etter.

Gammel 09-05-10, 10:06   #46
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Helt grusomt at de kan bruke elefantene til de dør. Kunne de ikke få det litt godt på slutten av livet, stakkars, og bli sluppet fri?

Hvordan tror du det ville gått for dem da? De har vel knapt nok levd i frihet i det hele tatt, og har vel ikke lært hvordan man overlever.

Elefanter har triste øyne, uavhengig av om de lever i fangenskap eller i bushen.

Det hender hvertfall at dyrene får lufte seg godt når sircuset er på turné, husker da vi bodde på et lite sted på finnmarkskysten og sircuset hadde kommet. Da slapp de alle elefantene ut så de fikk bade i elva. Et litt sjeldent syn.

Jeg går ikke på sircus selv, men mannen og ungene gjør det.

Gammel 09-05-10, 10:40   #47
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kompis, som var nyinflyttet på Tøyen, ble veldig overrasket da han på vei hjem en tidlig morgen etter fylletur på byen så en elefant på luftetur.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 10:44   #48
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Helt grusomt at de kan bruke elefantene til de dør. Kunne de ikke få det litt godt på slutten av livet, stakkars, og bli sluppet fri? Idiotisk regel, burde blitt forbud mot bruk av alle elefanter!

Å slippe dem fri etter et helt liv i fangenskap ville vel vært enda mer dyreplageri enn å bruke dem på sirkus.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:39   #49
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går ikke på sirkus. Blant annet pga de teite klovnene.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:41   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke Nora mente at man skulle si sayonara til elefantene og la dem gå rundt i skogen altså, seriøst. Jeg tolket henne som at de skulle bli fri fra sirkuset og bli plassert i dyreparker etc.

Gammel 09-05-10, 11:43   #51
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Er så mange som skriver at elefanter på sirkus ser triste ut. Men altså, møter du på en elefant "ute i bushen", så er jeg temmelig sikker på at den også vil se trist ut. Elefantøyne er jo bare sånn.

Når det er sagt er jeg selvsagt i mot at elefanter skal brukes i sirkus.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:46   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har vært på sirkus et par ganger. Jeg ble veldig imponert over noen katter som åpenbart var mishandlet eller mer enn naturlig motivert til å trosse frykt for flammer. Dog så jeg fjeset på ungene idet begge fikk en liten lyspære over hodet og så ut til å tenke "vi har jo en katt hjemme..." så etter det har jeg ikke turt for huskattens sikkerhets skyld.

Ja - også ble jeg ganske kvalm av det med elefantene da.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:24   #53
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Å slippe dem fri etter et helt liv i fangenskap ville vel vært enda mer dyreplageri enn å bruke dem på sirkus.

Som Iset sier, så mener jeg ikke slippe dem fri og så 'ha det bra klar deg selv'. Det var fri fra sirkuslivet jeg mente. Slippe å stå i lenker, slippe å gjøre ydmykende triks og slippe å få slag mot kjønnsorganer.

Gammel 09-05-10, 12:36   #54
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg syns ikke det er greit.

Vi går ikke på sirkus.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:47   #55
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke på sirkus, jeg tar heller ikke med barna mine på sirkus. Jeg har fortalt dem hvorfor. Vil storesøster gå med ei venninne (som simpelthen eeeelsker sirkus) sier jeg ikke nei, det får være oppp til henne selv.

Gammel 09-05-10, 17:01   #56
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nei vi går ikke på sirkus.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 17:09   #57
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har glemt meg og gått på sirkus med Knotten.
Han er innforstått med at vi ikke gjør det flere ganger.

Egentlig synes jeg Løveparken var langt verre på et vis, enn sirkus. Der går riktignok elefantene fritt, men på et knøta område (for elefanter å være). Og sånn er det for alle dyrene i de der dyreparkene.

Gammel 09-05-10, 17:25   #58
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går ikke på sirkus.

Det er vel ikke bare dyra som har hatt det kjipt? Jeg mener nå iallefall å ha sett dokumentarer (eller har jeg lest artikler?) om barn som tvangstrenes fra de er bittesmå og som har fint lite fritid i livet fordi de skal bli sirkusartister og sikre foreldrenes livsopphold.

Gammel 09-05-10, 18:57   #59
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo egentlig flott at så mange er så bestemte om dette.
For det er jo sikkert ingen dans på roser å være sirkusdyr.

Har dere et like bestemt forhold til egg fra burhøns så øyner jeg en god utvikling innen dyrevelferd

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:02   #60
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hannah spurte om dette i dag faktisk, fordi hun hadde hørt i barnehagen at det var sirkus her nå (de har vel dratt igjen).
Jeg fortalte henne hvorfor jeg ikke synes vi skulle dra dit, og hun sa seg ganske kjapt enig egentlig Men jeg lovte at vi skulle stikke innom tivoliet da, selv om jeg ikke akkurat synes det er noen stor opplevelse heller.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.