Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rektor slo med balltre i kateteret

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 14:22   #41
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rektor slo med balltre i kateteret

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Hva opptrinnet gjelder, er jeg enig i at det er uhorvelig stor forskjell på om balltreet stod der og ble brukt spontant som pekestokk-substitutt, eller om rektor med viten og vilje valgte det ut som rekvisitt. Den detaljen avgjør i grunnen om jeg syns foreldrene overreagerer eller ikke.

Det står vel eigentleg greitt forklart i artikkelen at han "gikk inn i klasserommet på Mehamn skole, plukket opp et balltre og slo i kateteret."

Gammel 15-05-10, 20:28   #42
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det skurrer litt her, jeg. Ville man ha syntes det var like teit å reagere dersom det var en mann som ga uttrykk for følelsene sine overfor familien på den måten? Eller hva om en tenåring hadde gjort det på skolen? Eller hva om sjefen kom inn og smalt balltreet i skrivebordet til en ansatt på jobben? Ville det vært like ok da?

Slik oppførsel er en del av hva som defineres som psykisk vold. Da mellom voksne personer som sikkert tåler filmer med 18-årsgrense og alle greier. Jeg tåler å se thrillere på dvd, altså. Men hadde mannen min smelt balltreet i stuebordet hadde jeg hoppet høyt, sannsynligvis tisset på meg og deretter følt meg rimelig utrygg i eget hjem. Selv om jeg er voksen og alle greier.

Hvorfor skal akkurat tenåringer tåle sånt som dette mer enn alle andre aldersgrupper i samfunnet? Det stusser jeg litt over.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 20:39   #43
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sånn mens vi nå outer lærerne våre:

Vi hadde en lærer da jeg gikk på gymnaset, som hadde gått i de samme klærne i over 20 år. Han eide to bukser, to pullovere og tre skjorter. Han var alkis, og underviste i tysk og fransk. Etter hvert ble det litt vanskelig å skille klassene fra hverandre i takt med at han stadig oftere møtte opp full som en dupp på jobb, og en dag da jeg gikk andreåret, kom han inn til en tysktime i klassen min med følgende åpningsreplikk: "I dag schkal vi lære om Calvadosch, og det e den bæschte franschke hetvinen! *hikk* " En av gutta i klassen gikk diskret ned til rektor og meldte fra, og etter noen minutter banket assisterende rektor på døra og ba om å få et ord med læreren. Det var det siste vi noensinne så til ham.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:35   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes det skurrer litt her, jeg. Ville man ha syntes det var like teit å reagere dersom det var en mann som ga uttrykk for følelsene sine overfor familien på den måten? Eller hva om en tenåring hadde gjort det på skolen? Eller hva om sjefen kom inn og smalt balltreet i skrivebordet til en ansatt på jobben? Ville det vært like ok da?

Slik oppførsel er en del av hva som defineres som psykisk vold. Da mellom voksne personer som sikkert tåler filmer med 18-årsgrense og alle greier. Jeg tåler å se thrillere på dvd, altså. Men hadde mannen min smelt balltreet i stuebordet hadde jeg hoppet høyt, sannsynligvis tisset på meg og deretter følt meg rimelig utrygg i eget hjem. Selv om jeg er voksen og alle greier.

Hvorfor skal akkurat tenåringer tåle sånt som dette mer enn alle andre aldersgrupper i samfunnet? Det stusser jeg litt over.

Om jeg på pur faen hadde ødelagt mannens ( som også er sjefen) opplevelse av noe så hadde det vel vært en adekvat reaksjon tenker jeg.
Jeg har ved gitte tilfeller kastet asjetter i gulvet selv

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 11:06   #45
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi de fortjener det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 12:00   #46
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne godt politianmeldt de ungdommene jeg jobber med for sjikane, sabotasje av arbide, trusler og mobbing, men de er ungdommer og ting sies i affekt, så derfor ser jeg gjennom fingrene med det.

Innimellom må faktisk foreldre se gjennom fingrene og forstå at lærere er mennesker som ikke alltid tar verdens klokeste valg. Lærere har alltid noen som ser på at de tar avgjørelser, enten de er presset eller ikke, 20-25 timer i uka. Om en avgjørelse ikke er 100 % klok, så må det faktisk gå an å se gjennom fingrene med det.

Jeg må legge inn en illustrasjon, som i grunnen passer i denne tråden også.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg karakterer ok str..jpg (152,9 KB, 137 visninger)
Gammel 16-05-10, 16:54   #47
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt skal man være raus og innse at lærere også er mennesker. Men man kan godt gjøre det uten å bagatellisere eller rettferdiggjøre gale handlinger.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 16-05-10, 16:58   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt skal man være raus og innse at lærere også er mennesker. Men man kan godt gjøre det uten å bagatellisere eller rettferdiggjøre gale handlinger.

Jeg er mer der at jeg bagatelliserer det, men jeg rettferdiggjør det ikke. Med andre ord: Jeg er enig med deg i teorien, men klarer liksom ikke å hisse meg så veldig opp over det balltreet. (Jeg sier ikke at du hisser deg opp heller, altså.)

Gammel 16-05-10, 17:10   #49
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uproft.

Gammel 16-05-10, 17:13   #50
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Hadde jeg hatt barn på den skolen ville jeg, om noe, hisset meg opp over rettferdiggjøring av handlingen. Antageligvis ville jeg ha hatt stor forståelse for at det kan renne over for enhver med tanke på hvordan jeg rett som det er må telle til både 10 og 20 når ett stk. tenåring trykker og trykker og trykker på knappene mine.

Gammel 16-05-10, 18:26   #51
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan forstå at lærere/rektorer kan bli forbannet. Allikevel kan jeg ikke bifalle bruk av et balltre som virkemiddel for å skremme ungdommene. Barn er ikke en ensartet gruppe, de kommer i mange forskjellige varianter, med mange forskjellige måter å være på. De kan ha med seg for den læreren/rektoren ikke kjente erfaringer hjemmefra, og at en autoritets person oppfører seg på en sånn måte føler jeg er svært uproft. Jeg forstår godt at mange barn/unge ble redde, og jeg føler at av og til rammer den type oppførsel helt andre enn den/de den var myntet på. Dessverre.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 19:43   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Innimellom må faktisk foreldre se gjennom fingrene og forstå at lærere er mennesker som ikke alltid tar verdens klokeste valg. Lærere har alltid noen som ser på at de tar avgjørelser, enten de er presset eller ikke, 20-25 timer i uka. Om en avgjørelse ikke er 100 % klok, så må det faktisk gå an å se gjennom fingrene med det.

Selvfølgelig. Men lærere (rektorer i dette tilfellet), som alle andre, kan godt innrømme at de har gjort noe skikkelig teit og be om unskyldning. Denne rektoren virker som en mennesketype jeg ikke er spesielt begeistret for.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 19:50   #53
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Så vidt jeg kunne lese har han sagt unnskyld til noen av elevene og innkalt til møte på onsdag. Men, enig med deg, Glitter, det beste han kunne gjort var å legge seg langflat og fortelle at dette var en overreaksjon.

Gammel 20-05-10, 14:57   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jfr. normal voldsdefinisjon er det denne rektoren drev med regnet som materiell vold. Og vold er nifst.

Jeg har også hatt lærere som smalt med linjaler og bøker, ødela ting og brølte, og selv om jeg er av typen som blir lattermild av den slags, så vet jeg at folk som hadde det mer actionfylt i heimen enn hva jeg hadde, ble redde.

Rektoren skal seff legge seg flat, men foreldre må slutte å vurdere søksmål hele tiden, altså. Makan.

Jeg hadde en alkoholisert norsklærer. Hun hadde spritflasken i skuffen på kontoret sitt. Hun luktet nesten alltid sprit og noen ganger bikket hun helt over og ble sentimental og tøysete. Det aller skumleste var at hun kjørte flere mil til jobb hver dag. Men altså, hadde jeg vært lærer i hjembygda, så hadde jeg drukket en del jeg også.

Gammel 20-05-10, 15:00   #55
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

slik jeg forstår det er dette en rektor som bryr seg Han vil ikke at sine elever skal oppføre seg slik. Hvis de har oppført seg som noen drittunger, så kanskje de våknet litt opp av en sint rektor? En anmeldelse var kanskje litt vel drøyt syns nå jeg...men nå var jo ikke jeg tilstede da..

Gammel 20-05-10, 15:07   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ibidelma, det er ingen som reagerer på at han er sint. Balltreet er det utsalgsgivende her. Meg bekjent er det fullt mulig å være sint uten bruk av den trusselen et balltre utgjør.

Hva med læreren som anmeldte en far for å true henne med balltre i fjor, var det også over the top? Hun burde jo skjønne at han bare var sint og brydde seg.

Jeg påpeker for øvrig igjen at jeg syns anmeldelse av læreren er en overreaksjon, men det virker som endel mener at skoleelever må tåle en god del mer urimelig adferd fra lærerne enn hva som er vanlig i andre relasjoner.

Gammel 20-05-10, 15:43   #57
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Å anmelde dette synes jeg er bare tull, selv om det kanskje ikke var det smarteste å gjøre av en rektor. Men det er ganske så menneskelig å tippe over i sinne en gang i blant, og om han nå hadde dette balltreet for hånden, så var det vel en spontan reaksjon. Litt verre om han faktisk gikk for å hente det, til dette formål.

Strengt tatt så synes jeg det er langt verre når ungene kommer hjem og forteller at læreren (en vikar) har stått og brølt ut over hele klassen at de er noen fordømte drittunger, og de verste elevene hun noen sinne har vært borti.

Kjenner at jeg ble mer forbanna over det enn om de kom hjem og fortalte at læreren hadde smelt noe i kateteret i sinne.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 20:16   #58
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan på ingen måte forsvares.
Makan!

Etter å ha vært lærer i snart 16 vet jeg hvor vanvittig sint man kan bli i enkelte situasjoner. Men å brøle og slå i bordet med gjenstander er usansynlig uproft av en rektor. Virkelig.

Apeoppførsel.

Gammel 20-05-10, 20:18   #59
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det kan være ganske virkningsfullt å slå noe hardt i kateteret av og til. Jeg pleier å nøye meg med en bok, men... Det er ikke alltid det holder å si hysj.

Gammel 20-05-10, 20:27   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Syns du ikke det er en viss forskjell på en bok og et balltre, rine? Er liksom ikke så mange som blir truet med bank med bøker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:50.