|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ved evt. streik i bhg.Streik?
Sist redigert av Honda : 21-05-10 kl 09:44. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Ved evt. streik i bhg.
Dette gjelder kun kommunale barnehager ja. De private forhandler med PBL(Om barnehagene er meldem der),eller så er det vel forhandlinger med den enkelte barnehage dersom de ikke er medlem i noen arbeidsgiverorganisasjon. KS har kun med kommunale barnehager å gjøre(Og andre kommunale foretak, men jeg kan mest om barnehager)
|
|
|
|
#43 |
|
er her
|
Sv: Ved evt. streik i bhg.Sist det var streik i barnehagen for to år siden, hadde jeg nettopp født så vi var hjemme i permisjon og hadde derfor ingen problem med å ha størsten hjemme. Denne gangen vet jeg ikke helt hvordan vi skal evt ordne det. Muligens ta de med på jobb eller evt jobbe kveld og bytte på. Søke om velferdsperm er også et alternativ, eller flytte ferien.
Ja man betaler ikke for de dagene barna ikke har et barnehagetilbud, vi fikk redusert betaling mnd etter streiken var over.
Så lenge man ikke er i barnehagen må vel det kunne gå greit. Etter at streiken hadde vart en stund sist, ble det opprettet et barnepass tilbud av kommunen i barnehagen for barn over 2 år (og bare ute samt medbrakt lunsj). Det var da de barnehageansatte som ikke var berørt av streiken som jobbet.
|
|
|
|
#44 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Ved evt. streik i bhg.Men sånn for å svare på spørsmålet også, så er jeg sykemeldt for tiden og ungene er mellom 2 barngehager så vi blir i prinsippet ikke rammet.
|
|
|
|
#45 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ved evt. streik i bhg.Dette har jeg ikke fått med meg, men minstemann går i privat, og da er han ordnet. Jeg jobber i 2 barnehager, så det spørs hvem som blir tatt ut.
|
|
|
#46 |
|
Øyboer
Sv: Ved evt. streik i bhg.Ved en streik er det bare utdanningsforbundet som blir tatt ut, eller også andre fagorginasjoner i barnehagen? I den kommunale barnehagen jeg jobber i er det 3 forskjellige organisasjoner, men bare 1 som ikke er ogranisert. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Protonterapeut
|
Men denne gangen er det mye større fare for at de tar ut assistentene. Sist var det jo en tullestreik.
|
|
|
#48 |
|
Tittel og tittel....
|
Andre fagforbund blir også tatt ut, men dersom de forskjellige organisajonene ikke samkjører så kan jo førskolelærerne i en barnehage bli tatt ut, mens assistentene i en annen tatt ut.
|
|
|
|
#49 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Ved evt. streik i bhg.Vi klarer oss sikkert.
|
|
|
|
#50 |
|
Hertuginne
|
Sv: Ved evt. streik i bhg.Nå har vi privat barnehage, så enn så lenge er dette en hypotetisk problemstilling. Men om det skulle bli streik ville vi satset på at flere foreldre slo seg sammen, pluss at vi nok hadde importert litt besteforeldre og satset på å ta resten på avspasering eller ekstrem forskyvning av arbeidstider. Det vil gå seg til, tror jeg.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ved evt. streik i bhg.Fikk nettopp mail om at uttaket kommer i ettermiddag, om streiken blir et faktum vet vi ikke før natt til torsdag. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg vet godt at det finnes mange ubrukelig ledere rundt omkring, og jeg synes det er på sin plass å ikke finne seg i at ledere bevisst bryter arbeidsmiljøloven eller går på tvers av tariffavtaler etc. Fri til første skoledag er såvidt meg bekjent noe som er nedfelt i loven.
|
|
|
#53 |
|
Protonterapeut
|
De er nok lurere enn som så. UNIO, YS og KS, som er de store hovedsammenslutningene, samarbeider selvsagt om uttaket slik at det rammer best mulig. De sørger derfor for at man ikke tar ut de som er i Utdanningsforbundet i samme barnehage som de tar ut de som er i Fagforbundet (assistenter). Dessuten er det langt mer effektivt å ta ut assistenter enn ped.ledere, for om man tar ut det pedagogiske personalet kan barnehagen fortsatt tilby barnepass under oppsyn. Det kan de ikke om assistentene taes ut.
|
|
|
#54 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ved evt. streik i bhg.Nå er jeg hjemme i permisjon så da er det ikke det store problemet. med mindre det blir langvarig og vi samtidig har dårlig vær da går poden på veggen tror jeg. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Uttaket overleveres aktuelle arbeidsgivere i dag mellom 14 og 15 med sperrefrist til 15 - så etter kl 15 finner du nok ut det du trenger å vite. :har dessverre
|
|
|
#58 |
|
Øyboer
Sv: Ved evt. streik i barnehageHhos oss er det faktisk flere pedagoger enn assistenter. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Ved evt. streik i barnehage
|
|
|
#60 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Ved evt. streik i barnehageVi hadde nok måtte spørre svigermor de tre dagene jeg har eksamen. Ellers hadde han fått være hjemme med meg eller jeg kunne tatt ham med på jobb. Mannen begynner i ny jobb 1. juni så for ham passer det veldig dårlig.
|
![]() |
|
|