Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dersom det var EU-valg nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dersom det var EU-valg nå ville du stemme for eller i mot Norge i EU?
Ja til EU 50 27,47%
Nei til EU 114 62,64%
Vet ikke 18 9,89%
Deltakere: 182. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 18:12   #81
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dersom det var EU-valg nå

Jeg ville stemt nei slik at det ikke blir åpent for spanjolene å fiske opp all fisken vår.

Gammel 14-05-10, 18:17   #82
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg stemmer JAAA som sist. Norge er altfor lite til å stå alene. Hvem kommer til å orke å bruke masse tid på å forhandle frem handelsavtaler med oss når de heller kan forhandle med store grupper som EU?

Er du redd for at vi skal være lite attraktive dersom en slik situasjon i fremtiden skulle oppstå?

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:17   #83
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Et soleklart ja (fra en som ikke har stemmerett i Norge )!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:40   #84
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde stemt ja. Fordi jeg er sånn en positiv fyr.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:45   #85
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sorry Jessica, argumentene dine blir klassiske for meg, de handler kun om oss, og hva som er best for oss i Norge. Jeg synes ikke norsk distrikspolitikk er viktig i forhold til fred og stabilitet i Europa. Jeg synes f.eks å løfte Romania ut av fattigdom og få stabilisert landene på Balkan til Eu medlemskap er overordent mye viktere en norsk landbrukspolitikk.

Amen og Hallelujah.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:39   #86
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg hadde stemt ja. Fordi jeg er sånn en positiv fyr.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:49   #87
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Er du redd for at vi skal være lite attraktive dersom en slik situasjon i fremtiden skulle oppstå?

Det er jeg redd for. Akkurat nå er vi attraktive fordi vi har olje, men de regner med at den ikke engang varer ut vår levetid. Hva skal gjøre oss attraktive etter den? Vi var jo et ganske fattig land før de fant oljen.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:13   #88
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Det er jeg redd for. Akkurat nå er vi attraktive fordi vi har olje, men de regner med at den ikke engang varer ut vår levetid. Hva skal gjøre oss attraktive etter den? Vi var jo et ganske fattig land før de fant oljen.

Vi har gass og fiske også. Og mye land per innbygger. Selv om den ikke akkurat er lettdyrket over alt. I forhold til andre land, var vi ikke fattige før oljen. Se på Sverige. Likner vi på de eller f.eks. Romania/Tyrkia uten olje? Det er ikke bare olje som skiller. Men poenget ditt med at olje ikke varer evig, det er bra. Det bør man tenke på når man stemmer politisk, hvem som ivaretar industrien og privat initiativ. Vi må ha noe å leve av etter at boblen har sprukket også.

Gammel 14-05-10, 20:22   #89
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Vi har gass og fiske også. Og mye land per innbygger. Selv om den ikke akkurat er lettdyrket over alt. I forhold til andre land, var vi ikke fattige før oljen. Se på Sverige. Likner vi på de eller f.eks. Romania/Tyrkia uten olje? Det er ikke bare olje som skiller. Men poenget ditt med at olje ikke varer evig, det er bra. Det bør man tenke på når man stemmer politisk, hvem som ivaretar industrien og privat initiativ. Vi må ha noe å leve av etter at boblen har sprukket også.

Dessverre er vi nok likere Romania og Tyrkia enn Sverige. Vår økonomi er faktisk ganske lik den som u-land har ved at vi i hovedsak eksporterer råvarer og ikke ferdige produkter. Vi har stort behov for kreative og velutdannede folk som kan utvikle noen produkter vi kan selge.

Sverige har tidligere hatt mange ferdige produkter som har hatt stor suksess internasjonalt. Det er ikke alt det som går like bra nå, men de har en mye sterkere kultur enn oss på å få frem nye produkter.

Sist redigert av elg : 14-05-10 kl 20:24. Årsak: Litt mange dessverre i samme setning
Gammel 14-05-10, 20:34   #90
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Dessverre er vi nok dessverre likere Romania og Tyrkia enn Sverige. Vår økonomi er faktisk ganske lik den som u-land har ved at vi i hovedsak eksporterer råvarer og ikke ferdige produkter. Vi har stort behov for kreative og velutdannede folk som kan utvikle noen produkter vi kan selge.

Sverige har tidligere hatt mange ferdige produkter som har hatt stor suksess internasjonalt. Det er ikke alt det som går like bra nå, men de har en mye sterkere kultur enn oss på å få frem nye produkter.

Jeg tror, med all respekt å melde, du tar feil når du mener vi kulturelt er likere Romania og Tyrkia enn Sverige. Forskjellen mellom Norge og Sverige du tar opp bunner i politisk vilje til å tilgodese privat initiativ og gründervirksomhet og bortskjemthet. Faktisk syns jeg Pottit-Ola er ganske innovativ til å være så spoiled med olje, som vi tross alt er. Vi må bare få virkeligheten i fleisen, med all dens nedrige viderverdigheter, så er vi igang. Men det beste hadde vært om vi kunne tilpasse oss oljeløs tilværelse allerede nå.

Gammel 14-05-10, 20:39   #91
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Jeg tror du misforstår meg. Kulturelt er vi klart likere Sverige enn andre land, men vår økonomi er fortsatt likere u-landsøkonomier enn den Svenske økonomien. Sverige selger biler, kartonger, motorer +++. Vi selger olje, fisk, gass ...

Gammel 14-05-10, 20:42   #92
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Jeg tror du misforstår meg. Kulturelt er vi klart likere Sverige enn andre land, men vår økonomi er fortsatt likere u-landsøkonomier enn den Svenske økonomien. Sverige selger biler, kartonger, motorer +++. Vi selger olje, fisk, gass ...

Min påstand er at det ikke er kulturelt betinget men politisk/økonomisk.

Gammel 15-05-10, 13:27   #93
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du, Scarlett?

Hvorfor i alle dager??

Som sagt, jeg tar selvkritikk. Jeg var sosialist og idealist og ønsket en mer globalisert verden, ikke et rikt og sterkt og stengt Europa mot resten.

Nå er vi bare et lite, rikt og småkvalmt selvgodt land mot resten. Mens EU virkelig har gjort store ting for de minde heldige landene i Europa, og har mye bedre muligheter til å handle effektivt for å bedre tilstandene i resten av verden også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:10   #94
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Fra dagens Aftenposten:

"Historisk motstand mot norsk EU-medlemskap"

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3652545.ece

Merket meg særlig følgende:
Det er flertall mot norsk EU-medlemskap uavhengig av alder, kjønn, bosetning, inntekt, utdanningsnivå og husstandsstørrelse, ifølge avisen.

Gammel 15-05-10, 20:07   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror generelt frontene er annerledes nå enn de var. Flere "idealister" som sist var mot, pga, "kapitalismen" ser nå det idealistiske prosjektet EU er.

Og flere "egoister" som ville inn pga. billige varer vil nå ikke det lenger, fordi det virker som om man er nødt til å hjelpe fattige og sånn.

:generaliserer:

Gammel 15-05-10, 21:04   #96
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte vet ikke, er litt rusten.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Fred og sikkerhet er viktigere en alt annet og når man ser den store sammenhengen så er EU her helt unikt.

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Mener du:
a) At EU er helt unikt i oppbygging?
b) At det EU har gjort i forhold til fred og sikkerhet er helt unikt?

Hvis det er b) har du sikkert rett, jeg har ingen kompetanse på det feltet. Men hvis du mener oppbygging blir jeg overrasket. Jeg trodde både USA og Australia er jo bygget opp på samme måte som EU? Flere stater, med egne lover (ikke egen valuta dog) og eget styresett, men som er delvis under felles administrasjon. (Når det gjelder krig og fred og slikt, så er jeg usikker på hvor "gamle" NATO passer inn i forhold til EU? Noen som vet?)

Gammel 15-05-10, 21:13   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him: EU og USA har jo helt forskjellig utgangspunkt: Ulike språk, to nylige verdenskriger i bagasjen og generelt mange hundreårs fiendskap, ulike nasjoner, rett og slett. Fundamentalt forskjellige konstitusjoner (ulike former for parlamentarisme, monarki...).

Gammel 15-05-10, 21:21   #98
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Og flere "egoister" som ville inn pga. billige varer vil nå ikke det lenger, fordi det virker som om man er nødt til å hjelpe fattige og sånn.

:generaliserer:

Hvis du med å hjelpe fattige her sikter til at EU hjelper Hellas, så er det fordi de er redde bl.a. for at deres egne banker skal kollapse. Det er ren økonomisk selvhjelp, ikke fordi de er snille.

Gammel 15-05-10, 21:21   #99
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him: EU og USA har jo helt forskjellig utgangspunkt: Ulike språk, to nylige verdenskriger i bagasjen og generelt mange hundreårs fiendskap, ulike nasjoner, rett og slett. Fundamentalt forskjellige konstitusjoner (ulike former for parlamentarisme, monarki...).

Ja, vi har selvfølgelig mer historie enn USA (eller det har vi jo ikke, men mer vestlig historie er det jeg mener). Jeg vet ikke heller om jeg er helt enig i at det ikke er flere nasjoner i USA, de har jo blant annet en mye høyere innvandring enn Europa, og i tillegg har USA kraftige subkulturer, chinatown, mormonere. Jeg vil jo også si at det er stor forskjell på folk fra Texas og Calefornia. At det er forskjellig språk tenker ikke jeg er noe spesielt? Det er mange land som har mange forskjellige språk innenfor samme landet (Norge har jo også samisk som et offisielt språk.)

Jeg er heller ikke helt overbevist om at konstitusjonene betyr så mye, når hele poenget er at man skal ha et overbygg? Hva tenker du at det skal bety i praksis?

Gammel 15-05-10, 21:55   #100
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du med å hjelpe fattige her sikter til at EU hjelper Hellas, så er det fordi de er redde bl.a. for at deres egne banker skal kollapse. Det er ren økonomisk selvhjelp, ikke fordi de er snille.

Jada, og når de hjalp de østeuropeiske landene til å få økt kjøpekraft, var det også fordi det ville åpne et enormt nytt marked der hjulene ruller som på motorvei i stedet for et rustent vognhjul på kjerrevei. Det at man etterstreber økonomisk gunstige virkemidler betyr ikke at alt man gjør er feil. Mange vil til og med mene at vinn-vinn-situasjoner er noe som bør etterstrebes. Ikke alle, da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
eu

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.