Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Det er helt klart at det er utrolig mange faktorer som spiller inn her, og ingen her inne er vel uenige i at det er vanskelig å isolere 1 faktor som forklarer alle problemer. Det finnes garantert ingen slik faktor.
Jeg føler likevel at det er viktig at man helhetlig gir et signal til elever rundt prioritering av skolegang. Det går både på at man bør ha god ledelse, gode lærere, nok ressurser - for å vise at skolen prioriterer at elevene skal lære. Det går også på å kreve av elever og foreldre i de tilfellene det er nødvendig - for å vise at ikke den aller beste skole kan klare å lære elever noe dersom de ikke stiller opp selv.
Og da lurer jeg for eksempel på hva hun smarte kunnskapsministeren vår har tenkt på når hun har gått med på en ordning der elever i videregående skole i år kan få fjernet 14 dagers fravær fra vitnemålet ved å skrive "jeg var syk" på et ark og signere. Det hjelper lite med en god lærer så lenge elevene tror de er på drop-in. Hvilke signaler gir vi, og har vi gitt, disse elevene?
Selvfølgelig, dette forklarer ikke hvorfor så mange ikke får den hjelpen de trenger i grunnleggende opplæring. Men jeg tror på helhetlig kommunikasjon, med strenge krav til alle aktører. Da vil det kanskje også bli enklere å prioritere ressursene til dem som faktisk trenger dem mest.
|