|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Dersom det var EU-valg nå ville du stemme for eller i mot Norge i EU? | |||
| Ja til EU |
|
50 | 27,47% |
| Nei til EU |
|
114 | 62,64% |
| Vet ikke |
|
18 | 9,89% |
| Deltakere: 182. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Dersom det var EU-valg nå
Er du redd for at vi skal være lite attraktive dersom en slik situasjon i fremtiden skulle oppstå? |
|
|
|
|
|
#83 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dersom det var EU-valg nåEt soleklart ja (fra en som ikke har stemmerett i Norge
|
|
|
#85 |
|
ræv med ører
Amen og Hallelujah.
|
|
|
#87 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Det er jeg redd for. Akkurat nå er vi attraktive fordi vi har olje, men de regner med at den ikke engang varer ut vår levetid. Hva skal gjøre oss attraktive etter den? Vi var jo et ganske fattig land før de fant oljen. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
På (opp?)tur
|
Vi har gass og fiske også. Og mye land per innbygger. Selv om den ikke akkurat er lettdyrket over alt. I forhold til andre land, var vi ikke fattige før oljen. Se på Sverige. Likner vi på de eller f.eks. Romania/Tyrkia uten olje? Det er ikke bare olje som skiller. Men poenget ditt med at olje ikke varer evig, det er bra. Det bør man tenke på når man stemmer politisk, hvem som ivaretar industrien og privat initiativ. Vi må ha noe å leve av etter at boblen har sprukket også. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Dessverre er vi nok likere Romania og Tyrkia enn Sverige. Vår økonomi er faktisk ganske lik den som u-land har ved at vi i hovedsak eksporterer råvarer og ikke ferdige produkter. Vi har stort behov for kreative og velutdannede folk som kan utvikle noen produkter vi kan selge. Sist redigert av elg : 14-05-10 kl 20:24. Årsak: Litt mange dessverre i samme setning |
|
|
|
|
|
#90 |
|
På (opp?)tur
|
Jeg tror, med all respekt å melde, du tar feil når du mener vi kulturelt er likere Romania og Tyrkia enn Sverige. Forskjellen mellom Norge og Sverige du tar opp bunner i politisk vilje til å tilgodese privat initiativ og gründervirksomhet og bortskjemthet. Faktisk syns jeg Pottit-Ola er ganske innovativ til å være så spoiled med olje, som vi tross alt er. Vi må bare få virkeligheten i fleisen, med all dens nedrige viderverdigheter, så er vi igang. Men det beste hadde vært om vi kunne tilpasse oss oljeløs tilværelse allerede nå. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dersom det var EU-valg nåJeg tror du misforstår meg. Kulturelt er vi klart likere Sverige enn andre land, men vår økonomi er fortsatt likere u-landsøkonomier enn den Svenske økonomien. Sverige selger biler, kartonger, motorer +++. Vi selger olje, fisk, gass ... |
|
|
|
|
|
#92 |
|
På (opp?)tur
|
|
|
|
|
|
|
#93 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Som sagt, jeg tar selvkritikk.
|
|
|
#94 |
|
anglofil
Sv: Dersom det var EU-valg nåFra dagens Aftenposten:
|
|
|
#95 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Dersom det var EU-valg nåJeg tror generelt frontene er annerledes nå enn de var. Flere "idealister" som sist var mot, pga, "kapitalismen" ser nå det idealistiske prosjektet EU er.
|
|
|
#96 |
|
Leser
|
Sv: Dersom det var EU-valg nåJeg stemte vet ikke, er litt rusten.
Jeg skjønner ikke hva du mener her. Mener du:
|
|
|
#97 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Dersom det var EU-valg nåhim: EU og USA har jo helt forskjellig utgangspunkt: Ulike språk, to nylige verdenskriger i bagasjen og generelt mange hundreårs fiendskap, ulike nasjoner, rett og slett. Fundamentalt forskjellige konstitusjoner (ulike former for parlamentarisme, monarki...).
|
|
|
#98 |
|
På (opp?)tur
|
Hvis du med å hjelpe fattige her sikter til at EU hjelper Hellas, så er det fordi de er redde bl.a. for at deres egne banker skal kollapse. Det er ren økonomisk selvhjelp, ikke fordi de er snille. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Leser
|
Ja, vi har selvfølgelig mer historie enn USA (eller det har vi jo ikke, men mer vestlig historie er det jeg mener). Jeg vet ikke heller om jeg er helt enig i at det ikke er flere nasjoner i USA, de har jo blant annet en mye høyere innvandring enn Europa, og i tillegg har USA kraftige subkulturer, chinatown, mormonere. Jeg vil jo også si at det er stor forskjell på folk fra Texas og Calefornia. At det er forskjellig språk tenker ikke jeg er noe spesielt? Det er mange land som har mange forskjellige språk innenfor samme landet (Norge har jo også samisk som et offisielt språk.)
|
|
|
#100 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jada, og når de hjalp de østeuropeiske landene til å få økt kjøpekraft, var det også fordi det ville åpne et enormt nytt marked der hjulene ruller som på motorvei i stedet for et rustent vognhjul på kjerrevei. Det at man etterstreber økonomisk gunstige virkemidler betyr ikke at alt man gjør er feil. Mange vil til og med mene at vinn-vinn-situasjoner er noe som bør etterstrebes. Ikke alle, da.
|
![]() |
| Emneord |
| eu |
|
|