Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 10:17   #101
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

rine; jeg synes ikke det er greit at det er dårlig betalt i noen yrker. Men jeg synes at når en stor del av arbeidstakerne ikke synes det er/var viktig å tjene nok til å forsørge seg selv, så blir det vanskelig for de som synes det er viktig å tjene nok til å forsørge seg selv å bli hørt.

Tenk om halvparten av de mannlige ingeniørene i Statoil skulle si at jeg synes vi tjener aaaalt for mye, det er ikke pga lønna vi jobber, men fo rå komme oss litt bort fra hjemmet, tror dere Statoil ville økt lønna til ingeniørene for å holde på de? De ville jo vært der uansett lønn.

Og analogien min med trillebårekjørere var at så lenge det er underskudd av arbeidskraft vil lønna gå opp, men når det er overskudd, og folk godtar å jobbe for en lav lønn så er det ikke noen grunn til å skru opp lønna.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:18   #102
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så fordi man ikke jobber med tall eller tekniske duppedingser så kan man bare skylde seg sev fordi man tjener dårlig?

Norge skal ha en veldferdsstat og noen må drive denne, men betalt for å gjøre ned- Nei, det trenger de ikke.

Det er faktisk en høgskoleutdanning å bli sosionom eller barnevernspedagog (Ja, disse gruppene streiker og! Det er ikke bare sykepleiere som blir lite verdsatt!). Selv om det virker som oppfatningen at disse yrkesgruppen gjør jobber "hvem som helst" bare kan valse inn å gjøre fortsatt gjelder.

Ja, dette er politisk. Men det har ikke hjulpet noe som helst med hverken rød eller blå regjering. Kanskje det blir bedre dersom KS pusher på politikerne i stedet?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:23   #103
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dersom det i morgen var tomt på alle sykehjem fordi samtlige som jobbet der hadde sagt opp så ville det nok vært mulig å finne en løsning da også.

Så jeg kunne steppet inn og medisinert? :ingeniør:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:25   #104
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Så jeg kunne steppet inn og medisinert? :ingeniør:

Dersom jeg er sulten og brød i går kostet fem kroner og i dag koster det ti kroner - og jeg har en hundrings - er jeg da døden nær av sult tror du?

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:26   #105
Slettet bruker
Passiv

Standard

Arkana - man trenger ikke skylde seg selv for å tjene dårlig fordi man ikke jobber med teknikk. Men om man ikke er villig til å sette grenser for å kreve mer i lønn så kan man forsåvidt skylde seg selv for at lønna ikke er god.

Jamfør eksempelet med brød. Hvis brød burde koste ti kroner, men jeg får kjøpt det overalt for fem så spiller det ikke så stor rolle at jeg har en hundrings - brødprisen er uansett fem kroner.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:29   #106
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Dersom jeg er sulten og brød i går kostet fem kroner og i dag koster det ti kroner - og jeg har en hundrings - er jeg da døden nær av sult tror du?

Nei, men jeg tror det går lenger tid. Du sulter en stund. Dessuten har du ikke en hundrings.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:30   #107
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Arkana - man trenger ikke skylde seg selv for å tjene dårlig fordi man ikke jobber med teknikk. Men om man ikke er villig til å sette grenser for å kreve mer i lønn så kan man forsåvidt skylde seg selv for at lønna ikke er god.

Det er jo det man prøver kollektivt nå.

Gammel 01-06-10, 10:32   #108
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Nei, men jeg tror det går lenger tid. Du sulter en stund. Dessuten har du ikke en hundrings.

Joda. Underbetalte og overarbeidede ansatte sørger for livsopphold.

Gammel 01-06-10, 10:32   #109
Slettet bruker
Passiv

Standard

Poenget er at i Norge har vi en hundrings.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:33   #110
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Så fordi man ikke jobber med tall eller tekniske duppedingser så kan man bare skylde seg sev fordi man tjener dårlig?

Norge skal ha en veldferdsstat og noen må drive denne, men betalt for å gjøre ned- Nei, det trenger de ikke.

Det er ikke det jeg sier altså, jeg synes de skal ha så de kan forsørge seg selv, men virkemidlene for å komme dit vet jeg ikke hva er, men vi kommer ikke i mål på en streik, tror jeg da.

Gammel 01-06-10, 10:34   #111
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Joda. Underbetalte og overarbeidede ansatte sørger for livsopphold.

Men det er jo fordi de finner seg i det.

Gammel 01-06-10, 10:36   #112
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er ikke det jeg sier altså, jeg synes de skal ha så de kan forsørge seg selv, men virkemidlene for å komme dit vet jeg ikke hva er, men vi kommer ikke i mål på en streik, tror jeg da.

Nei, det må en anerkjennelse av jobben som faktisk blir gjort. At det er en jobb og ikke noe man som husmor putler med for å komme seg litt ut og tjene litt lommepenger, mens mannen hennes er hovedforsørger.

Gammel 01-06-10, 10:36   #113
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, jeg skjønner det dit hen at streik er et viktig og bortimot, i allefall, akseptert virkemiddel og at det rammer tredjeperson (hardt) er helt greit og noe man må regne med å ha forståelse for.
Ingen her som er for streik som ville blitt sur mao om 30.000 bønder aksjonert med traktorer på på de store innfartsårene i 4 uker i strekk, så lenge det er en del av en lønnskamp.
Me like!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:43   #114
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ok, jeg skjønner det dit hen at streik er et viktig og bortimot, i allefall, akseptert virkemiddel og at det rammer tredjeperson (hardt) er helt greit og noe man må regne med å ha forståelse for.
Ingen her som er for streik som ville blitt sur mao om 30.000 bønder aksjonert med traktorer på på de store innfartsårene i 4 uker i strekk, så lenge det er en del av en lønnskamp.
Me like!!!

Nå bommer du. Det er forskjell på å legge ned arbeidet sitt og å gå til slike aksjoner.

Men ja - jeg syns bønder også bør ha streikerett. Og det har de også. De bare velger å la være siden de er sine egne arbeidsgivere og dermed vil rasere sine egne bedrifter. På samme måte som andre bedriftseiere sjelden streiker.

Aksjonsformen du nevner med å blokkere veier har vært brukt før, av Knut Enger - en stor lastebileier. Han sperret gjentatte ganger av Oslos innfartsårer fordi han var sur på drivstoffavgiftene.

Han ga med dette blaffen i at feks ambulanser ikke kunne komme frem - sånt har jeg mindre enn null toleranse for.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:28   #115
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Me like!!!

Selvsagt ikke. Klart man blir sur om det blir tomt for melk og brød i butikkene. Det burde i så fall være svært effektivt for bøndene. på den annen side, og dette er noe som gjelder alle streikende organisasjoner, må man også ta med i avveiningen ulempen en streik har for de ansattes omdømme og den sympati de får i befolkningen. Dette er et viktig moment, som organisasjonene også jobber mye med. Hvordan profilere kravene på en måte som fremmer sympati for kravene. I sykepleierstreiken som nå er over, så jeg at både de streikende og arbeidsgiver prøvde å legge skylden på hverandre for at liv og helse sto i fare. Sykepleierne mente f.eks. at sykehusene ikke søkte om nok dispensasjoner, og dermed fremsto de som omtenksomme som ikke ville at liv og helse skulle stå i fare.
Og angående aksjoner: klart man ikke kan blokkere innfartsårer, hvor tar du det fra? Vi har streikerett i Norge, men det er knyttet visse regler til det, nemlig at man lar være å arbeide i en periode, og at det ikke skal gå utover liv og (alvorlig) helse. Alle andre slags aksjonsformer er omfattet av andre regelverk (og vil kunne være brudd på lover, f.eks. hærverk, sivil ulydighet, brudd på trafikkbestemmelsene etc).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:35   #116
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine; jeg synes ikke det er greit at det er dårlig betalt i noen yrker. Men jeg synes at når en stor del av arbeidstakerne ikke synes det er/var viktig å tjene nok til å forsørge seg selv, så blir det vanskelig for de som synes det er viktig å tjene nok til å forsørge seg selv å bli hørt.

Men det er jo fordi de finner seg i det.

De finner seg ikke i det, derfor streiker de. Det blir jo helt feil at noen skal være underbetalte fordi noen få ikke bryr seg om lønn (jeg har for øvrig aldri hørt noen som har sagt at det er helt uvesentlig for dem hva de tjener) og da er streik et OK virkemiddel, synes jeg. At man heller bør vente til flere damer har begynt å jobbe fulltid, flere menn kommet inn i omsorgsyrkene osv, blir en noe merkelig løsning. Helsepersonell har en utrolig viktig jobb med elendig lønn, og jeg synes streik er et helt OK virkemiddel for å få den opp.

Og så blir det litt søkt å dra sammenligninger til Statoil, det er bittelitt mer penger i omløp der enn i kommunene. Det handler ikke bare om hvorvidt man finner seg i noe, eller ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:38   #117
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

De finner seg ikke i det, derfor streiker de. Det blir jo helt feil at noen skal være underbetalte fordi noen få ikke bryr seg om lønn (jeg har for øvrig aldri hørt noen som har sagt at det er helt uvesentlig for dem hva de tjener) og da er streik et OK virkemiddel, synes jeg. At man heller bør vente til flere damer har begynt å jobbe fulltid, flere menn kommet inn i omsorgsyrkene osv, blir en noe merkelig løsning. Helsepersonell har en utrolig viktig jobb med elendig lønn, og jeg synes streik er et helt OK virkemiddel for å få den opp.

Og så blir det litt søkt å dra sammenligninger til Statoil, det er bittelitt mer penger i omløp der enn i kommunene. Det handler ikke bare om hvorvidt man finner seg i noe, eller ikke.

De finner seg jo i det når de hver dag jobber gratis.

Gammel 01-06-10, 11:43   #118
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De finner seg jo i det når de hver dag jobber gratis.

Er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvem gjør det?

Gammel 01-06-10, 11:52   #119
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvem gjør det?

Jeg tror det kom fra mitt eksempel om plusstid. Gjelder ikke helsevesenet, men sosial (NAV)- og barnevernstjenesten. Mange som har mye plusstid fordi de enten kommer før arbeidsdagen begynner eller blir sittende etter arbeidstidens slutt for å få bunker unna. Enkelte står i fare for å få kuttet antall plusstimer for man bare kan ha x antall timer i kvartalet (tror det er kvartalet). Og det er ikke bare bare å ta ut disse timene når man vil heller.

Gammel 01-06-10, 11:59   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg tror det kom fra mitt eksempel om plusstid. Gjelder ikke helsevesenet, men sosial (NAV)- og barnevernstjenesten. Mange som har mye plusstid fordi de enten kommer før arbeidsdagen begynner eller blir sittende etter arbeidstidens slutt for å få bunker unna. Enkelte står i fare for å få kuttet antall plusstimer for man bare kan ha x antall timer i kvartalet (tror det er kvartalet). Og det er ikke bare bare å ta ut disse timene når man vil heller.

OK. Det der vet ikke jeg så mye om. Samtidig er det jo lett å si at man "bare kan nekte å jobbe", men slike ting er erfaringsmessig mye vanskeligere når man jobber med mennesker. Det er jo ikke slik at man jobber overtid for sjefens skyld, men fordi man vet at en uskyldig tredjepart må vente enda lengre på utredning, behandling hvis man nekter å gjøre det. At man blir straffet og latterliggjort på for å være samvittighetsfull og lite ego i arbeidslivet, synes jeg er en uting, men dessverre er det bare blitt mer og mer vanlig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.