Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 23:05   #441
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men da trengs det vel flere lærere, og da også enda flere vikarer?

Flere fast ansatte, færre vikarer. Mindre arbeidstrykk vil gi færre sykmeldte.

Gammel 06-06-10, 23:07   #442
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jo, forsåvidt, men jeg har vondt og er sur.

Og jeg er enig i å gi blaffen i mat/kultur/fancy utstyr/dyre aktiviteter, eller nei, jeg ville ikke gitt blaffen i det, men jeg er rimelig sikker på at det går an å gjøre de aller fleste av disse tingene på en myyyye billigere måte.

Rådmannen her kommer med sitt forslag snart, der ryker visst både Aktiv sommer, svømmeundervisning for de få klassene som har, leirskoletilbudet og ungdomshuset. Det meste er skåret til beinet, egentlig. For noen år siden hadde vi råd til en Oslotur for ett trinn pr år, det var f.eks teatertur/VG-besøk for 10 klasse, sånt er det selvsagt slutt på.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:07   #443
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Flere fast ansatte, færre vikarer. Mindre arbeidstrykk vil gi færre sykmeldte.

Yes, I see. Hvordan er det for skoler å få sponsorer? I forhold til utstyr/mat/ekskursjoner?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:32   #444
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tenkte ikke på matundervisningen, selv om jeg ikke synes det er av de viktigste fagene. Tenkte mer på varmlunsj og andre satningsområder, sånne som høres bra ut utenfra, men som ofte går på bekostning av andre, viktigere ting. Ang. sponsorer: Tja, Frank Mohn har vel sponset en del her i Bergen, i alle fall slike ting som fotballbaner og skolefrokost på noen skoler. Jeg ser ikke helt for meg hvem som skulle hatt ansvar for å skaffe sponsormidler. Jeg tror iallfall alle som jobber på skolen har nok med andre gjøremål. Hm..hvis ikke jeg skulle brukt streiketiden min til noe mer fornuftig enn å henge her...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:41   #445
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan da ikke være umulig å få lokale bedrifter til å sponse utstyr et cetera. Det er da goodwill herfra til evigheten og fantastisk markedsføring...

Gammel 06-06-10, 23:41   #446
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og, hvem som skulle hatt ansvar? Er ikke det noe man kan gjøre på eget initiativ? Rektor sier vel ikke nei hvis man kommer labbende med 20 pc-er?

Gammel 06-06-10, 23:42   #447
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns som Scarlett at det måtte vært vel så viktig med gode LEDERE i skoleledelsen, som gode pedagoger. Nå mener vel jeg at det alltid hjelper en leder å vite en del om det faget de hun skal lede bedriver, men det å være en tydelig og god leder, en som kan fordele ressurser på en måte, være tydelig på forventninger, gi ordentlig feedback, gi riktige utfordringer, etc., det ser ut til, basert på ting hørt her og der, ut til å være sjelden kost i skolen. Det er et kjempevanskelig fag. Det virker som om det administres mye mer i skolen enn det ledes.

Gammel 07-06-10, 00:08   #448
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det med alle reformene og "forbedringene" osv. underveis? Er det litt som dette sitatet sier?

“Vi arbeidet hardt, men hver gang det begynte å fungere, ble nye planer om omorganisering iverksatt. Jeg lærte meg senere i livet at vi er tilbøyelige til å møte hver ny situasjon gjennom omorganisering, og jeg lærte også hvilken vidunderlig metode dette er til å skape illusjon om fremgang, mens det i virkeligheten forårsaker kaos, ineffektivitet og demoralisering.”

-Gaius Petronius, som etter et langt liv som tjenestemann i
keiser Neros administrasjon, døde i år 66 e.Kr

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:10   #449
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hvordan er det med alle reformene og "forbedringene" osv. underveis? Er det litt som dette sitatet sier?

“Vi arbeidet hardt, men hver gang det begynte å fungere, ble nye planer om omorganisering iverksatt. Jeg lærte meg senere i livet at vi er tilbøyelige til å møte hver ny situasjon gjennom omorganisering, og jeg lærte også hvilken vidunderlig metode dette er til å skape illusjon om fremgang, mens det i virkeligheten forårsaker kaos, ineffektivitet og demoralisering.”

-Gaius Petronius, som etter et langt liv som tjenestemann i

keiser Neros administrasjon, døde i år 66 e.Kr

Det er veldig som sitatet sier, Kie.

Gammel 07-06-10, 00:16   #450
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Men poenget er at skolen har for lite penger, ja? Hva gjøres konkret for å skaffe mer penger? Tenkes det litt utenom boksen? Alle monner drar. Plutselig kostet ikke smartboardsene som rektor ønsket seg så veldig noen ting, og man får et hakket bedre spes.ped-tilbud.

Gammel 07-06-10, 00:20   #451
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Det med sponsorer har jeg faktisk tatt opp med rektor for to-tre år siden, men det ble lunkent mottatt. Kanskje noe å se på igjen, ja!

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:21   #452
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Er det rektors bisniss, da? Hvis man først kommer med sponsorer skal man ha sabla gode grunner for å si nei, altså.

Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, det er det jeg jobber etter.

Gammel 07-06-10, 00:24   #453
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel noen betenkeligheter i forhold til markedsføring rettet mot barn? Eller bruk av barn i markedsføring?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:25   #454
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Bryter sponsormidler med enhetsskoleprinsippet? En skole har kanskje god tilgang på slike midler, mens en annen ikke har.
Altså, det er jo slik i dag også, så det burde ikke spille noen rolle, men jeg undres litt likevel.

Gammel 07-06-10, 00:26   #455
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er vel noen betenkeligheter i forhold til markedsføring rettet mot barn? Eller bruk av barn i markedsføring?

Det har da ingenting med dette å gjøre.

"Elkjøp er stolte av å kunne utstyre vår lokale skole med oppvaskmaskiner til skolekjøkkenet/pc-er til medieundervisning/whatever" er noe helt annet enn å dele ut iPoder til kidsa.

Gammel 07-06-10, 00:30   #456
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg gir bæng i hvor utstyret kommer fra og hvem som sponser det så lenge ungene får nyte godt av det. Men jeg tenker også at det er skoleeier sitt ansvar å skaffe utstyr, om det nå er på den ene eller den andre måten. Det er ikke lærerene sin jobb å tigge PC-er på Elkjøp.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:47   #457
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kjenner at jeg gir bæng i hvor utstyret kommer fra og hvem som sponser det så lenge ungene får nyte godt av det. Men jeg tenker også at det er skoleeier sitt ansvar å skaffe utstyr, om det nå er på den ene eller den andre måten. Det er ikke lærerene sin jobb å tigge PC-er på Elkjøp.

Nei, det er det ikke. Men plutselig får man et innfall, eller finner en måte å gjøre egen hverdag lettere?

Gammel 07-06-10, 00:48   #458
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men plutselig får man et innfall, eller finner en måte å gjøre egen hverdag lettere?

Og da kan man tipse de som skal skaffe midler, sånn at de følger opp innfallet mens jeg gjør jobben min.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:49   #459
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og da kan man tipse de som skal skaffe midler, sånn at de følger opp innfallet mens jeg gjør jobben min.

Vel, noen ganger kan man gjøre noe som ikke står i jobbeskrivelsen også. Har jeg hørt.

Gammel 07-06-10, 00:54   #460
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Vel, noen ganger kan man gjøre noe som ikke står i jobbeskrivelsen også. Har jeg hørt.

Veldig mye av det lærere gjør står ikke i noen jobbbeskrivelse. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt: This was not what I signed up for... Enig med 007 i at det ikke bør være lærere sin jobb, selv om jeg ikke hadde sagt nei takk hvis noen plutselig ville gi oss penger, eller unlatt å handle hvis jeg kom på en god idè.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.