Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde alle drap straffes hardt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-10, 14:25   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Burde alle drap straffes hardt?

Jeg vet jo ikke. Men jeg vil anta at han kom inn, så en situasjon helt ute av kontroll, grep/løp etter det første han kom på som han kunne bruke og deretter måket til med det han hadde inntil han var sikker på at voldsutøveren var uskadeliggjort.

Deretter burde han ringt politiet - definitivt.

Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:18   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvordan bør man straffe et sånt drap?

Jeg er litt usikker på hva du spør om? Mener du vår personlige mening om denne saken?

(Jeg vil tro at dette er forsettelig drap, med døden til følge og at omstendighetene rundt drapet er formildende. Det at liket ble forsøkt sjult er til gjengjeld sjerpende. Og det passer godt til min rettfølelse kjenner jeg.)

Gammel 24-05-10, 15:20   #23
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Jeg vil tro at dette er forsettelig drap, med døden til følge og at omstendighetene rundt drapet er formildende. Det at liket ble forsøkt sjult er til gjengjeld sjerpende. Og det passer godt til min rettfølelse kjenner jeg.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:26   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja - personlige mening var det jeg lurte på, him.

Jeg satt og leste artikkelen og så for meg hva som vil være en riktig reaksjon og kom til at jeg fant det vanskelig å svare på. Den ene siden av meg ville tildele straffen hundre kroner i bot og skrive på tavla tjue ganger at han ikke skal gjøre det mer. Den andre siden av meg ble sittende og tenke på hva det vil gjøre med samfunnet vårt om man kan drepe noen uten at det straffes. Og kom til at drap må straffes.

Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:40   #25
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Er tydelig hva drapsmannen "tenkte" iallfall, ikke særlig smart. Noe må ha klikket hos han siden han ikke nøyde seg med å slå eksmannen hennes bevisstløs. For andre ville det vært naturlig å ringe politiet.

At det klikket er vel ikke helt unaturlig? Vår øks står rett ved ovnen i stua, og hadde noen torturert en av mine kjære på stuegulvet, hadde jeg sikkert også grabbet det første og beste jeg kunne slå med. Og jeg hadde slått til vedkommende torturist ble helt stille. Tror jeg. Og så hadde jeg vært forberedt på å ta straffen. Tror jeg. Jeg fins ikke voldelig av meg, og pleier å bakke ut av opphetede situasjoner, men for å beskytte de jeg er glad i kunne jeg nok gått langt. Tror jeg.

Å gjemme liket var nok ikke helt rasjonelt gjort, da de burde meldt seg til politiet med en gang, men folk i krise gjør rare ting -selv om det ikke dermed sagt er greit at de gjør det.

Drap skal straffes, men det bør være rom for variasjoner i lengden av straff (og det er det jo også).

Gammel 24-05-10, 15:53   #26
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke satt meg inn i saken. Er det sånn at disse to gjemte liket, og så tilsto etterpå slik at liket ble funnet, eller tilsto når liket ble funnet? At noen handler i affekt og blir redde etterpå og gjør en teit ting som å gjemme liket kan jo på sett og vis forstå.

Men all den tid de hadde tid til å gjemme liket hadde de jo også tid til å samkjøre historiene sine?

Selvforsvar er formildende, men alle drap bør straffes. Det blir et snodig samfunn om alle tok loven i egne hender. Her i USA kan man feks skyte en innbrudstyv og slippe unna. Men man kan ikke skyte innbrudstyven i ryggen, og hvis det viser seg at man først skadeskjøt for så å henrette, så ligger man tynt an. Slik bør der være i selvforsvarsaker - man kan ikke ta den helt ut og hevde selvforsvar. Et slag som tilfeldigvis dreper = selvforsvar. Å hogge opp fyren minner litt mer om utløp for kanskje veldig rettferdig sinne?

Men jeg er ikke dommeren.

Gammel 24-05-10, 15:57   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

De hadde nok noe tid sammen. Men om de ikke har hatt muligheten til å samkjøre seg underveis i avhørene vil de aldri i livet ha greid å finne på en troverdig historie som holder i uke etter uke med avhør.

Slik jeg forstår det så har samboeren hennes drept mannen, tatt med seg liket og dumpet det over svenskegrensen. Den drepte har så blitt meldt savnet av familien sin som har tipset politiet om eksen - og deretter tilsto eksen og hennes samboer.

Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 16:06   #28
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm, det at de måtte bli avslørt for å tilstå er jo en smule skjerpende da. Hvis man handler i selvforsvar bør man jo tenke at politiet vil være enig i vurderingen en gjorde. Som noen skrev - et legebesøk etterpå ville vel ha bekreftet historien om at hun var dopet og bundet?

kjenner jeg. Det er fullt mulig at denne mannen er et dass som jorden klarer seg fint uten, men jeg synes verken staten eller andre har rett til å utføre dødsstraff.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.