|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?
Opp eller ned? Det spørs hva som venter på deg ved alteret.
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?"koselig tradisjon" eller ikke. Noen ganger tror jeg det er sunt å tenke litt gjennom hvorfor man egentlig gjør som man gjør, og om man egentlig vil at tradisjoner skal holdes i hevd eller om man skal gjøre noen justeringer. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
This is normal!
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Når det i følge pollen om dette på FP er 66 som er fulgt av far/stefar og én som er fulgt av mor, er det ikke så veldig vanskelig å se at dette er noe mer enn en "koselig tradisjon" og "vi valgte det fordi det var slik vi tilfeldigvis ønsket det". For meg er dette en påminnelse om den makten far hadde i familien og som jeg er glad for at vi i stor grad har kommet vekk fra. Jeg skal ikke gå i fakkeltog i kamp mot denne praksisen, men jeg blir litt oppgitt når folk ikke ser dette i en litt større sammenheng enn sitt eget bryllup.
|
|
|
|
#85 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Jeg var bare barnet da jeg giftet meg (20 år) og syntes det var fantastisk romantisk å bli fulgt av min far. Pappa var passe lunken og jeg måtte både overtale og nesten dra han med meg oppover kirkegulvet. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Jeg ble fulgt opp kirkegulvet av pappa. Sist redigert av Maryan : 28-05-10 kl 20:59. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
This is normal!
|
Nå er det vel ingen her som ser på deg som en eiendel heller?
|
|
|
|
#88 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Hvis jeg skulle giftet meg i dag, hadde jeg nok ikke hatt Pappa med meg opp kirkegulvet, men på den tiden kjente jeg pappa bedre enn min tilkommende,
|
|
|
|
#89 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Sitat HI:
På grunn av HI valgte jeg å skrive dette. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Jeg synes noe av det beste var å se på min (kommende) mann som sto der jeg da, se tårene i øynene og holde blikket oss imellom.
|
|
|
#91 |
|
can-jur
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Jeg og mannen gikk sammen.
|
|
|
|
#92 |
|
Epikur
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?For meg synes det helt fremmed å ikke tenke over betydningen av hva man gjør. Å bevisstløst gjøre ting fordi det bare er sånn er helt absurd i min verden.
|
|
|
#93 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg syns ikke det er nødvendig å snu og vende på alt mulig heller, jeg da, selv om betydningen er endret eller blitt borte underveis, gir det oss trygghet og røtter å følge noen tradisjoner. Det er da mange som velger andre løsninger i forhold til bryllup og samliv, at jeg virkelig ikke ser problemet med at endel ser på det som viktig og godt å følge noen tradisjoner i forhold til det. det betyr ikke at man ikke kan reflektere over det.
|
|
|
#94 |
|
Epikur
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Det var ganske stort å gå sammen med min mann, arm i arm, se på hverandre, klemme litt hardere, se ham bli blank i øynene og gå tett inntil ham.
|
|
|
#95 |
|
Epikur
|
Det som er greia her er jo at det å la faren gi bort bruden til brudgommen er ikke egentlig noen norsk skikk, det er en amerikansk patriarkalsk dillegreie som er adoptert gjennom populærkulturen. Patriarkalske symbolhandlinger som dette er egentlig ganske unorske. Å ta mannens navn er en under hundreårig praksis, adoptert fra sentraleuropa. Å bli gitt bort av brudens far er en enda nyere praksis, adoptert fra USA de seneste år.
|
|
|
#96 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#97 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Den gangen vi giftet oss var det et ønske om å sikre oss juridisk i en verden hvor begge hadde skilte foreldre og vi var usikre på om samboeravtalen og testamentet ville bli tatt for god fisk av alle parter ved ev. dødsfall |
|
|
|
|
|
#98 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Ehh, når det faktisk er tradisjon for at far følger bruden opp kirkegulvet, er det vel nettopp det som er tradisjonen og derfor velger de kvinner som ønsker å følge tradisjonen, at deres far følger dem opp. Hvis de velger mor til å følge dem, har de jo valgt å ikke følge tradisjonen. Hvilken symbolikk som opprinnelig ligger bak tradisjonen trenger faktisk ikke å bety noe som helst for det valget. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jo faktisk ikke en norsk tradisjon dette. Folk må gjøre hva de vil, men faktum er jo at de som gjør dette følger romantiske filmer fra USA mer enn en norsk tradisjon.
|
|
|
#100 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Må tradisjonene ha en viss alder for å ha betydning? Hva er grensen for når man har lov å føle at en tardisjon betyr noe for en da?
|
![]() |
|
|