|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Og jeg håper virkelig at læreplanen i naturfag vil brenne i helvete, og aldri kommer fram i lyset igjen, men de andre er sikkert ok. De grunnleggende ferdighetene er en lur ide, men veldig vanskelig å gjennomføre siden man ikke vet hvordan de skal innvirke på vurderingen.
|
|
|
#122 |
|
I mål
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet jeg også synes er pussig ift de som idag går på videregående og som altså er "barn av R94" er hvordan de absolutt er i stand til å følge opp en jobb, men helt ute av stand til å følge opp skolen. Her må et eller annet signal ha klikket på veien. På jobb må de, i hytt og pine, i tide og utide, den skal rekkes og følges opp, men skolen har en 2. prioritet. Eller 10. Og hvordan klarte SÅ mange elever å få et sånt inntrykk? Det ansvaret kan ikke fordeles kun ett sted, og dersom det startet tidlig er det ikke rart at nivået både her og der har endt med å være dårlig. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet er tusenvis av unger som ikke har det bra. Det er tusenvis av unger som er eller burde vært i barnervernets søkelys, det er tusenvis av unger som lever i hjem som er i oppløsning, som sliter med uoppdagede skader av mødrenes rus/piller i svangerskapet, osv.osv.
|
|
|
#124 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg tror du har rett, Mim. Jeg har minst 2-3 elever som gråter på skulderen min hvert år over problemer og hjemmeforhold som er ganske ekstreme. Som gjør at jeg blir imponert over at de i det hele tatt klarer å komme på skolen. Og det er nok bare toppen av isfjellet, for de færreste er såpass åpne at de faktisk snakker om det.
|
|
|
#125 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseSå absolutt på siden av det rent faglige, men likevel en del av skolemiljøet og forutsetninger for læring for en del og noe man må ta høyde for når man forventer tipptopp resultater av alle. Det er vanskelig å prestere veldig godt når livet er kaos.
|
|
|
#126 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseVel, det er ganske mange barn som verken opplever vold eller annet, men som ganske enkelt har lærevansker. Og foreldre som opplever at det er skolen som er problemet. Og som representant for nevnte gruppe, så blir det litt snodig om debatten plutselig skal dreie seg om de som sliter med skolen på grunn av forhold i hjemmet. Ikke fordi det ikke er et problem, men fordi det dreier debatten bort fra at det faktisk er noen som sliter med skolen på tross av at de kommer fra normale hjem, og til og med fra veldig ressursterke hjem.
|
|
|
#127 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJa, og der kommer jo noe av det positive med K06 inn, det er MYE mer fokus på at det grunnleggende skal være på plass. Og mer fokus på konkrete læringsmål, det vil si mindre "elevene skal gjøre og drive med" og mer "elevene skal lære".
|
|
|
#128 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg tror K06 er enklere å forholde seg til for lærere, for det er mer konkret.
|
|
|
#129 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet med ledelse tror jeg du har helt rett i Mim. Og det var jo noe av det blånn også påpekte.
|
|
|
#130 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i det. Men hvem gidder å være rektor, da? Så mye ansvar og så mange merkelige personer å forholde seg til (her tenker jeg foreldrene |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Passiv
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseOm det med barn som opplever overgrep: 8 % av alle barn opplever vold i hjemmet. |
|
|
|
#132 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseVeldig veldig gode poeng, Smilefjes.
|
|
|
#133 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseOg for å hoppe fullstendig ut av diskusjonen her, så mener jeg at det biologiske prinsippet er et av de teiteste prinsippene som finnes.
|
|
|
#134 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseOg jeg regner ikke med at mine argumenter i denne tråden blir tatt til inntekt for at de som sliter på grunn av hjemmeproblemer skal seile sin egen sjø i skolesammenheng. Jeg er for at alle skal få hjelp, uavhengig av årsaken til at de sliter. Jeg er for bedre ledelse av skoler, mer ressurser, bedre lærere og mer oppfølging av elevene. Eldstemann forteller forresten at to elever i hennes klasse, som har foreldre som ikke klarer å følge opp slik de burde (alenemødre som må ha to jobber for å få det til å gå rundt) får privatundervisning etter skolen av læreren. Gratis. Datteren vår får ikke det tilbudet, fordi skolen vet at vi følger opp hjemme. Om motivasjonen til læreren er rent hjelpeaspekt over for de som sliter, eller motivert ut fra håp om bonus og press fra rektor, spiller i grunnen liten rolle for de to jentene som sliter. Poenget for dem er at de får hjelpen de trenger.
|
|
|
#135 |
|
I mål
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet er helt klart at det er utrolig mange faktorer som spiller inn her, og ingen her inne er vel uenige i at det er vanskelig å isolere 1 faktor som forklarer alle problemer. Det finnes garantert ingen slik faktor. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg har en førsteklassing og en andreklassing. Jeg kan ikke forstå at noen kan ende opp i ungdomsskolen uten god leseforståelse med det opplegget de har nå, eller i det minste ikke uten at det blir oppdaget på et tidlig tidspunkt. Foreldre til barn som ikke leser tilfredsstillende på tester blir innkalt til ekstra samtaler med lærer og det blir laget spesielt opplegg. Første gang de hadde en slik test med påfølgende oppfølgingssamtaler var etter jul i første klasse. Jeg tror faktisk at det opplegget barna våre har på skolen er veldig bra. Det kan sikkert variere mye fra skole til skole, men hos oss er det bra. Og jeg tror det kommer resultater, selv om opplegget for å pushe litt ekstra på de flinke elevene kunne vært bedre. De jobber også med egenevaluering av måloppnåelse, og vi snakker om 7-8 år gamle barn. Jeg synes de lærer mye tidlig. Stille er det forresten også, de har åpent skolelandskap og det er aldri noe bråk når man sniker seg rundt på skolen.
|
|
|
#137 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFravær, ja... Enda en ting de er rimelig strenge på her. Man kan ha ti dager fravær i halvåret. Og som fravær regnes alt som ikke er dokumentert av lege eller tannlege (eller at man blir sendt hjem syk av nurse). Det gjør jo livet til foreldrene litt mer komplisert, for man må springe til legen hver gang ungen er syk, for å få det bekreftet, men samtidig så sender det jo ut signaler til foreldren.
|
|
|
#138 |
|
maler
|
Hvorfor gidder noen være lærer da? Man blir vel rektor av noen av de samme grunnene. Man synes det er en viktig jobb. Man trives med mennesker. Man liker barn og ungdom. Man har lederegenskaper. Man kunne kanskje vært næringslivsleder istedenfor, men av en eller annen grunn synes man skolen er mer givende og viktigere.
|
|
|
#139 |
|
superbruker
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseSmilefjeset og Min har mange gode poeng.
|
|
|
#140 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg synes egentlig vi diskuterer to ting nå (minst). At uromakerne ofte er et resultat av dårlige hjemmeforhold, er jeg også rimelig sikker på. Jeg er derimot ikke med på å gi uromakere og deres foreldre skylden for alt som er galt i norsk skole. Og det er det virkelig mye som er galt. |
|
|
|
![]() |
|
|