|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Streikerett?rine; jeg synes ikke det er greit at det er dårlig betalt i noen yrker. Men jeg synes at når en stor del av arbeidstakerne ikke synes det er/var viktig å tjene nok til å forsørge seg selv, så blir det vanskelig for de som synes det er viktig å tjene nok til å forsørge seg selv å bli hørt. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Streikerett?Så fordi man ikke jobber med tall eller tekniske duppedingser så kan man bare skylde seg sev fordi man tjener dårlig? |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Arkana - man trenger ikke skylde seg selv for å tjene dårlig fordi man ikke jobber med teknikk. Men om man ikke er villig til å sette grenser for å kreve mer i lønn så kan man forsåvidt skylde seg selv for at lønna ikke er god. |
|
|
|
#106 |
|
Eklektisk
|
Sv: Streikerett?
Nei, men jeg tror det går lenger tid. Du sulter en stund. Dessuten har du ikke en hundrings. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Whatever, never mind
|
Det er jo det man prøver kollektivt nå. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er ikke det jeg sier altså, jeg synes de skal ha så de kan forsørge seg selv, men virkemidlene for å komme dit vet jeg ikke hva er, men vi kommer ikke i mål på en streik, tror jeg da. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Whatever, never mind
|
Nei, det må en anerkjennelse av jobben som faktisk blir gjort. At det er en jobb og ikke noe man som husmor putler med for å komme seg litt ut og tjene litt lommepenger, mens mannen hennes er hovedforsørger. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
can-jur
|
Sv: Streikerett?Ok, jeg skjønner det dit hen at streik er et viktig og bortimot, i allefall, akseptert virkemiddel og at det rammer tredjeperson (hardt) er helt greit og noe man må regne med å ha forståelse for.
|
|
|
|
#114 |
|
Passiv
|
Nå bommer du. Det er forskjell på å legge ned arbeidet sitt og å gå til slike aksjoner. |
|
|
|
#115 |
|
Sviiisj!!
|
Selvsagt ikke. Klart man blir sur om det blir tomt for melk og brød i butikkene. Det burde i så fall være svært effektivt for bøndene. på den annen side, og dette er noe som gjelder alle streikende organisasjoner, må man også ta med i avveiningen ulempen en streik har for de ansattes omdømme og den sympati de får i befolkningen. Dette er et viktig moment, som organisasjonene også jobber mye med. Hvordan profilere kravene på en måte som fremmer sympati for kravene. I sykepleierstreiken som nå er over, så jeg at både de streikende og arbeidsgiver prøvde å legge skylden på hverandre for at liv og helse sto i fare. Sykepleierne mente f.eks. at sykehusene ikke søkte om nok dispensasjoner, og dermed fremsto de som omtenksomme som ikke ville at liv og helse skulle stå i fare.
|
|
|
#116 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De finner seg ikke i det, derfor streiker de. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Ser lyst på livet
|
De finner seg jo i det når de hver dag jobber gratis. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Whatever, never mind
|
Jeg tror det kom fra mitt eksempel om plusstid. Gjelder ikke helsevesenet, men sosial (NAV)- og barnevernstjenesten. Mange som har mye plusstid fordi de enten kommer før arbeidsdagen begynner eller blir sittende etter arbeidstidens slutt for å få bunker unna. Enkelte står i fare for å få kuttet antall plusstimer for man bare kan ha x antall timer i kvartalet (tror det er kvartalet). Og det er ikke bare bare å ta ut disse timene når man vil heller. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK. Det der vet ikke jeg så mye om. Samtidig er det jo lett å si at man "bare kan nekte å jobbe", men slike ting er erfaringsmessig mye vanskeligere når man jobber med mennesker. Det er jo ikke slik at man jobber overtid for sjefens skyld, men fordi man vet at en uskyldig tredjepart må vente enda lengre på utredning, behandling hvis man nekter å gjøre det. At man blir straffet og latterliggjort på for å være samvittighetsfull og lite ego i arbeidslivet, synes jeg er en uting, men dessverre er det bare blitt mer og mer vanlig. |
|
|
|
![]() |
|
|