|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?
Helt sant.
|
|
|
#402 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Streikerett?Mange rektorer har videreutdanning i fag som jus, økonomi og ledelse. Det er også tilbud om viderutdanning for de rektorene som ikke har det. |
|
|
|
|
|
#405 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her kommer vel likelønnsproblemet inn. Innenfor visse yrkesgrupper blir det forskjell i kompetans. I det private vil dette gi lønnsforskjeller. I it-bransjen er det en helt annen lønn om du kan en del om SAP enn om du kan en del om Exchange.... tilbud og etterspørsel, og jaggu er det en del som kunne tjent mer om de har gidda å sette seg inn i en del ting selv om det har gått noen timer fritid over noen måneder for å gjøre det. Og en del prøver mer aktivt på å videreutvikle seg selv opp i mot hva de ser for seg av andre typer jobber de kan ha, selv om grunnutdannelsen kan være den samme. |
|
|
|
|
|
#406 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Streikerett?Mitt arbeidssted har hatt rektor med økonomibakgrunn. Det fungerte flott det. Nå blir det jo mer og mer vanlig at de som er ansatt i skolenes ledelser faktisk har lederutdanning, så det skjer da ting. Når det er sagt: Jeg er veldig glad for at samtlige i ledelsen på min arbeidsplass har undervisning også. Det må de for å få dekket opp behovet - men det fører til at de beholder litt bakkekontakt.
|
|
|
|
#407 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I Norge er diskusjonen rundt mat på skolen viktigere enn restruktureringer av systemene for administrasjon og læreformer... |
|
|
|
|
|
#408 |
|
|
Sv: Streikerett?Før jeg blir for flåsete og flåkjefta - jeg har virkelig stor respekt for gode lærere, min sønns lærer er et unikum, og jeg hadde selv et par som var Viktige i oppveksten. De fortjener og fortjente det dobbelte av hva jeg tjener. |
|
|
|
|
|
#409 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Nettopp. Eller hva om det var rom for å f.eks. bruke litt ekstra tid på å lage et knallgodt undervisningsopplegg innen et emne, som flere enn egen klasse kunne nytt godt av. Hva om man kunne tjene mer på slike ting, fremfor å søke ut til andre typer jobber?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#410 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Streikerett?Sånn kort: En rektor må ha begge deler, både økonomisk sans og pedagogisk innsikt. Det er uansett lagt så sterke føringer for hva pengene skal og må brukes til at man må være temmlig dust for å klare å kjøre en skole helt på ræv økonomisk, så jeg tror jeg lander på at skolefaglig innsikt er viktigere. Min store skrekk er også de som mener at en skole skal kan drives som en hvilken som helst annen bedrift. |
|
|
|
|
|
#411 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
I vår kommune er det lavt, lavest av de kommuneansatte. En god del er sykt barn-fravær, det er jo mange småbarnsmødre i skolen. |
|
|
|
|
|
#412 |
|
audio, video, disco
Sv: Streikerett?En sammenligning av relevante yrkesgrupper (ingeniører, sivilingeniører og sykepleiere) viser følgende utvikling for offentlig sektor:
|
|
|
|
|
|
#413 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
|
|
|
#414 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Jeg ser det som en selvfølge at en rektor er leder i en bedrift. Ikke engang i en spesielt liten bedrift. |
|
|
|
#415 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Streikerett?Jeg tenker også at det en rektor først og fremst bør kunne er vel ledelse? Personalpolitikk, konflikthåndtering, ressursfordeling? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det pedagogiske er så viktig når man har så mange dyktige fagfolk under seg - min sjef har ikke filla peiling på mitt fag, og det trenger hun jo ikke så lenge jeg gjør det. Men hun er rasende dyktig på å få meg til å prestere (og tuske til oss penger å gjøre ting med).
|
|
|
#416 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Streikerett?Det er viktig at en rektor vet hva som er viktig å bruke penger på. F.eks flere lærere/videreutdanning i stedet for 40 smartboards. |
|
|
|
|
|
#418 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg er i prinsippet veldig samd med deg, men det krev at leiaren (og arbeidsgjevar elles) anerkjenner arbeidstakaren sin faglege autonomi og har tillit til han/henne. Systemet i offentleg sektor er desverre i ferd med å bli så fullt av rapporteringskrav på kvantitative mål at det kvalitative fell bort. Satt på spissen: det blir brukt så mykje tid på måling og veging av kunnskap, måling av kor nøgde elevane er med undervisninga, måling og dokumentasjon av administrativt arbeid og enkelt, dobbelt og trippelsjekking av fråvær at talet på effektive undervisningstimar går ned for kvart år som går (jfr. tidsbrukutvalet). Då er det ikkje rart at norske elevar vert "hengande etter" kunnskapsmessig. Eg forstår at intensjonane er gode, men i praksis går all denne målinga og evalueringa ut over undervisningstida. |
|
|
|
|
|
#420 |
|
audio, video, disco
Ikke mobb smartboardet mitt! |