|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Leser
|
Sv: Streikerett?
Men streik er jo et virkemiddel som er forbeholdt arbeidstakere, bønder er selvstendige næringsdrivende. (Bønder er heller ikke arbeidsgivere så lockout er heller ikke en mulighet, bare nevner det før du foreslår det.
|
|
|
#122 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Streikerett?Men hvorfor bruker man bare ett virkemiddel? Når problemet er at man er overarbeidet, har for få folk på vakt osv, jobber for mange timer i året; ville ikke overtidsnekt vært en mer effektiv aksjonsform? Hva hvis man hadde brukt streikekassa på å betale alle vikarene og løsarbeiderne i helsevesenet til å holde seg hjemme, slik at de måtte klare seg med kun de fast ansatte. Og hvis de i tillegg klarte å få de fast ansatte til å møte presis, gå presis, og kun gjøre sine lovpålagte oppgaver; hvor lang tid hadde det tatt før alle helseforetakene gikk i grøfta?
|
|
|
#123 |
|
Yes, we can!!
|
Retter: De fleste KVINNER velger ut fra interesse og velger å se på lønn som komplett irrelevant. Ja, det er nesten noe slemt og kaldt ved å tenke på lønn når man velger utdanning. Og skrekkelig ukvinnelig, i hvert fall, fikk jeg beskjed om fra min rådgiver på videregående.
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#125 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#126 |
|
Textrovert
|
Kanskje folk synes at en slik utdannelse er så viktig for dem at de velger det på tross av dårlig inntekt, men med den holdningen at dersom de velger dette yrket, så har de mulighet til å kjempe for saken og jobbe for bedre kår fra innsiden.
|
|
|
#127 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Ja, de kan selvsagt også være optimister.
|
|
|
#128 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Neida. Jeg ser at jeg spissformulerer, og det finnes selvsagt masse individuelle variasjoner her. Men på et overordnet nivå så er det klart at disse kjønnede valgene - at kvinner i så overveldende mengder velger lavtlønnsyrker - det er jo foruroligende!
|
|
|
#129 |
|
Textrovert
|
Jeg er jo virkelig ikke noen optimist, men tanken på å studere noe for meg dønnkjedelig eller altfor vanskelig bare fordi jeg muligens ville kunne tjene ok en gang i fremtiden, var helt utelukket. Jeg har for eksempel et svakt snev av dyskalkuli, så med dette forsvant både interessen og talentet for tall, og med det også svisj - muligheten til å tjene store penger.
|
|
|
#130 |
|
Er frisk!
|
Sv: Streikerett?Rine: Jeg jobber gratis. Hver uke. Noen ganger MAAANGE timer, noen ganger bare noen få timer. Det gjør de fleste andre på skolen jeg jobber også. Og grunnen er som du selv påpeker - man har med mennesker å gjøre. Det er ikke noe gøy å få klager fra foreldre eller elever på at ting ikke blir gjort. Og det er ikke noe gøy å sende elever ut i den store verden uten de kunnskapene de burde ha. Også er det mange oppgaver som PÅLEGGES av kommunen som MÅ gjøres, og hvis man da skal kutte jobbingen blir det forarbeid, etterarbeid og direkte elevarbeid som rammes. Og da er veien kort til en suuuuuur arbeidsdag altså.
|
|
|
|
#131 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Streikerett?Jeg jobber også gratis, i den forstand at jeg jobber helger og plusstimer uten å få overtid eller avspasering. Forskjellen er at jeg synes det er verdt det utfra totalpakken. Det øyeblikket jeg ikke synes det, stopper jeg.
|
|
|
#132 |
|
Passiv
|
Forskjellen er at jeg mener det er arbeidsgiveren min som er den som disponerer min tid og som driver butikken. Jeg er til hans disposisjon i arbeidstiden og dersom han gir meg vesentlig mer oppgaver enn det jeg kan klare å få unna så må han velge hva jeg skal prioritere - og da kommer det viktige: Da utfører jeg det slik det er prioritert så langt jeg rekker. Også lar jeg faktisk arbeidsgiveren min beholde ansvaret han har som leder ved at han ser at noe rakk jeg ikke - så da må han avgjøre om det tas på overtid feks. |
|
|
|
#133 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
: Det er ikke alltid det handler om valg. Yrkesvalg henger også sammen med evner, bosted og tilfeldigheter, for å nevne noe. Siden ikke alle har mulighet til å velge ut fra lønn, og jobbene vi snakker om er utrolig viktige, hvis vi er interessert i å beholde velferdsstaten da, synes jeg det bare er rett og rimelig at det blir mer lønnsomt å jobbe i disse yrkene. Mange sykepleiere tjener 400.000, det er riktig, men det er jo litt merkelig å tjene det etter 3-4 års høyskoleutdannelse mens hvem som helst kan gå rett ut fra videregående og tjene minst 200.000 til i industrien. Det er det lønsgapet denne streiken skal forsøke å tette igjen, og jeg synes det er besynderlig at noen kan være negativ til den. Virkelig. Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:00. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?Grunnlønnstabell for sykepleiere og andre med 3-årig helse- og sosialutdanning: |
|
|
|
|
|
#135 |
|
can-jur
|
Helt klart, men traktorkjøring i rushen er en av de aksjonsformene vi diskuterer ( og forkaster
Vi har ingen mulighet til å tømme butikkene for melk eller brød.
Jeg snakker ikke om å blokkere veier eller en ulovelig aksjon, men rett og slett slutte å ta det hensynet de aller, aller, aller fleste tar i dag. Nemlig å styre unna de store veiene, når det er som værst med trafikk.
|
|
|
|
#136 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Det å styre unna veier og ikke hindre trafikken er ikke et frivillig hensyn, Floksa. Man har faktisk ikke anledning til å hindre trafikken. |
|
|
|
#137 |
|
Er frisk!
|
Forskjellen er at om jeg ikke gjør jobben min, er det JEG personlig som blir baksnakket av foreldre. Jeg personlig får et dårlig rykte som lærer. Og jeg personlig får elendige dager fordi jeg ikke har forberedt meg til undervisningen.
|
|
|
|
#138 |
|
can-jur
|
Man har full annledning til å kjøre traktor etter alle veier som ikke er motorveier, akkurat når på døynet man måtte ønske.
|
|
|
|
#139 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var jo ikke det det var snakk om her. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Leser
|
Noe av problemet til folk som jobber i det offentlige er vel at de ikke føler det slik bestandig. Sosialarbeidere, lærer, hjemmehjelper etc føler mest sannsynlig et veldig stort personlig ansvar ovenfor brukerne. Hvis man er kontaktlærer og det kommer en tenåring og griner at h*n vil ta livet av seg på grunn av kjærlighetssorg så oppleves det nok som verre å si at "Nei du, kommunen betaler meg ikke overtid, så dette må vi ta en annen dag!"
|
![]() |
|
|