|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#282 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?
Jeg vil vel kalle det en relativt stor bedrift tror jeg.
|
|
|
|
#283 |
|
Leser
|
Jeg synes det å klassifisere andre sin belønning som ens egen straff blir litt merkelig. Jeg har mine ting jeg ikke er fornøyd med i livet mitt, blant annet er jeg usannsynlig lite trent, men det at andre trener er jo kjempeflott! Og det er knallbra at de høster fordelene av å trene, selv om jeg ikke gjør det.
|
|
|
#284 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?Folkens, jag snakker ikke om overtidsgodtgjørelse, altså. selvsagt skal 120 timers arbeid lønnes høyere enn 90. Men jeg syns ikke at det at man hadde anledning til å jobbe mye ekstra i en periode skal bety at man får høyere lønn for neste periode, dersom man ikke gjør det samme den perioden.
|
|
|
#285 |
|
|
Sv: Streikerett?Tja, du har fortsatt da en kollega som _har_ tatt på seg ekstraoppgaver som da tydeligvis i ditt yrke fører til tillegg i lønna, og det er vel en fin måte for arbeidsgiveren å få noen til å faktisk ta på seg de oppgavene. :ser ikke problemet: |
|
|
|
|
|
#286 |
|
Passiv
|
En som er helt oppslukt i jobben sin vil jo ha en sterkere karriæreutvikling enn en som prioriterer annerledes? |
|
|
|
#287 |
|
Keep calm and trot on
Selvsagt, men poenget er at mange er veldig oppslukt i jobben sin uten at de tar på seg alle mulige tydelige oppgaver og sitter fysisk på jobb kveld etter kveld. det betyr ikke at de gjør mindre eller dårligere jobb, bare mer usynlig.
|
|
|
#288 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#289 |
|
Passiv
|
Da må man jo selv sørge for å synliggjøre dette. |
|
|
|
#290 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Der er eg heilt usamd med deg. Sjølvsagt skal ekstraoppgåver ein tek på seg lønnast utanom, også i læraryrket. Dette blir det ikkje i skulen i dag, og det er trist. At ein får samme lønna for samme "faste" stillingsprosent (og dermed skal gjennomføre like mange årstimar) synest eg derimot er heilt på sin plass. Med fast variasjon for kompetanse og ansenitet, sjølvsagt. |
|
|
|
|
|
#291 |
|
Er frisk!
|
Sv: Streikerett?Jeg synes dette begynner å bli en litt dustete diskusjon. Ingeniører og lærere har vidt forskjellige jobber. Ingeniører synes de har en super lønnsfastsettelse lokalt (eller forresten har jeg en del venner som ikke synes det er så supert...) og lærerne synes de har en super lønnsfastsettelse sentralt. Jeg kan ikke uttale meg om ingeniørerens lønnsfastsettelse for det her jeg ingen erfaring med, men ingeniørene kan tydeligvis alt om lærernes jobb og vet mye bedre enn lærerne selv hva som vil motivere der.
|
|
|
|
#293 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
|
|
|
#294 |
|
Eklektisk
|
Bytt ut ingeniørene med smilefjes, så tenker jeg du har det. |
|
|
|
|
|
#295 |
|
Keep calm and trot on
Men det mener jo jeg og, ekstraoppgavene kan gjerne lønnes utenom, for den konkrete oppgavens faktisk forbrukte timer, det jeg ikke vil er at man skal få x antall kroner i personlig, fast tillegg til lønna hvert år, som følger deg i ditt arbeid resten av livet, fordi du i en periode i livet hadde mulighet til å ta på deg slike oppgaver.
|
|
|
#296 |
|
Stiv
|
Men disse mekanismene gjelder da også for andre yrker enn lærere og sykepleiere. Folk flest jobber med noe de liker, og de lar seg motivere til god innsats av muligheten for å kunne gjøre en god jobb. Jeg nekter å tro at ingeniører og andre tydeligvis "unyttige" arbeidstakere lar seg motivere av kun lønn, det er så mange andre ting som også betyr noe.
|
|
|
|
#297 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Jeg har takket nei til jobber med mer lønn fordi de ikke var noe gøy ja. |
|
|
|
#298 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Apropos: Nå synes jeg du er helt på tryne.
|
|
|
|
|
|
#299 |
|
Keep calm and trot on
Man for den perioden de faktisk er leder for skolekoret, eller som et fast tillegg?
|
|
|
#300 |
|
Er frisk!
|
Sv: Streikerett?Ja til funksjonstillegg. Altså tillegg for å være et eller annet den perioden man faktisk er det. Og det tillegget bør være likt uansett hvem som gjør det. Leder av skolekoret: 4000 i året mens du er det. Ikke 8000 i året til Knut fordi han er så flink til å forhandle mens Per som overtar skolekoret etterpå får 1000 kr i året fordi han ikke er så flink til å stille krav.
|
|
![]() |
|
|