Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 23:52   #81
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Polyanna og Annemede: Har dere jobbet i det offentlige? Kulturen (spesielt i helsesektoren) er helt spesiell. I de byene hvor det er utdanningsistitusjoner er det veldig enkelt for arbeidsgivere å rekruttere nyutdannet, billig arbeidskraft. Faste stillinger kan du drømme om og da er det vanskelig å stille krav også.

Det er her man må sette inn kravet om solidaritet og høyere lønn, om ingen av de nyutdannede ville takket ja til jobber, så måtte de til slutt ha høynet lønna, men så lenge skolene spyr ut nyutdannede sykepleiere som takker ja til hva som helst (nesten) så kan arbeidsgiver velge og vrake i de kandidatene som krever minst.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:52   #82
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når partene står så langt fra hverandre i kommuneoppgjøret, at meklingsmannen ikke greier å legge frem en skisse etter 13 timer på overtid - da er bruddet et faktum - et nødvendig et sådan. Jeg var med i oppgjøret i år, og satt og ventet hele natten på riksmeklingsmannens kontor på en skisse som aldri kom. Ingen ønsker streik, men den er fortsatt et nødvendig virkemiddel som dessverre rammer 3. part, men det er ikke rettferdig å legge skylden på "kravstore fagforeninger".

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:53   #83
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

I følge SSB har lønna til lærarar gått sakte men sikkert ned dei siste 10-20 åra, og stupt etter at KS tok over forhandlingsansvaret. Eg trur ikkje nokon er tente med at gode lærarar forsvinn frå yrket (og blir erstatta av billig arbeidskraft) og at yrkesattraktiviteten stuper medan vi ventar på at politikarane skal ta ansvar ...

For meg er ikkje lønna i seg sjølv avgjerande for yrkesval, men det å ikkje finne seg i å stadig gå nedover i lønn handlar ikkje om grådigheit - det handlar om sjølvrespekt og å fronte verdien av å forvalte kunnskapsformidlinga skulen skal drive. For meg er streik ein verdifull måte å ytre dette på, i motsetning til å tusle ut av yrket med halen mellom beina.

Man tusler da ikke ut av yrket med halen mellom beina, man går med hodet høyt hevet.

Gammel 31-05-10, 23:53   #84
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Vi har det så bra i Norge at vi bør ikke ha streikerett. Arbeidsgiverene er så snille at man trenger ikke makt, bare en "politisk arena".

Siden det er så få som blir syke burde vi ikke ta vaksiner heller. Sykdommer er jo Naturlige og legemiddelindustrien Slemme.

Trafikksikkerheten er dessuten også bedre enn her enn i de fleste andre land, så nå må vi avskaffe påbudet for bilbelte.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:54   #85
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Vi har det så bra i Norge at vi bør ikke ha streikerett. Arbeidsgiverene er så snille at man trenger ikke makt, bare en "politisk arena".

Siden det er så få som blir syke burde vi ikke ta vaksiner heller. Sykdommer er jo Naturlige og legemiddelindustrien Slemme.

Trafikksikkerheten er dessuten også bedre enn her enn i de fleste andre land, så nå må vi avskaffe påbudet for bilbelte.

Gammel 31-05-10, 23:59   #86
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er her man må sette inn kravet om solidaritet og høyere lønn, om ingen av de nyutdannede ville takket ja til jobber, så måtte de til slutt ha høynet lønna, men så lenge skolene spyr ut nyutdannede sykepleiere som takker ja til hva som helst (nesten) så kan arbeidsgiver velge og vrake i de kandidatene som krever minst.

Da må det komme fra oven (UNIO), en nyutdannet med studielån sier ikke nei til timerengasjement eller korte vikariater med minstelønna som er satt i Tariffen. Det er aaaaltformange kvinner i denne sektoren, dessverre.

Hilsen ei som kommer til å gjøre et godt forsøk på å komme seg over i privat sektor i løpet av det neste året.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 00:33   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er et politisk spørsmål hvordan lærere skal lønnes. Hvor attraktive lærerjobber skal være, hvilken kompetanse vi skal lønne, det er noe som absolutt ikke bør overlates til en så tilfeldig fremgangsmåte som gjennom en streik (som beslutningstagerne attpåtil tjener penger på! ), men bør påvirkes gjennom hvilke politikere vi stemmer på.

Og hvor mye som er nødvendig å betale lærere for at mange nok flinke skal velge yrket til at vi får en god nok skole, det vil være et rent markedsspørsmål.

Hva er forskjellen da? At privat sektor kan streike med ikke den offentlige?

Jeg legger merke til at begge to, etter å ha kommet med gullkornet: "Det er jo bare å finne seg en annen jobb" kommer med rimelige "goddagmannøkseskaft"- svar her. Ikke annet å vente.

Polyanna: Har du fått med deg hvordan politikerne vi har stemt på har maltraktert den norske skolen de 20 årene? Jeg har ingen tro på at noe som helst blir løst på den måten, spesielt når vi vet at det aller, aller meste i politikken handler om å kompromisse. Uansett hvor gode intensjoner politikere måtte ha, får de jo aldri gjennomslag for noe som helst. Tanken om at skolen skal "markedsstyres", er bare så vanvittig at jeg ikke en gang klarer å forestille meg det. Tror du ikke at en streik som får lærerlønningene opp, i seg selv kan være nok til at flere søker yrket, og til at flere gode lærere forblir i yrket?

annemede: Jeg skjønner ikke hva du spør om. Jeg fastslår bare at du ikke vet noe om forskjellen på offentlig og privat sektor når du begynner å sammenligne hjelpepleire med trillebårkjørere i Stavanger.

Damer som velger å tjene dårlig og bli behandlet dårlig blir jeg i grunnen mest forvirret av. Hvorfor??

Har du inntrykk at at det finnes mange kvinner som velger å tjene dårlig og å bli behandlet dårlig? Good for you at du har valgt et yrke der du tydeligvis tjener godt, (jeg aner ikke hva du jobber med, men holdningene dine avslører at du gjør det...) men mener du virkelig at ingen bør søke seg til lærerutdanningene og sykepleierhøgskolene? Jeg spør faktisk oppriktig, for jeg får en klar følelse av at det er det du prøver å si: Tar man slike utdannelser, fortjener man å tjene dårlig, man har valgt det selv, og kan dermed holde kjeft, eller finne seg en annen jobb.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 00:43   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg forundres over at folk gjør det. Og siden mange nok gjør det, så må det være mange nok som synes at det er verdt det? Jeg snakker ikke på et individnivå her, men totalt sett så går det tydeligvis opp.

Men jeg ser at vi snakker forbi hverandre her, og det er for sent til å fortsette.

Gammel 01-06-10, 00:44   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ja, det er jo åpenbart at kvinner velger harde, dårlig lønnede yrker. I fleng.

Gammel 01-06-10, 00:55   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg forundres over at folk gjør det. Og siden mange nok gjør det, så må det være mange nok som synes at det er verdt det? Jeg snakker ikke på et individnivå her, men totalt sett så går det tydeligvis opp.

Men jeg ser at vi snakker forbi hverandre her, og det er for sent til å fortsette.

Men ja, det er jo åpenbart at kvinner velger harde, dårlig lønnede yrker. I fleng.

Det er ikke for sent for meg. Jeg skal ikke på jobb i morgen.

Og, ja, det er åpenbart at kvinner velger disse yrkene, men da bør du jo si at kvinner bør slutte å gjøre det, ikke at " de bare kan finne seg en ny jobb", eller "at markedet bør styre lønna til lærere." Jeg er rimelig sikker på at jeg er uenig i det, altså, og tror dermed ikke vi snakker så veldig forbi hverandre. Jeg synes det er utrolig trist når penger skal styre hva som er viktige jobber og ikke, for det er det det hele handler om. Man "skaper ikke verdier", man jobber bare med mennesker- finnes ikke noe verdiskapende i det. Jeg er ikke sikker på om synet på disse jobbene hadde blitt endret om det kom flere menn inn, men det er jo lov å håpe.

Gammel 01-06-10, 08:54   #91
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mener at da undergraver du på en måte din egen lønns- og arbeidskamp om man stadig arbeider gratis, og godtar det. Det er typisk kvinner og jeg tror at det er derfor man ikke tjener mer i det offentlige. :dukker:

Dette er det dessverre mye sant i.

Etter tyve år i mannsdominert miljø og i det private overraskes jeg stort av hvor mange lærere som jobber lange uker gratis. Det er totalt uaktuelt for min del. Får jeg tildelt oppgaver som ikke lar seg løse gjennom åtte timers effektiv innsats per dag så forventer jeg med den største selvfølgelighet overtidskompensasjon for resten. (Med høyde for omregning - jeg vet at lærere har lengre dager på grunn av mer ferie, men jeg husker ikke tallene.)

Og får jeg ikke det - neivel - da er det ikke prioritert at disse oppgavene skal gjøres fra arbeidsgivers side så da gjør jeg ikke dem. Min lønn er satt ut fra normal arbeidstid. Det er min arbeidsgiver som bestemmer hvordan han vil at jeg skal bruke denne tiden.

Med en viss korreksjon for at jeg vet at man i en del tilfeller må strekke seg fordi bedriften ikke overlever ellers osv. Men det er ikke tilfelle for skoleverket. Det vil si - det burde ikke være tilfellet for skoleverket. Jeg tror heller ikke det ville vært tilfelle for skoleverket dersom viljen til å faktisk tilbakeføre ansvaret fra den individuelle lærer tilbake til skoleverket var tilstede. Denne tilbakeføringen vil da også eliminere problemet med at det i dag er helt avgjørende for et barns fremtid om det er heldig med læreren eller ikke.

Dersom man kom ned på normale arbeidsdager (jeg velger å ta på alvor det mange sier med at de jobber 50-timersuker hele året gjennom), med overtidsbetalt for det overskytende - så ville læreryrket vært mer interessant. Med et løft av fastlønnen til konkurransedyktig nivå vil man da også kunne hente inn lærere blant de mest attraktive på arbeidsmarkedet. Ikke bare blant de som enten er ildsjeler eller litt sløve slik det ser ut til at det er i dag. Enten har man en lærer med et kall - eller så er det litt sorry saker.

Sist redigert av Slettet bruker : 01-06-10 kl 09:00.
  Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 08:55   #92
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ulvefar fikk fram poenget mye bedre enn meg.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 08:57   #93
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På grunn av streiken har jeg ikke hatt tid å lese hele tråden, men jepp, jeg synes streik er håpløst

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:10   #94
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Polyanna og Monsoon, og synes streik som forhandlingsmiddel er en anakronisme. :bombe:

Og ja, jeg personlig synes det er rart å velge et lavtlønnsyrke med dårlig arbeidstid. Jeg vil aldri råde mine barn til å utdanne seg til f.eks. sykepleier slik det er nå. Da må det i tilfelle være andre goder, som jobbsikkerhet, som veier tyngre. :har godt betalt, men ekstremt usikker jobb for tiden:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:42   #95
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvem skal ta seg av de gamle og syke i den perioden (før lønnen skyter i været av seg selv) ingen vil utdanne seg til sykepleiere osv.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:52   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvem skal ta seg av de gamle og syke i den perioden (før lønnen skyter i været av seg selv) ingen vil utdanne seg til sykepleiere osv.

Dersom det i morgen var tomt på alle sykehjem fordi samtlige som jobbet der hadde sagt opp så ville det nok vært mulig å finne en løsning da også.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:52   #97
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De gruppene som ikke har den muligheten (som renholdere, og andre lavstatus og -utdanningsgrupper) bør beskyttes av lovverk.

Jeg vil jo si at renholdere har like store muligheter som meg og deg til å omskolere seg og få seg en annen jobb. Det blir litt pussig at du mener at alle andre skal ha mulighet til å flytte seg etter pengene, men ikke renholdere?

Jeg er ellers enig med Polyanna at strek innenfor det offentlige ikke er den mest hensiktsmessige løsningen. Streik er etter min mening et verktøy som ikke egner seg for alle yrkesgrupper. Hvis streik skal være hensiktsmessig må de streikende ha muligheten til å ramme veldig direkte.

Jeg vil tro at den eneste måten å øke lønnsnivået i offentlig sektor på er å innføre individuell lønn, gjerne en fast grunnlønn, men også muligheten til å legge på ekstrapenger ved hjelp av innsats. De fleste lærere jeg vet om er veldig uenig i dette av flere grunner. Og jeg selv (som kan forhandle lønn) vet at det ofte er slik at det er de som er glattest i kjeften som får opprykkene og ikke de flinkeste. Det er ikke nødvendigvis en korrelasjon mellom det å være dyktig i jobben sin og reklamere for den. Men at alle i det offentlige skal få et opprykk, vil rett og slett ikke fungere i praksis.

Damer som velger å tjene dårlig og bli behandlet dårlig blir jeg i grunnen mest forvirret av. Hvorfor??

De fleste velger vel yrke ut fra interesse og ikke lønn. Klart at penger er viktig, men hvor viktig ser man vel ikke før man sitter med lån til pipa - og på det tidspunktet er det tyngre å skifte kurs.

Gammel 01-06-10, 09:58   #98
Slettet bruker
Passiv

Standard

Velger de fleste jobb ut fra interesse altså?

Da jeg skulle velge dengangda så hadde jeg lyst til å jobbe med ungdom. Så tittet jeg på lønna og valgte en teknisk utdannelse istedet. Rett og slett ut fra et sterkt ønske om økonomisk uavhengighet.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:02   #99
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Velger de fleste jobb ut fra interesse altså?

Da jeg skulle velge dengangda så hadde jeg lyst til å jobbe med ungdom. Så tittet jeg på lønna og valgte en teknisk utdannelse istedet. Rett og slett ut fra et sterkt ønske om økonomisk uavhengighet.

Det er vel kanskje her man har søkt å endre ungdommers utdanningsvalg ved å be dem om å velge utradisjonelt ihht kjønn?

Gammel 01-06-10, 10:04   #100
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Vi kan ikke ha gamle og syke i et land der alle skal være prosjektsalgskordinatorer og næringsutviklingskonsulentrrådgivere, forstår du vel. Jeg tenker vi får ta livet av dem. De er uansett ikke med på å skape verdier de heller, og slike folk kan vi klare oss uten.

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 13:54.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.