Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 22:50   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Så du står ikke for det der, altså? Jeg tror jeg svarer med en sånn likevel, jeg. Så sykepleiere og lærere bør rett og slett finne seg en annen jobb, de som er kompetente til det, that is? Hvem tror du blir igjen i de yrkene da, og hvilke jobber tenker du at de andre skal ut og søke på? Det stemmer for øvrig ikke at lærerlønna går opp hvis det blir mangel på kompetente lærere. Der er vi allerede, og det skjer fint lite. Jeg merker at jeg fascineres over at det finnes folk som er så korttenkte som det du framstår som her over. Det du egentlig sier, er vel at at vi ikke trenger noen offentlige tjenester, da hadde vi vel løst hele problematikken.

Det er et politisk spørsmål hvordan lærere skal lønnes. Hvor attraktive lærerjobber skal være, hvilken kompetanse vi skal lønne, det er noe som absolutt ikke bør overlates til en så tilfeldig fremgangsmåte som gjennom en streik (som beslutningstagerne attpåtil tjener penger på! ), men bør påvirkes gjennom hvilke politikere vi stemmer på.

Og hvor mye som er nødvendig å betale lærere for at mange nok flinke skal velge yrket til at vi får en god nok skole, det vil være et rent markedsspørsmål.

Gammel 31-05-10, 22:54   #62
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det du sier, er jo at man ikke bør utdanne seg til lavtlønnede kvinneyrker. At man kan takke seg selv, med andre ord. Hvilke jobber synes du alle vi sykepleiere, hjelpepleiere og lærere bør finne oss, da? Og hvem skal undervise barna dine mens alle lærerne er på arbeidsformidlingen. Hvem skal snu bestemor i senga mens hjelpepleieren fyller ut CVen sin? Du skjønner heller ikke forskjellen på offentlig og privat sektor, ser jeg. Fascinerende.

Hvorfor ikke bare finne seg en ny jobb!

Åh- at ingen har tenkt på det før...

Hva er forskjellen da? At privat sektor kan streike med ikke den offentlige?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:05   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen er selvsagt at i det offentlige er det ingen som taper penger på streik, slik man gjør i det private.

I det offentlige utfører man oppgaver som fellesskapet ønsker å ha utført. Det er derfor en oppgave for fellesskapet å bestemme hvordan det skal lønnes.

I det private utfører man oppgaver det er et marked for, og markedsmekanismene fungerer mye mer direkte.

Gammel 31-05-10, 23:11   #64
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men i det offentlige så må jo da lønnen fastsettes etter det man mener at enhver jobb er verdt. Og så lenge folk velger å utdanne seg til lavtlønn yrker, og så lenge det er overskudd på denne typen arbeidskraft, så vil jo lønnene forbli lave. Det er det som høres logisk ut i mitt hode i hvertfall. Forklar meg at jeg tar feil.

Gammel 31-05-10, 23:16   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, det stemmer, i mitt hode.

Men det er jo ikke helt binært. Det er ikke sånn at en dag har du akkurat passe mange lærere, og så er det plutselig for få eller for mange.

Over tid så vil man kunne redusere attraktiviteten i yrket gjennom betingelser og annet, og stå i en situasjon der man i og for seg har MANGE nok lærere, men stort sett bare sarv av noen folk. Eller man kan bygge opp attraktiviteten, og stå der Finland gjør.

Og dette er politiske vurderinger, ikke rene markedskrefter.

Gammel 31-05-10, 23:16   #66
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser at argumentet er du ikke fornøyd så skaff deg en annen jobb argumentet blir dratt opp her.

Når det gjelder transportarbeider streiken vet jeg jo litt (med tankepå at eksen min er bransjerådsleder for de som streiker)
Det er IKKE snakk om at de ber om mere penger til seg selv, men at alle skal ha samme rettigheter. Om de er fast ansatt eller vikar så skal det ikke ha noe å si lønnsmessig (og når det gjelder andre rettigheter)
Selv om det så fint står i Arbeidmiljøloven så har faktisk ikke vikarer samme rettigheter som fast ansatte, mange vikarbyrå har egne regler.

Transportarbeidere (eller egentlig er det faktisk bare speditørene som streiker) er også ute etter å få mest mulig slutt på midlertidig ansettelser.
De vil at så mange som mulig skal få fast ansettelse.

Jeg kunne sikkert eksen til å komme med noen ord, men det det ville nok ikke blitt noen men maaaange.

Gammel 31-05-10, 23:22   #67
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det stemmer, i mitt hode.

Men det er jo ikke helt binært. Det er ikke sånn at en dag har du akkurat passe mange lærere, og så er det plutselig for få eller for mange.

Over tid så vil man kunne redusere attraktiviteten i yrket gjennom betingelser og annet, og stå i en situasjon der man i og for seg har MANGE nok lærere, men stort sett bare sarv av noen folk. Eller man kan bygge opp attraktiviteten, og stå der Finland gjør.

Og dette er politiske vurderinger, ikke rene markedskrefter.

Man vet jo at det ikke utdannes for få realfaglærere i forhold til hvor mange som kommer til å gå av med pensjon i årene som kommer, og jeg vil si at en 500.000 i lønn som lærer er helt ok. Men jeg er kanskje sær.

Gammel 31-05-10, 23:29   #68
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men i det offentlige så må jo da lønnen fastsettes etter det man mener at enhver jobb er verdt.

Ja, der har man det. Å jobbe direkte med mennesker er ikke verdt en dritt!

Ikke ansettes det flere heller, selv om det trengst. Kommunen satser heller på den dårlige samvittigheten til de ansatte som gjør at de kommer tidlig og går sent for å få jobben gjort uten at det skal gå utover brukerne. (Og opparbeider seg en mengde plusstid, som blir vanskelig å avspasere, for man kan ikke bare da seg en ukes fri i ny og ne. Men det er egentlig en annen diskusjon...)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:31   #69
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Ja, der har man det. Å jobbe direkte med mennesker er ikke verdt en dritt!

Ikke ansettes det flere heller, selv om det trengst. Kommunen satser heller på den dårlige samvittigheten til de ansatte som gjør at de kommer tidlig og går sent for å få jobben gjort uten at det skal gå utover brukerne. (Og opparbeider seg en mengde plusstid, som blir vanskelig å avspasere, for man kan ikke bare da seg en ukes fri i ny og ne. Men det er egentlig en annen diskusjon...)

Jeg mener at da undergraver du på en måte din egen lønns- og arbeidskamp om man stadig arbeider gratis, og godtar det. Det er typisk kvinner og jeg tror at det er derfor man ikke tjener mer i det offentlige. :dukker:

Gammel 31-05-10, 23:35   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns lærere, særlig de med høy fagkompetanse (lektorer?), bør tjene veldig, veldig godt.

Damer som velger å tjene dårlig og bli behandlet dårlig blir jeg i grunnen mest forvirret av. Hvorfor??

Gammel 31-05-10, 23:37   #71
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener at da undergraver du på en måte din egen lønns- og arbeidskamp om man stadig arbeider gratis, og godtar det. Det er typisk kvinner og jeg tror at det er derfor man ikke tjener mer i det offentlige. :dukker:

Helt enig. Jeg var/er en av de få som kommer når arbeidsdagen begynner og går når det slutter. Men følte meg veldig alene om det.

Men det er vanskelig, når alle helst burde ha fått behandlet sakene sine "i går" og folk står uten mat, husleie osv. Jeg har tidligere kollegaer som stadig sto i fare for å få timer kuttet fordi de nærmet seg grenser for hvor mange plusstimer man kunne ha i kvartalet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:39   #72
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Helt enig. Jeg var/er en av de få som kommer når arbeidsdagen begynner og går når det slutter. Men følte meg veldig alene om det.

Men det er vanskelig, når alle helst burde ha fått behandlet sakene sine "i går" og folk står uten mat, husleie osv. Jeg har tidligere kollegaer som stadig sto i fare for å få timer kuttet fordi de nærmet seg grenser for hvor mange plusstimer man kunne ha i kvartalet.

Og så bunner det litt i at noen (ikke alle nei) ledere ikke egner seg for ledere, det er lederene sin oppgave å mase for å få flere stillinger når man ser at det ikke er mulig å løse de oppgavene man er pålagt å løse med den bemanningen man har. Samtidig som det er de ansatte sin oppgave å vise at det er ikke mulig å gjøre oppgavene på den tiden som er avsatt.

Gammel 31-05-10, 23:41   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Alt dere snakker om her er politikk, og ikke noe som det er hensiktsmessig å løse gjennom streik!

Gammel 31-05-10, 23:43   #74
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns lærere, særlig de med høy fagkompetanse (lektorer?), bør tjene veldig, veldig godt.

Nå ble jeg nysgjerrig på hva "veldig, veldig godt" er. :lektor m/ tilleggsutdanning:

Gammel 31-05-10, 23:43   #75
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Alt dere snakker om her er politikk, og ikke noe som det er hensiktsmessig å løse gjennom streik!

Det er jeg helt og holdent enige i.
Men når man i år etter år undergraver seg selv som arbeidstaker så kan man ikke rette det opp i en streik eller i et lønnsoppgjør, det må gjøres noe med mentaliteten til de som jobber der. Samtidig er jeg jo veldig takknemlig for jobben de gjør.

Gammel 31-05-10, 23:46   #76
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Polyanna og Annemede: Har dere jobbet i det offentlige? Kulturen (spesielt i helsesektoren) er helt spesiell. I de byene hvor det er utdanningsistitusjoner er det veldig enkelt for arbeidsgivere å rekruttere nyutdannet, billig arbeidskraft. Faste stillinger kan du drømme om og da er det vanskelig å stille krav også.

Jeg jobber i det offentlige, har minstelønn, men en sjef som ser overtidsarbeid, selv om vi gang på gang får beskjed om å greie å utføre jobben vår innenfor normalarbeidstid. Vi får velge selv om vi vil avspasere og få litt overtidsbetalt eller om vi vil ha alt utbetalt. Dette er det ikke så ofte man ser i helsevesenet.

Jeg håper, og tror, at denne streiken blir starten på en holdningsendring, både sentralt og lokalt for å få verdsatt denne typen arbeid.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:48   #77
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Kulturen i helsesektoren er helseskadelig.

Gammel 31-05-10, 23:48   #78
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kulturen i helsesektoren er helseskadelig.

Korrekt!

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:49   #79
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Og at sykepleiere i Bergen har dårlig lønnsutvikling kan de mye takke seg selv for, tjene mer? nei det trengere jeg da virkelig ikke, jeg jobber ikke for pengene sin del, det tar mannen min seg av, jeg jobber bare for å komme meg ut litt jeg.
Og med mange nok av den sorten på en arbeidsplass, well, what can you do?

Gammel 31-05-10, 23:51   #80
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Damer som velger å tjene dårlig og bli behandlet dårlig blir jeg i grunnen mest forvirret av. Hvorfor??

I følge SSB har lønna til lærarar gått sakte men sikkert ned dei siste 10-20 åra, og stupt etter at KS tok over forhandlingsansvaret. Eg trur ikkje nokon er tente med at gode lærarar forsvinn frå yrket (og blir erstatta av billig arbeidskraft) og at yrkesattraktiviteten stuper medan vi ventar på at politikarane skal ta ansvar ...

For meg er ikkje lønna i seg sjølv avgjerande for yrkesval, men det å ikkje finne seg i å stadig gå nedover i lønn handlar ikkje om grådigheit - det handlar om sjølvrespekt og å fronte verdien av å forvalte kunnskapsformidlinga skulen skal drive. For meg er streik ein verdifull måte å ytre dette på, i motsetning til å tusle ut av yrket med halen mellom beina.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.