Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ved evt. streik i barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 21:51   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Ved evt. streik i barnehage

Hva gjør dere da? (usikker på hvor det passet best å poste denne, flytt den gjerne)

Mottok i dag brev i bhg om at det er muligheter for streik, enhetslederen får nærmere beskjed ila morgendagen. Om det blir streik setter den i gang ved arbeidstidens begynnelse torsdag den 27. mai.

Hva gjør dere om det blir streik i deres bhg? Får dere noen til å passe barna, må dere ta dere fri fra jobben uten lønn eller bruker dere sykedager?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 21:52   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved evt. streik i bhg.

Jeg har tidligere brukt Syk barnepasser såvidt jeg husker, det er samme kvote som Sykebarndager. Altså, det går av samme pott. Det var bare en halv dag den gangen det var aktuelt for meg, så husker ikke sånn supernøye.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 21:55   #3
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hvem er det som skal streike? Dette har ikke jeg fått med meg.
Privat eller kommunal?

Gammel 20-05-10, 22:10   #4
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykedager når det er streik i barnehagen? Seriøst? Som arbeidsgiver hadde jeg fratatt deg retten til å bruke egenmelding i uoverskuelig fremtid hvis du hadde valgt å bruke egenmelding for egen -eller barns sykdom. Prøv heller en åpen dialog med arbeidsgiveren din for å få til å avspasere/ta ferie/bytte vakter, DET hadde jeg satt pris på hvertfall.

Gammel 20-05-10, 22:12   #5
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Hvem er det som skal streike? Dette har ikke jeg fått med meg.
Privat eller kommunal?

http://www.utdanningsforbundet.no/no...ppgjoret-2010/

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:15   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det hadde nok blitt ferie eller avspassering ja.
Nå går ikke min i barnehage, og potensielt kan jeg tas ut i streik fra 27. selv, skal vel få vite det i morgen i så fall, så barnepasset bekymrer meg lite. Visste ikke at barnehagene var på planen nå, men det er jo i alle fall frist for offentlig sektor 26. mai, så det kan vel komme noe der også ja.
Men syk er det jo ingen som er, så det hadde neppe falt meg inn.

Gammel 20-05-10, 22:15   #7
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Billa: Nei altså jeg spør bare hva andre har gjort i samma situasjon jeg, sier ikke at jeg hadde kommet til å brukt egne sykedager. Men som nevnt over her så står det faktisk eget felt i egenmeldingene om syk barnepasser så da må det jo være fullt mulig, men hadde jeg selv vært arbeidsgiver så ville jeg faktisk hatt full forståelse om noen måtte ha brukt sykedager i en slik sammenheng. Forhåpentligvis avblåses streiken, eller den bir over etter veldeig kort tid, men man vet jo aldri. Skulle den vise seg å vare over flere dager så har ikke jeg råd til å ta fri uten lønn. Bruk av ferie er vel i tilfellet beste løsning da.

Blåbær: Vel, jeg fikk bare denne lappen i hylla til bølla i dag jeg, kommunal bhg. Står skrevet at vi bør følge med i media så da må det vel være aktuelt for flere. Det er blitt brudd i de sentrale forhandlingene i lønnsoppgjøret deres.

Gammel 20-05-10, 22:16   #8
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

SYK barnepasser er noe annet enn streikende barnepasser?

Gammel 20-05-10, 22:18   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Nei altså jeg spør bare hva andre har gjort i samma situasjon jeg, sier ikke at jeg hadde kommet til å brukt egne sykedager. Men som nevnt over her så står det faktisk eget felt i egenmeldingene om syk barnepasser så da må det jo være fullt mulig.

Blåbær: Vel, jeg fikk bare denne lappen i hylla til bølla i dag jeg, kommunal bhg. Står skrevet at vi bør følge med i media så da må det vel være aktuelt for flere. Det er blitt brudd i de sentrale forhandlingene i lønnsoppgjøret deres.

Å være i streik er da ingen sykdom? Sykdom er jo liksom forutsetningen for å kunne krysse i den boksen....

Gammel 20-05-10, 22:18   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei altså jeg spør bare hva andre har gjort i samma situasjon jeg, sier ikke at jeg hadde kommet til å brukt egne sykedager. Men som nevnt over her så står det faktisk eget felt i egenmeldingene om syk barnepasser så da må det jo være fullt mulig.

Barnepasser er vel ikke syk - de er i streik! Jeg er veldig enig med Billa, kjenner jeg. Gå i dialog med din arbeidsgiver. Da finnes det som regel en løsning.

Gammel 20-05-10, 22:19   #11
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

SYK barnepasser er noe annet enn streikende barnepasser?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å være i streik er da ingen sykdom? Sykdom er jo liksom forutsetningen for å kunne krysse i den boksen....

Dere har nok så rett så rett i det. Men uansett så spør jeg bare hva andre har gjort/gjør om det viser seg å bli streik. Det er det som er poenget.

Gammel 20-05-10, 22:21   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Nå er jeg sykemeldt så jeg kan ha han hjemme. Men hadde jeg vert i jobb hadde jeg nok vert i streik selv. Eventuelt hadde jeg tatt han med på jobb den dagen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:23   #13
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Dere har nok så rett så rett i det. Men uansett så spør jeg bare hva andre har gjort/gjør om det viser seg å bli streik. Det er det som er poenget.

Skjønte at du lurte på det, men ble bare forundret over at du tenkte at å bruke _egenmelding_ var et kjekt alternativ.

Gammel 20-05-10, 22:27   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror jeg hadde den ene med på jobb. Mannen tok den andre. Gikk ganske bra, men så har jeg en veldig underholdende klasse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:28   #15
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Skjønte at du lurte på det, men ble bare forundret over at du tenkte at å bruke _egenmelding_ var et kjekt alternativ.

Da jeg skrev det i første innlegget så var det ikke at jeg tenkte det var et kjekt alternativ, det var bare en del av forslagene til hva folk der ute i den store verden ville gjort. Men jeg tenkte helt ærlig ikke over at det ikke er riktig å bruke sykedager på noe sett og vis om det er streik, men jeg kan gjette at det nok ikke er helt uvanlig. Gir meg uansett på den jeg, lagde ikke tråden for å diskutere rett og galt, selv om jeg ser at det kan bli en naturlig utvikling når jeg skrev det som jeg gjorde. Har jo allerede fått til svar at egenmelding har vært et alternativ, så helt blåst kunne jo ikke tanken være selv om det ikke er riktig. Som jeg skriver så vil nok bruk av feriedager være det mest naturlige for meg, men jeg har ikke så mye som tenkt over situasjonen før så da ble jeg litt forfjamset over at muligheten for streik faktisk er tilstede. Uansett har jeg et veldig godt forhold til mine sjefer så jeg tror nok ikke det vil by på noen store problemer ift evnt fremskynding av ferie/bytte av vakter.

Gammel 20-05-10, 22:28   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

Om han hadde gått i barnehage hadde jeg og faren antakelig delt på å avspassere/ta feriedager/ha hjemmekontor på kveldstid. (Eller satset på å streike selv. Føler meg dog slett ikke så overbevist om at jeg tas ut i streik denne gangen heller. Like greit.)

Gammel 20-05-10, 22:30   #17
Siritk

Siritk sin avatar

Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne streiken er sannsynlig. Både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene har sendt inn oppgjøret til styresmaktene med beskjed om at her må det komme mer penger (likelønnspott). Såvidt meg bekjent har de også for en gangs skyld tenkt å gå til "smart" uttak slik det ikke blir tvungen lønnsnemd med en gang.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:33   #18
Heddamor

Heddamor sin avatar

Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Da hadde mannen jobbet noe hjemmefra og pensjonerte besteforeldre hadde garantert stilt opp.

Hadde blitt rimelig stressa hvis vi måtte brukt opp alle ferie. For mange er vel ferien spikra og turer bestilt. Syns forøvrig det er rart man ikke har krav på fri uten lønn ved streik. Leste på justorget.no at foreldre ikke har rett til fri, verken med eller uten lønn, når det ikke skyldes sykdom.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:33   #19
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Denne streiken er sannsynlig. Både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene har sendt inn oppgjøret til styresmaktene med beskjed om at her må det komme mer penger (likelønnspott). Såvidt meg bekjent har de også for en gangs skyld tenkt å gå til "smart" uttak slik det ikke blir tvungen lønnsnemd med en gang.

Så med andre ord kan man risikere en langvarig streik om pengene ikke kommer?

Gammel 20-05-10, 22:35   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Da hadde mannen jobbet noe hjemmefra og pensjonerte besteforeldre hadde garantert stilt opp.

Hadde blitt rimelig stressa hvis vi måtte brukt opp alle ferie. For mange er vel ferien spikra og turer bestilt. Syns forøvrig det er rart man ikke har krav på fri uten lønn ved streik. Leste på justorget.no at foreldre ikke har rett til fri, verken med eller uten lønn, når det ikke skyldes sykdom.

Hvis man er litt i forkant, burde det være mulig å få til noe med arbeidsgiver

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.