|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Køkultur | |||
| En kan stå i køen, så kommer resten når den ene er fremst. |
|
16 | 20,78% |
| En står i kø og bytter med en som kommer senere. |
|
14 | 18,18% |
| Hver og en må stå i kø for seg selv |
|
42 | 54,55% |
| Kø er bare tull, den største kommer først |
|
5 | 6,49% |
| Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ute på tur
|
Reality check - køkulturJeg trenger rett og slett å bli informert om hvordan køsystem egentlig fungerer. For slik jeg tenker så står hvert menneske for seg selv i køen, og ikke ett menneske for mange som så kan hoppe inn i køen når det passer dem?
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Reality check - køkulturDet kommer an på. Mannen min kan holde av plass til meg i innsjekkingskøen på flyplasser, men det har jo ikke så mye å si for de som kommer bak, siden vi reiser sammen. Ungene har faktisk også passet på handlevogna i butikken mens jeg har hentet en ting jeg har glemt. Det har vel også minimal betydning for andre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Reality check - køkulturDet kommer litt an på hva det er tenker jeg. Utgangspunktet er jo at hver står i kø for seg selv. Men av og til er det praktisk at kun en står i kø for hele familien, for eksempel i innsjekkingskø eller billettlukekø. Ikke at det har noe å si for de bak da tidsforbruket blir det samme. Eller at en står i passkø mens den andre venter ute med ungene og kommer inn på signal. For eksempel. Hvis man skal ha utført et eller annet og man bytter på å holde plassen i en (lang) kø, gjør vel det heller ikke noe. Men det er ikke greit at en står i kø og så skal den + 6 andre venner ha service før person nr 2 i køen.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Reality check - køkulturOm det skal betales samlet, eller innsjekking o.l hvor alle er sammen er det ok om en holder plass i køen.
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: Reality check - køkulturVi var på Tusenfryd i dag, og der opplevde jeg to ganger at en mor hold av plassen til 2-3 barn, som så (i mitt hode) snek foran de andre barna i køen. Og når jeg ga ganske klar beskjed om at dette syns jeg ikke var akseptabelt så ble jeg kjeftet opp... Barna deres var nemlig så utålmodig så de kunne ikke stå i kø.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Reality check - køkulturHm. Hvor gamle var disse barna da? Jeg synes barn skal venne seg til å stå i kø. Men jeg synes også man skal akseptere at små barn, for eksempel plutselig må på do når de nærmer seg. Da synes jeg de skal få lov til å gå på do og så få igjen plassen sin.
|
|
|
#7 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Reality check - køkulturTja, det kommer helt an på situasjonen.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Reality check - køkulturHm. Mine barn fikk beskjed om å stå i kø selv i den alderen. Men vi avtalte med foreldrene bak at de fikk igjen plassen om de plutselig måtte på do for eksempel. Men jeg har rolige unger. Jeg kan fint se for meg at det er treåringer som kan ha problemer med å stå lenge i kø, og jeg greier ikke å se det store problemet med at foreldrene da hjelper dem å passe plassen i køen.
|
|
|
#10 |
|
Ute på tur
|
Sv: Reality check - køkultur
Ikke engang om de barna som skulle ha blitt med på neste tur, plutselig må vente enda en runde bare fordi det plutselig dukker opp 3 ekstra barn?
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Da synes jeg det er litt tvilsomt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Hvorvidt barna bak må vente enda en runde eller ikke er ikke relevant synes jeg, jeg skjønner dog det er frustrerende for dem. Men er det greit at et barn aldri får være med på aktiviteten fordi han ikke greier å stå en halvtime i kø? Ikke alle barn greier det, det kan være helt reelt. Men hvis det er en situasjon hvor 3 barn og pappa kjører tekopper mens mor står i kø på dragen og barna hopper inn i dragekøen idet de slipper inn etc, er det ikke greit tenker jeg. Mor som står der med 3-4-åringer som løper litt inn og ut av køen og hopper litt opp og ned på utsiden derimot tror jeg man skal godta.
|
|
|
#13 |
|
Ute på tur
|
Jeg antar du var en smule animert da.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Reality check - køkulturMen hvis jeg var disse foreldrene med utålmodige barn tror jeg at jeg hadde ropt ungene inn i køen litt før siste sving både for å gjøre det klart for verden at de faktisk er der og for å trene på køståing.
|
|
|
#15 |
|
Ute på tur
|
Om barna hadde vært inn og ut av køen hadde jeg heller ikke reagert på, for da hadde de faktisk stått i kø. Og friske barn som ikke greier å stå i kø, eller inn og ut av køen, er kanskje ikke modne nok til å kjøre karuseller, siden køståing ofte er en stor del av det ?
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Nei, det synes jeg IKKE er greit. Å vente på tur og respektere at andre også venter på tur er viktig lærdom. Det der er regelrett sniking.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Reality check - køkulturDet du beskriver er sniking. Sånt gjør meg elgsint, for å bruke et passende Nenne-uttrykk.
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Sv: Reality check - køkulturJeg svarte at en kunne stå i køen og de andre komme etter, men det spiller jo stor rolle hva det er da. Type kø til karusell på tivoli hadde jeg nok forventet at ungene stod i selv. Det blir noe annet med innsjekking på fly og den type ting. Da hender det ganske ofte at mannen og jeg stiller oss i hver vår for å se hvilken som går raskest (det er selvfølgelig alltid den tredje, som vi ikke står i.
|
![]() |
|
|