Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-10, 15:55   #301
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Man er ikke nødvendigvis spesielt kravstor bare fordi man sørger for å få godtgjørelse for jobben man gjør.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 18:36   #302
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja til funksjonstillegg. Altså tillegg for å være et eller annet den perioden man faktisk er det. Og det tillegget bør være likt uansett hvem som gjør det. Leder av skolekoret: 4000 i året mens du er det. Ikke 8000 i året til Knut fordi han er så flink til å forhandle mens Per som overtar skolekoret etterpå får 1000 kr i året fordi han ikke er så flink til å stille krav.

Funksjonstillegg er jeg helt for, altså.
Det jeg ikke liker, er at man får personlige tillegg som kompensasjon for tidsbegrensede tilleggsoppgaver, hvor tillegget består som en del av grunnlønna selv om man ikke lenger utfører tilleggsfunksjonen. Det mener jeg bremser lønnsutviklingen hos f.eks småbarnsforeldre og syke.

Gammel 04-06-10, 18:52   #303
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

For å blande meg inn i det med lik lønn over hele landet - det mener jeg er meningsløst og en utopi. Hvorfor i all verden skulle det være lik lønn over hele landet? Som Smilefjes er inne på - boligpriser og levekostnader er ikke like over hele landet. Skattesatsene er ikke en gang like over hele landet. I tillegg kommer ting som eiendomsskatt, kommunale avgifter, osv. SFO koster ikke det samme over hele landet. Strømprisen er ikke lik, heller ikke prisene på mat og drivstoff.

Tilbudet er heller ikke det samme over hele landet. Kollektivtilbudet i Oslo er bedre enn kollektivtilbudet i Kirkenes.

Videre - hvorfor i all verden skal det være lik lønn avhengig av utdannelsens lengde? Likelønn er for meg at de som gjør samme jobb skal ha lik lønn (som utgangspunkt). Ikke at alle med 3 år på høyskole skal ha samme lønn. Eller at alle med fagbrev skal ha samme lønn. Det er stor forskjell på yrkene også, og jeg syns det er helt naturlig at det er lønnsforskjeller.

Og så er spørsmålet, gjør alle med samme utdanning samme jobb? Gjør to personer med eksakt samme utdanning og samme stilling samme jobb? Nei, vanligvis ikke! For i tillegg til utdanning og stillingsbeskrivelse er vi mennesker, og vi har vår måte å sette preg på jobben vår på. Jeg har oppfattet at arbeidstakerorganisasjonene har jobbet også for medbestemmelse på arbeidsplassen. Men hva blir vitsen med det, hvis du uansett må strømlinjeforme deg og ikke får ta personlig initiativ, for alle skal gjøre likt, slik at alle får samme lønn? Skal ikke en arbeidstaker få lov til å gjøre bedre? Skal alle prestere på nivå med den som presterer lavest, slik at det ikke blir forskjell? Hvor blir det da av arbeidsgleden og medbestemmelsen og muligheten til å påvirke egen arbeidsdag?

Jeg er for frihet og individualisme. Jeg er for at vi skal ta med oss personlighet inn i jobben. Jeg er for at vi skal kunne prege jobben vi er satt til å gjøre. Og derfor er jeg også for å belønne de som gjør en ekstra god jobb. Det skulle bare mangle om ikke de som har initiativ og pågangsmot, er flinke og står på, skulle få belønning for det.

Derfor har jeg ingen sympati med arbeidstakerorganisasjonene i kommunesektoren som er i mot lokale forhandlinger. Dette er tull. Skal man få folk til å yte må de ha frihet, og ansvar og initiativ bør belønnes.

Vil signere dette jeg veldig helhjertet.

Hadde ei venninne som opplevde noe helt fantastisk en gang hun fikk tilbud om jobb. Fagforeningen hennes - altså den foreningen hun var organisert i - protesterte på lønnstilbudet hun fikk. Fordi det var for høyt! Andre, som var organisert i samme foreningen tjente nemlig mindre, og det var urettferdig. :snill. Så i stedet for å bruke henne som brekkstang for å få mer selv i neste omgang, så valgte de å holde henne nede på sitt lave nivå. Enden på visa var selvfølgelig at hun takket nei til jobben og meldte seg ut av fagforeningen. Den fagforeningen hadde misforstått noe veldig fundamentalt, spør du meg.

Gammel 05-06-10, 02:55   #304
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg endelig fått lest meg gjennom tråden, og føler for å la Polyanna tale for meg:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns streik er et aldeles håpløst virkemiddel og det skaper en helt corny dynamikk i forhandlinger. Man KAN jo ikke komme tilbake til medlemmene med en løsning før man har gått til konflikt, omtrent, for da har man ikke "gitt alt".

Og så er det jo ingen sammenheng mellom hvem som har størst mulighet til å påvirke gjennom streik (stort sett de som har direkte, stor økonomisk innflytelse på sine arbeidsgivere, men som ikke påvirker liv og helse. Type: oljearbeidere), og hvem som faktisk kan "fortjene" et lønnspålegg (for eksempel renholdere, som lett som plett kan erstattes av andre vaskebyråer, uten at engang LO kaller det streikebryteri).

Og så liker jeg ikke trusler, sånn på generelt grunnlag. Streik er trussel satt ut i livet.

Gammel 05-06-10, 11:12   #305
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Funksjonstillegg er jeg helt for, altså.
Det jeg ikke liker, er at man får personlige tillegg som kompensasjon for tidsbegrensede tilleggsoppgaver, hvor tillegget består som en del av grunnlønna selv om man ikke lenger utfører tilleggsfunksjonen. Det mener jeg bremser lønnsutviklingen hos f.eks småbarnsforeldre og syke.

Jeg har fått personlig tillegg mens jeg var småbarnsforelder, (da jeg jobbet i u.skolen) men jeg mistet det selvfølgelig da jeg kom over i vg.skole. Fikk et nytt et for noen år siden, riktig nok. Jeg ser ikke noe som helst galt i at folk som yter en ekstra innsats (for det er stor forskjell på hvor mye den enkelte lærer gidder, og man trenger slett ikke alltid være småbarnsforelder eller syk for å ikke orke å løfte enn finger for mer enn det man minimun må gjøre.) får et personlig tillegg. Arbeidskapasiteten er forskjellig, og det blir litt feil hvis to som legger veldig forskjellig innsats ned i jobben sin skal ha akkurat samme lønn. Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:57   #306
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har fått personlig tillegg mens jeg var småbarnsforelder, (da jeg jobbet i u.skolen) men jeg mistet det selvfølgelig da jeg kom over i vg.skole. Fikk et nytt et for noen år siden, riktig nok. Jeg ser ikke noe som helst galt i at folk som yter en ekstra innsats (for det er stor forskjell på hvor mye den enkelte lærer gidder, og man trenger slett ikke alltid være småbarnsforelder eller syk for å ikke orke å løfte enn finger for mer enn det man minimun må gjøre.) får et personlig tillegg. Arbeidskapasiteten er forskjellig, og det blir litt feil hvis to som legger veldig forskjellig innsats ned i jobben sin skal ha akkurat samme lønn. Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg.

Jepp. Enig!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:39   #307
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg.

Med mindre man er kronisk syk, da. Men det er det sikkert ingen som er.

Gammel 05-06-10, 18:14   #308
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener altså at dersom begge to faktisk gjør det som helt konkret er jobben deres, er det helt riktig at de har samme grunnlønn. Så kan den som er leder for skolekoret, sitter i festkomiteen og organiserer ruskenaksjon få godtgjørelse for disse oppgavene i henhold til faktisk tidsbruk, og selvsagt miste den godtgjørelsen den dagen man ikke lenger orker å gjøre det.

(Forøvrig fins det faktisk noen raringer som er syke hele livet, og merkelig nok er det ikke så greit å svelge for mange at på toppen av tapt arbeidsinntekt, tapte karriæremuligheter og reduserte muligheter til jobbskifte skal man heller ikke ha lik mulighet som andre til en fair lønnsutvikling. Dette til opplysning, jeg skal ikke gjøre dette til en diskusjon om sykefravær!)

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 05-06-10 kl 18:40.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 18:24   #309
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Med mindre man er kronisk syk, da. Men det er det sikkert ingen som er.

jo det er det nok en del som er, men det kan umulig være et argument mot individuelle tillegg? Noen er syke, sånn er det jo bare, og man kan jo ikke straffe demsom er friske. Hvor er rettferdigheten i det. Skal man ha det på det nivået må man nesten lønne alle mennesker helt likt fordi det jo ikke er den enkeltes feil at de ikke har evner til å bli noe som gir høy inntekt. Men jeg regner med at det ikke var det du mente.

Gammel 05-06-10, 18:37   #310
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

jo det er det nok en del som er, men det kan umulig være et argument mot individuelle tillegg? Noen er syke, sånn er det jo bare, og man kan jo ikke straffe demsom er friske. Hvor er rettferdigheten i det. Skal man ha det på det nivået må man nesten lønne alle mennesker helt likt fordi det jo ikke er den enkeltes feil at de ikke har evner til å bli noe som gir høy inntekt. Men jeg regner med at det ikke var det du mente.

Jeg gidder ikke gå inn i diskusjonen du inviterer til, men jeg protesterte på utsagnet

Sitat:

Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg.

for det stemmer ikke.

Gammel 05-06-10, 18:45   #311
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg gidder ikke gå inn i diskusjonen du inviterer til, men jeg protesterte på utsagnet
for det stemmer ikke.

Gidder du ikke? Ikke litt lysten på en gang? Nei?

Forøvrig enig i at det er feil at man ikke kan være syk hele livet.

Gammel 05-06-10, 20:08   #312
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Safran: Mener du virkelig at man ikke skal ha individuelle tillegg på en arbeidsplass fordi det finnes noen som er kronisk syke? Explain yourself, please...

Gammel 05-06-10, 20:11   #313
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Safran: Mener du virkelig at man ikke skal ha individuelle tillegg på en arbeidsplass fordi det finnes noen som er kronisk syke? Explain yourself, please...

Nå er ikke jeg safran, men det jeg mener er at man ikke skal ha personlige tillegg på en arbeidsplass hvor kriteriene for tilleggene diskriminerer flere grupper på arbeidsplassen. Altså, det må være mulig å vurdere den faktiske jobben man gjør og gi personlige tillegg basert på det, ikke basert på hvor stor kapasitet man har til å ta på seg oppgaver som går utover det som er definert som jobben din.

Gammel 05-06-10, 20:17   #314
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg er uenig, som sagt. Jeg ville jo tro at også lærere er ute etter å få en bedre skole? Det får man ikke ved å lønne alle likt, uansett hvor mye eller lite de jobber. Individuelle tillegg ut fra resultater på elevene er jeg imot, men andre tillegg som man får ut fra å gjøre en ekstra innsats er jeg hundre prosent for. Jeg synes det er smålig å være imot det, rett og slett. Det kommer hele skolen til gode at man har "stå på"- folk, og ikke bare "gå hjem"- folk, det har jeg mange eksempler på.

Gammel 05-06-10, 21:04   #315
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Sitat:

Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg.

for det stemmer ikke.

Gammel 05-06-10, 21:07   #316
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg vet at ikke alle har muligheten, var vel derfor jeg skrev "i teorien." Og så lurer jeg på hvorfor du ikke vil gå inn i diskusjonen? Jeg skjønner liksom ikke helt hvor du vil ellers?

Gammel 05-06-10, 21:08   #317
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Du trenger ikke forstå hvorfor jeg ikke vil bruke tid på den diskusjonen nå, du trenger bare å godta det.

Gammel 05-06-10, 21:13   #318
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Jeg er uenig, som sagt. Jeg ville jo tro at også lærere er ute etter å få en bedre skole? Det får man ikke ved å lønne alle likt, uansett hvor mye eller lite de jobber. Individuelle tillegg ut fra resultater på elevene er jeg imot, men andre tillegg som man får ut fra å gjøre en ekstra innsats er jeg hundre prosent for. Jeg synes det er smålig å være imot det, rett og slett. Det kommer hele skolen til gode at man har "stå på"- folk, og ikke bare "gå hjem"- folk, det har jeg mange eksempler på.

Men er man nødvendigvis en "gå hjem"-person fordi man aldri har anledning til å være ansvarlig for skolekoret? Kan man ikke gjøre en sabla god jobb som lærer uten å noengang ta ansvar for ruskenaksjoner, sommeravslutninger, innkjøp og hva-har-du?

Gammel 05-06-10, 21:17   #319
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hva med de som gjør en sabla god jobb som lærer og i tillegg tar ansvar for det du nevner?

Jeg er en gå-hjem-person, for det er jeg nødt til. Men grunnen til det er ikke min arbeidsgivers feil, og ikke kollegenes heller, så jeg synes det ville være smålig av meg å misunne dem at de belønnes for å yte atskillig mer enn det jeg kan.

Men jeg syns jo de skal godtgjøres for det. Men konkret, for akkurat det, og ikke med generelle lønnsopprykk.

Gammel 05-06-10, 21:18   #320
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Men er man nødvendigvis en "gå hjem"-person fordi man aldri har anledning til å være ansvarlig for skolekoret? Kan man ikke gjøre en sabla god jobb som lærer uten å noengang ta ansvar for ruskenaksjoner, sommeravslutninger, innkjøp og hva-har-du?

Jo, selvfølgelig. Men mener du at de som tar på seg disse tingene år etter år ikke skal få noe igjen for det? Det er jo ikke snakk om å ta fra deg din lønn. :skjønner ikke problemet:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.