|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Unik
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEg har ingen problemer med å skjønna at det er så ille. Greit nok, når eg gjekk på skule var det ingen tester i leseferdighet. Var først på gymnaset dei testa oss.
|
|
|
#22 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet er ille, men ingen nyhet. *hatt opplæring av 23årig som ikke kunne skrive navnet sitt engang - født og oppvokst i norge, norske foreldre osv osv.*
|
|
|
#23 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseoverrakser meg ikke. Har opplevd niendeklassinger som ikke engang kjenner igjen alle bokstavene i alfabetet, og lærere som egentlig vet det, men som ikke har muligheter til å få gjort noe med det.
|
|
|
#25 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseutrolig |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg underviser i en klasse hvor veldig mange faller under kritisk grense i forhold til lesing. Jeg følger tett opp, men det er ikke lett. De aller fleste av mine 5. klassinger er teknisk helt greie lesere, men det skorter på innholdsforståelsen. Dette jobber vi helt konkret med, for de to-språklige opp i mot 3 ganger i uka. Å lese høyt for klassen gjør vi sjeldent, men vi leser mye på skolen. Noe koselesing og annen lesing hvor vi jobber med å finne de viktigste tingene i en tekst.
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseOG bare for å ta noen tall fra fag- og timefordelingen på mitt trinn:
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
SV har det som en av sine hovedsaker.
Arbeiderpartiet hadde heldagsskole høyt oppe på prioriteringslisten til valget 2007, nå er det tonet noe ned og i programmet står det kun noe om at man skal utvikle heldagsskolen, ikke innføre den.
|
|
|
#29 |
|
Fru Jacobsen
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEnig! |
|
|
|
|
|
#30 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg skjønner det slik at teknisk lesing er noe annet enn innholdsforståelse. Kan man fange opp dette også ved høytlesing? At de blir lest for og så husker/forstår teksten - eller kan ikke dette sammenliknes med egen lesing i det hele tatt?
|
|
|
#32 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEnig Mim! |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg er også helt fortvilet over at de enkelte kommunene skal kunne bestemme så mye om hvordan de skal fordele pengene. Her i byen medfører i hvertfall det at dersom pengene ikke er øremerket barnevern eller skole, så går pengene til noe annet. Eiendomsskattelette, aller helst.
|
|
|
#34 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMed vår erfaring med norsk skole har jeg overhode ikke noe problem med å forstå at mer enn hver femte niendeklassing i Bergen eller hvor som helst i Norge ikke kan lese.
Her vi bor er det feit eiendommsskatt, som i sin helhet går til skolene. Det er en del de som sier look to USA mht skatt ikke vet.
|
|
|
#35 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg hadde gladelig betalt eiendomsskatt hvis det kunne hjulpet kommunen til en bedre skole. Men er du gal, det kan man jo ikke innføre! |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Pokker! Det skulle jeg også se.
Men likevel er gruppen som ikke kan lese godt nok mye større hos ungdom som vokser opp nå, enn den er i vår aldersgruppe. (Altså 30+) Det er ikke logisk i det hele tatt. Det kan ikke bare henge sammen med manglende testing, ei heller med manglende heldagsskole eller leksehjelp. Jeg gikk så vidt jeg husker bare på skolen 3 ganger i uka til jeg begynte i 4.kl. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
can-jur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMen seriøst? 1 av 4 gutter kan ikke lese?
|
|
|
|
#39 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMitt inntrykk er at barn i barneskolealder faktisk har ganske mye lekser? Og det er ganske krevende å følge opp dette for noen foreldre. Så da er det ikke rart at noen faller utenfor ganske tidlig, dessverre. Så jeg ser helt klart fordeler med heldagsskole.
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Foreldrene står kanskje og stenger hodet i veggen og møter lærere som sier "Ola er ikke moden enda, vi må bare se det an"?
|
![]() |
|
|