|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Aner ikke. Jeg har ikke studert typene, men vil vel kanskje tippe på at T'ere står i mange situasjoner støere enn F'ere, noe som kanskje gjør at motgang oppleves mindre dramatisk og dermed kan være enklere å takle? Det er bare noe jeg tror og kjenner på i mine omgivelsene, uten at jeg har noe som helst forskning som kan belegge det. (WHAAAT, lizzom?)
![]() |
#122 |
kamerat
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?J?
![]() |
#124 |
Tante Sofie
|
Det er akkurat det som er så utbredt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
maler
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Det å konkludere med at fordi man har greid å holde seg flytende mot alle odds betyr at alle hadde greid det samme om de bare hadde villet nok eller mobilisert de kreftene de har innerst inne synes jeg er en kynisk måte å se på andre mennesker på.
![]() |
#126 |
rakkarpus
|
![]() |
#127 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg trodde jeg var ressurssterk, jeg. Det har alle andre rundt meg trodd også. Jeg har vært den som har ordnet og fikset siden jeg var liten. Den siden ved meg har blitt dyrket frem av mine foreldre også. Det var en høyt verdsatt egenskap hjemme hos oss. Jeg har lang erfaring med å være ressurssterk, med å presse meg osv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
© All rights reserved
|
Ja, og jeg har i tidligere innlegg i denne tråden innrømt at jeg er ganske kynisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Eg trur vel eigentleg, som agenten, at dei fleste har evnene i seg. Men at det handlar om kor vidt ein får trigga den indre motivasjonen (og der trur eg miljø kjem inn i langt større grad enn arv). Eg synest det er rart å kalle den tankegangen kynisk, for eigentleg så er det meir "naivt" eller idealistisk å tenke slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Pauset
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg har vokst meg fra å, på mange måter, være ressurssvak på noen områder til å bli ressurssterk. Jeg har blitt ressurssterk takket være motgang i livet. Jeg har klart å komme meg gjennom motgang og opplevd mestring rundt det. Jeg har strukket grenser for meg selv i mange, mange år og dermed opplevd mestring som har gjort meg mer ressurssterk. Jeg har turt å kaste meg ut i ting med usikkerhet om jeg ville klare det, og har klart å gjennomføre. Jeg har ikke høyt utdannede foreldre, og de har ikke mange penger som de kan støtte barna sine med. Det som har betydd mest er min mor. Hun har stått støtt i "storm". Hun har tatt ansvar og vært nær når livet har vært tøft for oss. Det er en ressurs som teller mer enn all verdens utdannelse og penger. Selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt mange penger. Det gir valgmuligheter, men når livet kun gjelder å få leve så lenge som mulig med kreft, som jeg gjør, så er det de ressursene jeg selv sitter inne med og de menneskene rundt meg og mine som er de viktigste ressurser som finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Pauset
|
Jeg tror ikke Kie mener at hun er mer ydmyk fordi hun har "tryna i asfalten", og ikke andre har og derfor er ikke de ydmyke. Hun forteller at hun har hatt holdninger og litt kjepphøy som mange av oss har vært en gang i tiden, men så "tryner man" og ser plutselig andre sider av livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Jeg ble litt overrasket over denne reaksjonen på Kie sitt innlegg. Hun forteller jo bare om sin erfaring. At hun har en innsikt nå som hun ikke hadde tidligere. Eller er det noe jeg ikke får med meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Pauset
|
Noen vil jeg si er "kjepphøye". De tror at de som er ressurssvake er fra ressurssvake familier osv. Fordommer i forhold til det. Noen lever i den tro at mange som har økonomiske vanskeligheter osv. har seg selv å skylde. Det er en del slike holdninger rundt omkring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
weird
Du velger selvsagt selv hva du legger i det andre skriver. Jeg har beskrevet noe om egne erfaringer og hva de betyr for meg. Jeg ser ikke helt vitsen i å drive med en lidelseskonkurranse og jeg tipper de færreste deler alt på nett. Jeg gjør heller ikke det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
weird
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Altså. Jeg ser ikke bort ifra at jeg har en "Supermann" foran meg selv om jeg møter et menneske som virker ressurssvakt. For kanskje har h*n bare støtt på sitt "kryptonitt" i livet. Eller kanskje har h*n vokst opp med massevis av "kryptonitt" rundt seg og så vet h*n ikke en gang at h*n er "Supermann".
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jessica - jeg lever i den troen at de som feks har økonomiske vanskeligheter faktisk har seg selv å skylde. Stemmer ikke det? |
![]() |
![]() |
#138 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?"Ressurssterk" er en egenskap som i seg selv egentlig bør drøftes og defineres. Sist redigert av Maryan : 25-05-10 kl 08:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Pauset
|
Det at tråden har utviklet seg til om de ressurser man har når man handler takler kriser er vel greit nok det også? Det har med ressurser å gjøre det og. Det viser vel egentlig at vi ser litt ulikt på det å være ressurssterk? Evnt. må vi definere hva som menes ved å være ressurssterk? Mulig noen har gjort det, men jeg har ikke lest alt i tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Pauset
|
Viktige ord Maryan. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|