|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?
Det er et politisk spørsmål hvordan lærere skal lønnes. Hvor attraktive lærerjobber skal være, hvilken kompetanse vi skal lønne, det er noe som absolutt ikke bør overlates til en så tilfeldig fremgangsmåte som gjennom en streik (som beslutningstagerne attpåtil tjener penger på!
|
|
|
#62 |
|
Ser lyst på livet
|
Hva er forskjellen da? At privat sektor kan streike med ikke den offentlige? |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Forskjellen er selvsagt at i det offentlige er det ingen som taper penger på streik, slik man gjør i det private.
|
|
|
#64 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Streikerett?Men i det offentlige så må jo da lønnen fastsettes etter det man mener at enhver jobb er verdt. Og så lenge folk velger å utdanne seg til lavtlønn yrker, og så lenge det er overskudd på denne typen arbeidskraft, så vil jo lønnene forbli lave. Det er det som høres logisk ut i mitt hode i hvertfall. Forklar meg at jeg tar feil. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Nei, det stemmer, i mitt hode.
|
|
|
#66 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Streikerett?Jeg ser at argumentet er du ikke fornøyd så skaff deg en annen jobb argumentet blir dratt opp her.
|
|
|
#67 |
|
Ser lyst på livet
|
Man vet jo at det ikke utdannes for få realfaglærere i forhold til hvor mange som kommer til å gå av med pensjon i årene som kommer, og jeg vil si at en 500.000 i lønn som lærer er helt ok. Men jeg er kanskje sær. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Whatever, never mind
|
Ja, der har man det. Å jobbe direkte med mennesker er ikke verdt en dritt! |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg mener at da undergraver du på en måte din egen lønns- og arbeidskamp om man stadig arbeider gratis, og godtar det. Det er typisk kvinner og jeg tror at det er derfor man ikke tjener mer i det offentlige. :dukker: |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Jeg syns lærere, særlig de med høy fagkompetanse (lektorer?), bør tjene veldig, veldig godt.
|
|
|
#71 |
|
Whatever, never mind
|
Helt enig. Jeg var/er en av de få som kommer når arbeidsdagen begynner og går når det slutter. Men følte meg veldig alene om det. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ser lyst på livet
|
Og så bunner det litt i at noen (ikke alle nei) ledere ikke egner seg for ledere, det er lederene sin oppgave å mase for å få flere stillinger når man ser at det ikke er mulig å løse de oppgavene man er pålagt å løse med den bemanningen man har. Samtidig som det er de ansatte sin oppgave å vise at det er ikke mulig å gjøre oppgavene på den tiden som er avsatt. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Alt dere snakker om her er politikk, og ikke noe som det er hensiktsmessig å løse gjennom streik!
|
|
|
#74 |
|
Dig for victory!
|
Nå ble jeg nysgjerrig på hva "veldig, veldig godt" er.
|
|
|
|
#75 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er jeg helt og holdent enige i. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?Polyanna og Annemede: Har dere jobbet i det offentlige? Kulturen (spesielt i helsesektoren) er helt spesiell. I de byene hvor det er utdanningsistitusjoner er det veldig enkelt for arbeidsgivere å rekruttere nyutdannet, billig arbeidskraft. Faste stillinger kan du drømme om og da er det vanskelig å stille krav også. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Streikerett?Og at sykepleiere i Bergen har dårlig lønnsutvikling kan de mye takke seg selv for, tjene mer? nei det trengere jeg da virkelig ikke, jeg jobber ikke for pengene sin del, det tar mannen min seg av, jeg jobber bare for å komme meg ut litt jeg. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I følge SSB har lønna til lærarar gått sakte men sikkert ned dei siste 10-20 åra, og stupt etter at KS tok over forhandlingsansvaret. Eg trur ikkje nokon er tente med at gode lærarar forsvinn frå yrket (og blir erstatta av billig arbeidskraft) og at yrkesattraktiviteten stuper medan vi ventar på at politikarane skal ta ansvar ... |
|
|
|
![]() |
|
|