|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Streikerett?
Det er her man må sette inn kravet om solidaritet og høyere lønn, om ingen av de nyutdannede ville takket ja til jobber, så måtte de til slutt ha høynet lønna, men så lenge skolene spyr ut nyutdannede sykepleiere som takker ja til hva som helst (nesten) så kan arbeidsgiver velge og vrake i de kandidatene som krever minst. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?Når partene står så langt fra hverandre i kommuneoppgjøret, at meklingsmannen ikke greier å legge frem en skisse etter 13 timer på overtid - da er bruddet et faktum - et nødvendig et sådan. Jeg var med i oppgjøret i år, og satt og ventet hele natten på riksmeklingsmannens kontor på en skisse som aldri kom. Ingen ønsker streik, men den er fortsatt et nødvendig virkemiddel som dessverre rammer 3. part, men det er ikke rettferdig å legge skylden på "kravstore fagforeninger".
|
|
|
#83 |
|
Ser lyst på livet
|
Man tusler da ikke ut av yrket med halen mellom beina, man går med hodet høyt hevet. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?Vi har det så bra i Norge at vi bør ikke ha streikerett. Arbeidsgiverene er så snille at man trenger ikke makt, bare en "politisk arena".
|
|
|
|
#85 |
|
Ser lyst på livet
|
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da må det komme fra oven (UNIO), en nyutdannet med studielån sier ikke nei til timerengasjement eller korte vikariater med minstelønna som er satt i Tariffen. Det er aaaaltformange kvinner i denne sektoren, dessverre. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg legger merke til at begge to, etter å ha kommet med gullkornet: "Det er jo bare å finne seg en annen jobb" kommer med rimelige "goddagmannøkseskaft"- svar her. Ikke annet å vente.
Har du inntrykk at at det finnes mange kvinner som velger å tjene dårlig og å bli behandlet dårlig? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Nei, men jeg forundres over at folk gjør det. Og siden mange nok gjør det, så må det være mange nok som synes at det er verdt det? Jeg snakker ikke på et individnivå her, men totalt sett så går det tydeligvis opp.
|
|
|
#89 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Men ja, det er jo åpenbart at kvinner velger harde, dårlig lønnede yrker. I fleng.
|
|
|
#90 |
|
Halloen!
Det er ikke for sent for meg. Jeg skal ikke på jobb i morgen. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Dette er det dessverre mye sant i. Sist redigert av Slettet bruker : 01-06-10 kl 09:00. |
|
|
|
#92 |
|
Sviiisj!!
|
Ulvefar fikk fram poenget mye bedre enn meg.
|
|
|
#94 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Streikerett?Jeg er helt enig med Polyanna og Monsoon, og synes streik som forhandlingsmiddel er en anakronisme. :bombe:
|
|
|
#96 |
|
Passiv
|
Dersom det i morgen var tomt på alle sykehjem fordi samtlige som jobbet der hadde sagt opp så ville det nok vært mulig å finne en løsning da også. |
|
|
|
#97 |
|
Leser
|
Jeg vil jo si at renholdere har like store muligheter som meg og deg til å omskolere seg og få seg en annen jobb. Det blir litt pussig at du mener at alle andre skal ha mulighet til å flytte seg etter pengene, men ikke renholdere?
De fleste velger vel yrke ut fra interesse og ikke lønn. Klart at penger er viktig, men hvor viktig ser man vel ikke før man sitter med lån til pipa - og på det tidspunktet er det tyngre å skifte kurs.
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Velger de fleste jobb ut fra interesse altså? |
|
|
|
#99 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er vel kanskje her man har søkt å endre ungdommers utdanningsvalg ved å be dem om å velge utradisjonelt ihht kjønn? |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Halloen!
Vi kan ikke ha gamle og syke i et land der alle skal være prosjektsalgskordinatorer og næringsutviklingskonsulentrrådgivere, forstår du vel. Jeg tenker vi får ta livet av dem. De er uansett ikke med på å skape verdier de heller, og slike folk kan vi klare oss uten. Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 13:54. |
|
|
|
![]() |
|
|