|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går alt til helvete?Anbefaler denne:
|
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Sv: Går alt til helvete?
Det må det, økonomi er jo tall det også, så det må jo være relatert.
|
|
|
#65 |
|
Shake it out!
|
Sv: Går alt til helvete?Han i familien som bruker mest tid på å gruble på dette sier at det strukturelle underskuddet i Norge er på 7%, altså at AS Norge årlig bruker 7% mer enn det oljeindustrien bidrar til økonomien med. Som altså betyr at vi sliter den dagen oljen ikke er noe verden trenger. Jeg har ikke kilden til tallene, men skal spørre ham hvor han har tallene fra.
|
|
|
#66 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Går alt til helvete?Handlingsregelen ble så vidt jeg har fortsått bestemt ut fra en antagelse om vesentlig lavere oljepris enn vi har hatt siden den gang. Så ja, vi går forsåvidt med overskudd, men regjeringene har jevnt over brukt mer enn de 4 % av fondet som regelen setter som tak, og grunnet høy oljepris – og dermed høyere overskudd – er 4 % mye mer penger enn det som var forutsatt. Dette er i så fall neppe en særlig god måte å legge til rette for fremtidig drift av nasjonen på. Som alltid: noen som kan noe om økonomi får korrigere dersom dette er på viddene. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Peppy!
|
Enig i Brasil, ikke i India. Brasil har så stort fokus på å holde hele offshoresektoren sin på nasjonale hender, så de får en kjempevekst om de faktisk klarer å produsere alt hjemmefra. Og jeg tror heller ikke Kina overtar verdensherredømme. De har også en grisete gjeld, og kan også havne i kjempetrøbbel.
Jo, det ville vært en bombe. Kurven over velstandsutvikling i f eks Norge har gått rakt opp i hundrevis av år den. Og jeg tror ikke den skal slutte med det. Vekst i økonomien er å forvente ti både ti, tyve og hundre år fremover. Men at det er en jevn stigning er heller usannsynlig, og det kommer jo noen humper.
Nå sitter jo oljepengene våre i utenlandske selskaper og statsobligasjoner da, så det spørs hvor mye oljeformue vi har å skryte av om alle andre går til helvete. Så akkurat det synes jeg ikke er noen hvilepute.
Denne skjønte jeg ikke. Motstand mot oljeutvinning her til lands betyr ikke noe for alternative energikilder. Mesteparten av oljen fremover vil komme fra Brasil og Vest-Afrika, og om vi åpner Lofoten eller ei betyr ikke det spøtt for verdens energitilbud. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Går alt til helvete?Det BLIR som i Mad Max ...
|
|
|
#69 |
|
Shake it out!
|
Sv: Går alt til helvete?Mer om det strukturelle underskuddet i Norge:
|
|
|
#70 |
|
Off the map.
|
Poenget her var vel at vi burde skynde oss å selge oljen mens den enda var noe verdt.
|
|
|
#71 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Går alt til helvete?Dersom vi blir et samfunn som ikke tar vare på de som trenger det har det i alle fall virkelig gått til helvete, synes jeg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Shake it out!
|
Sv: Går alt til helvete?Problemet er at om alt går til helvete så går alt til helvete, og da har man ikke særlig mye penger til noe som helst. Sånn som det er nå så undergraver man jo pengenes verdi, og man risikerer jo å måtte ha med trillebår til å ha pengene i når man skal til butikken for å kjøpe melk.
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Nei, utfordringen blir å forutse de økonomiske nedturene og selge seg ut i forknt av disse (eller raskest mulig hvis ikke), og så kjøpe seg inn igjen mens verdensøkonomien ligger nede for telling. |
|
|
|
#75 |
|
Shake it out!
|
De har en ekstremt proteksjonistisk politikk, og utenlandske varer er grisedyre. Får norsk avgiftspolitikk til å virke slapp.
|
|
|
#76 |
|
Shake it out!
|
Her er i alle fall en oversikt over de med veldig stor gjeld:
|
|
|
#79 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
«Reddet» er kanskje litt drøyt? Men andre verdenskrig ble jo resultatet av forrige store krise; det tok riktignok ti år før den kom ordentlig i gang den gangen, men det er mulig slikt også går raskere nå for tiden enn på 30-tallet? |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Peppy!
|
Ja, de er proteksjonistiske. Men spørsmålet er om de har kompetansen til å bygge alt selv. Mange mener de er nødt til å ta inn utenlandske aktører for å få opp oljeproduksjonen, de har ikke kompetansen til å utvikle teknologien og bygge utstyret/skipene selv. Men uansett tror jeg det er en sunn holdning for landet, de sørger jo nå for å dra opp sysselsetting og beholde verdiene selv. Som vi selv gjorde, da vi bygget oss opp som oljenasjon. |
|
|
|
![]() |
|
|