Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går alt til helvete?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 21:47   #121
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva betyr det? En ny avgift? Jeg skjønte ikke hva som var gått gjennom, og hva som var diskusjonen.

Det betyr at WTO og EU er sure og at meieriprodukter kan bli 0,8 % dyrere. Mao verden går under....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:54   #122
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det betyr at WTO og EU er sure og at meieriprodukter

Betyr det at vi bare får syrnede meieriprodukter?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:55   #123
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snakker du om import nå, Floksa?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:56   #124
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det betyr at WTO og EU er sure og at meieriprodukter kan bli 0,8 % dyrere. Mao verden går under....

Hvis du mot formodning skjønner hva endringen i tollsatsene for melk betyr kan du godt svare ordentlig.

Melk pleide å ha en tollsats på 4,46 kroner/liter, altså en volumbasert toll. Det endres nå til en prosentvis avgift (uten at jeg greier å finne satsen nå). Dette skal føre til at avgiften på import av melk blir høyere, og skal altså gi norske melkeprodusenter anledning til å ta mer betalt for melk.

Ben "probably not a good thing then" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 22:12   #125
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Får vi Første Rødvinskrig snart, montro?

Tja, vi har jo allerede hatt Rosékrigen?

Ja og vi er vel ganske enige

OK, du bare later som?

Ellers må jeg si jeg elsker dette snevet av gode, gamle FP, med smarte mennesker som argumenterer om noe jeg ikke kan. Sånn som Monsoon, Drammeprinsen, him og BM nå. :leser med store øyne:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 00:04   #126
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er virkelig ualminnelig enspora, Floksa.

Gammel 16-05-10, 10:44   #127
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvis du mot formodning skjønner hva endringen i tollsatsene for melk betyr kan du godt svare ordentlig.

Melk pleide å ha en tollsats på 4,46 kroner/liter, altså en volumbasert toll. Det endres nå til en prosentvis avgift (uten at jeg greier å finne satsen nå). Dette skal føre til at avgiften på import av melk blir høyere, og skal altså gi norske melkeprodusenter anledning til å ta mer betalt for melk.

Det er den kjedelige måten å si det på ja.
Om du faktisk leser hva jeg skriver, så står et at meieriprodukter kan bli opptil 0,8% dyrere. % tollen var være eller ikke være for at det ble en avtale i år. Satsen skal nå følge målprisen på melk, istede for å være en fastsatt kronetoll, slik at melkebøndene faktisk kan ta ut den økte målprisen ( noe som, på grunn av tollsatsen, ikke har vært gjort de siste åra) i markede.
Dette er fordi målprisen har da blitt så høy, at selv med toll, ville det vært billigere å importere. Det er ingen gunstig situasjon, derfor har TINE valgt å ikke ta ut målprisen.

Sitat:

Du er virkelig ualminnelig enspora, Floksa.

Jepp, og siden det som er skrevet her, er skrevet mens jeg egentlig driver å melker ut disse melkelitrene dette handler om så blir det litt ekstra
Vi HAR nemlig pc i fjøset. Med nett

Gammel 16-05-10, 10:45   #128
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hvorfor er et ikke en god ting at norske melkebønder skal kunne ta ut den prisen staten har lovet dem?
Er du imot fagorganisasjoner og tarifflønn også?

Gammel 16-05-10, 13:16   #129
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor er et ikke en god ting at norske melkebønder skal kunne ta ut den prisen staten har lovet dem?
Er du imot fagorganisasjoner og tarifflønn også?

Jeg er ikke tilhenger av «tarifflønn» for selvstendige næringsdrivende, og syns «staten» skal være forsiktig med å love noe om prisen til produsenter som lager ting det er internasjonal konkurranse på.

Og det Polyanna sa.

Generelt ser dette for meg ut som en usosial og feil måte å øke skatten for nordmenn flest på; hvis man vil subsidiere melkeproduksjon så får man subsidiere melkeproduksjon, og om nødvendig ta inn de ekstra pengene som trengs til det gjennom økning av alminnelige skatter og avgifter. Jeg syns i utgangspunktet ikke man skal subsidiere enkelte næringsdrivende gjennom å gjøre politiske vedtak om prisen på helt grunnleggende matvarer. Dette kan man sikkert legge en helt annen «spin» på, men det er slik det ser ut for meg. (Jeg sliter med å få dette relevant for tråden; mulig jeg kan hevde at tvilsom subsidiering skader økonomien og dermed bidrar til at ting går til helvete?)

Ben "damn, that was boring" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 17:07   #130
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg er ikke tilhenger av «tarifflønn» for selvstendige næringsdrivende, og syns «staten» skal være forsiktig med å love noe om prisen til produsenter som lager ting det er internasjonal konkurranse på.

Og det Polyanna sa.

Generelt ser dette for meg ut som en usosial og feil måte å øke skatten for nordmenn flest på; hvis man vil subsidiere melkeproduksjon så får man subsidiere melkeproduksjon, og om nødvendig ta inn de ekstra pengene som trengs til det gjennom økning av alminnelige skatter og avgifter. Jeg syns i utgangspunktet ikke man skal subsidiere enkelte næringsdrivende gjennom å gjøre politiske vedtak om prisen på helt grunnleggende matvarer. Dette kan man sikkert legge en helt annen «spin» på, men det er slik det ser ut for meg. (Jeg sliter med å få dette relevant for tråden; mulig jeg kan hevde at tvilsom subsidiering skader økonomien og dermed bidrar til at ting går til helvete?)

Ben "damn, that was boring" Murphy

Må det være relevans i forhold til tråden?
Holder det ikke at det både er intressant og lærerikt?

Er ikke det å produsere mat i Norge av en statelig interesse?
Om du mener det er tull å ha matproduksjon att al i Norge så er jo det noe du må få lov å mene, men da må du skrive det og ikke at man ikke skal subsidiere eller tollbelegge. For det ene er umulig uten det andre, av mange grunner.

Er ikke landbruket i Norge viktig på akk så mange flere måter enn kun ved ren matproduksjon?
Som matprodusent i Norge er man dessuten veldig lite selvstendig næringsdrivende og veldig mye statlig ansatt. Det er bestemt at folk i Norge ikke skal betale det maten koster å produsere ( i allefall ikke over disken i matbutikken) og da må mellomlegget dekkes inn et sted.

Gammel 16-05-10, 17:09   #131
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke det å produsere mat i Norge av en statelig interesse?
Om du mener det er tull å ha matproduksjon att al i Norge så er jo det noe du må få lov å mene, men da må du skrive det og ikke at man ikke skal subsidiere eller tollbelegge. For det ene er umulig uten det andre, av mange grunner.

Hvor skriver BenMurphy at man verken skal subsidiere eller tollbelegge?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 17:13   #132
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hvor skriver BenMurphy at man verken skal subsidiere eller tollbelegge?

Jeg forstår denne setningen dithen at international konkuranse også skal gjelde nationalt produserte matvarer, men det er mulig jeg leser det feil?

Sitat:

Jeg er ikke tilhenger av «tarifflønn» for selvstendige næringsdrivende, og syns «staten» skal være forsiktig med å love noe om prisen til produsenter som lager ting det er internasjonal konkurranse på

Gammel 16-05-10, 17:38   #133
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår denne setningen dithen at international konkuranse også skal gjelde nationalt produserte matvarer, men det er mulig jeg leser det feil?

Nei, det gjør du ikke, men det er andre måter å gjøre det på, for eksempel slik:

Opprinnelig lagt inn av BenMurphy

hvis man vil subsidiere melkeproduksjon så får man subsidiere melkeproduksjon, og om nødvendig ta inn de ekstra pengene som trengs til det gjennom økning av alminnelige skatter og avgifter. Jeg syns i utgangspunktet ikke man skal subsidiere enkelte næringsdrivende gjennom å gjøre politiske vedtak om prisen på helt grunnleggende matvarer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 16-05-10, 18:30   #134
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei, det gjør du ikke, men det er andre måter å gjøre det på, for eksempel slik:

Men det er jo slik man gjør det i dag?
Man har både målpris og toll.
Men fordi tollen har vært en krone toll og ikke en %toll så har det ikke vært mulig å ta ut målprisen i markede. Målprisen er den litersprisen staten har bestemt at TINE skal betale bonden for melka. I tillegg til målprisen kommer subsidieringen som vareierer etter geografi.
Summen av målprisen og regionstillegget er det bonden får for melka.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg oppgjor.jpg (158,2 KB, 12 visninger)

Gammel 16-05-10, 19:08   #135
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Men det er jo slik man gjør det i dag?

Det kan godt hende, det vet jeg lite om.

Jeg bare påpekte at BenMurphy ikke sier at subsidiering skal kuttes ut.

Gammel 16-05-10, 19:12   #136
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det kan godt hende, det vet jeg lite om.

Jeg bare påpekte at BenMurphy ikke sier at subsidiering skal kuttes ut.

Men det kan sier henger jo ikke på greip

Gammel 16-05-10, 19:14   #137
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Men det kan sier henger jo ikke på greip

Jeg synes det er helt forståelig, men tror vi skal la ham få forklare det selv.

Gammel 16-05-10, 19:44   #138
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg synes det er helt forståelig, men tror vi skal la ham få forklare det selv.

Forståelig som i at jeg fortår hva han mener er det ja, men det har jo ikke noe med virkeligheten å gjøre. Man kan ikke kutte ut målprisen, å la prisen styres av konkuranse ( om det er innenlands eller på verdensbasis) for så å subisidiere.

Gammel 16-05-10, 19:46   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å styre bort fra disse kuene, i går på nyhetene snakket de om at oljefondet hadde gått med overskudd. Noen som så det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 17:08   #140
Mett
Gjendekjeksfantast

Mett sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Skal vi ta et regnestykke?

Vi tar godt i og antar at hvert menneske inneholder 60 liter vann (dette er nesten dobbelt så mye som det riktige tallet, men det er et fint tall å regne med). 6 milliarder mennesker blir 360 milliarder liter vann. La oss presse vannet ut av alle sammen og helle det ut i havet:

Havoverflaten er ca. 360 millioner km².
360 000 000 000 l / 360 000 000 km² = 1 000 l / km²
1 000 l / km² = 1 000 l / 1 000 000 m ² = 0,001 l / m²

Det blir altså én milliliter per kvadratmeter. Det tilsvarer en heving av havnivået med en tusendels millimeter, altså ikke så veldig avskrekkende.

Hvis ikke dét bildet klarte å gi et overbevisende bilde av "en dråpe i havet", så vet ikke jeg hva som skal til. Hmm. Eller ... Kanskje noen gidder å regne på hvor mye vann vi må høvle av dagens havnivå for å dekke dagens landmasser med kyr?

Ellers er jeg blant dem som liker å vite at verden inneholder de samme vannmolekylene i dag som den har gjort i evigheter. Hver gang jeg skyller munnen, koser jeg meg med ikke å tenke på hvor akkurat min munnfull med vann kan ha befunnet seg opp gjennom generasjonene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.