|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?
|
|
|
#205 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Jeg vil gjerne, nå som gemyttene har roet seg, få understreket et par ting:
|
|
|
#206 |
|
Halloen!
Sv: Streikerett?Jeg føler at gemyttene mine er i ferd med å hisse seg opp igjen, så jeg tror ikke jeg skal gå så veldig inn i diskusjonen igjen. Vil bare si to ting: |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Leser
|
Sv: Streikerett?Teoretisk sett er jeg enig med deg Polyanna, men i praksis så er jo politikerstyrte lønninger også problematisk. (Per i dag fastsetter de vel kun lønn for seg selv? Det er jo mulig det er derfor det er problematisk).
|
|
|
#208 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Streikerett?Ærlig talt. Hvem er det som har en uviktig jobb og burde fått lønnsnedsettelse, da? Renovasjonarbeidere? De som lager mat på sykehjem? De beryktede renholdsarbeiderne? Sykehusfarmasøytene? De som fordeler barnehageplasser? Ambulansesjåførene?
|
|
|
#209 |
|
Leser
|
Dette er ofte argumentet mot å differensiere lønnen. Og jeg er i og for seg enig i at det ikke går an å skape et 100% vanntett system (dette vises også tydelig i det private, hvor man har folk som er gode til å surfe på andres resultater, smiskere etc som kommer seg en del lengre frem enn mange andre).
|
|
|
#210 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Streikerett?Og rine, det at det ikke er enkelt for folk som ikke kan noe om faget å fortelle akkurat hvordan lønns- og incentivsystemet burde vært, betyr ikke at konseptet er en dårlig idé. Og at det ikke skal utredes.
|
|
|
#212 |
|
Halloen!
Hvis du tjener så mye på en uviktig jobb, skulle det vel egentlig bare mangle. Jeg har absolutt 0 i sympati for folk som betaler mye i skatt. Det er en grunn til at de gjør det. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
|
Nuh sutret vel ikke Scarlettah over skatten hun betaler, det er nok mer at det faktisk er et poeng at de som tjener masse spenn på "uviktige" jobber også bidrar til fellesskapet med å betale desto mer i skatt. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Incentivlønn kan jo gjøres på mange måter:
|
|
|
#216 |
|
Er frisk!
|
Jeg konstaterer at jeg er enig med både Polyanna og rine her...
|
|
|
|
#217 |
|
maler
|
Sv: Streikerett?Hvorfor er dette med resultatlønn så vanskelig i det offentlige egentlig? Da tenker jeg ikke provisjonsbasert av typen selger, men slik det gjøres i mange bedrifter hvor resultatet ikke er så godt målbart. Evaluering skjer sammen med nærmeste leder, og hva slags evaluering man får spiller inn på lønnsdannelsen. Altså gjør man en ekstra innsats og får øverste rating, får man noe mer i lønnstillegg eller bonus neste år enn de som "bare" svarer til forventingene.
|
|
|
#218 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?oslo78: Den biten med å belønne kompetanseløft bedre, hva tenker du om den?
|
|
|
#219 |
|
Er frisk!
|
Den biten er jeg 100% enig i. Enkelt, forutsigbart og uten trynefaktor.
|
|
|
|
#220 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Som aC sier, jeg sutrer ikke, jeg konstaterer at selv "uviktige" jobber faktisk bidrar, og at lønnsforskjellene utjevnes kraftig i dette landet. Selv synes jeg så klart at jobben min er viktig og givende, selv om jeg jobber i det private. Og nå vet jeg ikke helt hvor mye jeg har skattet, da, jeg innrømmer at jeg spissformulerte litt.
Jeg skjønner heller ikke dette. Jeg har 50 % av min lønns- og incentivutvikling på resultater, resten er på personlige mål. De skal være objektive og kvantifiserbare, men like fullt på meg personlig. Det må da være mulig å finne personlige mål, sammen med sin leder, som skiller de gode, interesserte, dedikerte lærererne fra de som bare snur overhead-bunken fra år til år.
|
![]() |
|
|