Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-07, 14:39   #141
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Mamma har lært meg å lage hvitsaus - i tenårene i gang
Jeg lager med mel, smør og melk.

Men etter at Grete (Les Roede) kom inn i livet mitt så tar jeg
2 ss mel
4 dl ekstra lett melk
i et syltetøyglass med lokk og rister som F**n

Heller det oppi en gryte og koker opp og koker videre bort melsmaken. Funker fint som F, ingen klumper! :kidoki:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:32   #142
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvit saus fra pose kan vel sidestilles med ferdig oppskjærte pølser, pølser uten skinn og ferdig kokte poteter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke "lettvindte" matvarer som kommer i butikkene. Er folk VIRKELIG så kunnskapsløse og late? Forresten har det vel ikke med lathet å gjøre for det er jo like enkelt å lage det selv.

Ja til mer heimkunnskap i skolen!

Jeg lager forresten nyyydelig hvit saus uten hvetemel, for å være litt sunnere. Den blir like tykk og snaddergod.

Hvordan?

Gammel 04-02-07, 22:52   #143
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Etter å ha fått klumper som får 6 og 4 åringen til å rynke på nesen så er det pose saus. Det toppet seg når eldste gråt for at jeg skulle lage sausen, for da var det bare klumper. Det skjedde EN gang..
Makan til elefanthukommelse på disse små altså

Sist redigert av Superior : 04-02-07 kl 22:53. Årsak: fant ikke html koden i dette trøtte hue for den gaah smilyen.. Derfor!
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 23:10   #144
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan?

Den er ganske fet, men så er jeg mer redd for karber enn for fett da:

Kok opp en karting kremfløte (eller h-melk). Ha i en pakke kremost, gjerne med smak, og la den smelte inn. Ha i en god del revet eller skivet hvitost og la det smelte. Er sausen for tynn, tilsett mer revet ost. Ha i hvit pepper, muskat og salt etter smak. Sausen blir god og veldig fyldig. Egentlig ikke ostesmak heller, selv om den er basert på ost. Den passer like godt som bechamelsaus som til fiskeboller og fiskepudding.

Jeg har forresten brukt den som base til en nyydelig torskegryte. Da laget jeg sausen som over og hadde i minigulrøtter, erter og kålrot i staver, og rå torsk i biter. Lot sausen koke til torsken var ferdig og grønnsakene møre. Fantastisk godt, jeg får vann i munnen bare jeg tenker på den.

Gammel 04-02-07, 23:16   #145
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er ganske fet, men så er jeg mer redd for karber enn for fett da:

Kok opp en karting kremfløte (eller h-melk). Ha i en pakke kremost, gjerne med smak, og la den smelte inn. Ha i en god del revet eller skivet hvitost og la det smelte. Er sausen for tynn, tilsett mer revet ost. Ha i hvit pepper, muskat og salt etter smak. Sausen blir god og veldig fyldig. Egentlig ikke ostesmak heller, selv om den er basert på ost. Den passer like godt som bechamelsaus som til fiskeboller og fiskepudding.

Jeg har forresten brukt den som base til en nyydelig torskegryte. Da laget jeg sausen som over og hadde i minigulrøtter, erter og kålrot i staver, og rå torsk i biter. Lot sausen koke til torsken var ferdig og grønnsakene møre. Fantastisk godt, jeg får vann i munnen bare jeg tenker på den.

Hørtes litt ut som min ene pastasaus.

Gammel 05-02-07, 10:50   #146
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hvit saus fra pose kan vel sidestilles med ferdig oppskjærte pølser, pølser uten skinn og ferdig kokte poteter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke "lettvindte" matvarer som kommer i butikkene. Er folk VIRKELIG så kunnskapsløse og late? Forresten har det vel ikke med lathet å gjøre for det er jo like enkelt å lage det selv.

Ja til mer heimkunnskap i skolen!

Jeg lager forresten nyyydelig hvit saus uten hvetemel, for å være litt sunnere. Den blir like tykk og snaddergod.

Pølser uten skinn kan da ikke sammenlignes her. Jeg syns at pølser i tarm er ekkelt, mens pølser uten skinn er greit.

Forresten er ferdig kokte poteter slettes ikke dumt det heller, bare synd det er så dyrt. Ikke latskap, bare tidsnød og "sju sultne skrikerunger" (føles i hvertfall sånn).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 21:01   #147
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Inspirert av denne tråden har jeg laget fiskeboller i lysebrun saus - det lysebrune kommer fra balsamicoeddik og litt buljong.

Gammel 06-02-07, 19:04   #148
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Pølser uten skinn kan da ikke sammenlignes her. Jeg syns at pølser i tarm er ekkelt, mens pølser uten skinn er greit.

Forresten er ferdig kokte poteter slettes ikke dumt det heller, bare synd det er så dyrt. Ikke latskap, bare tidsnød og "sju sultne skrikerunger" (føles i hvertfall sånn).

Jeg har nå lært at man tar bort mesteparten av næringen i skallet dersom man koker poteter uten skall.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 19:22   #149
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar alltid av skinnet, har bare sett på det som latskap at man heller kjøper uten skinn enn å skrelle av skinnet selv, hehe.

Gammel 06-02-07, 19:28   #150
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Iset, mener du at den sausen der er sunnere eller mindre "fetende" enn en vanlig hvit saus på grunn av at det er et par skjeer med hvetemel i den?

Sausen høres god ut den altså, men med så masse fløte og ost ser ikke jeg på den som en hverdagssaus jeg ville servert så altfor ofte...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 19:30   #151
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men Iset, mener du at den sausen der er sunnere eller mindre "fetende" enn en vanlig hvit saus på grunn av at det er et par skjeer med hvetemel i den?

Sausen høres god ut den altså, men med så masse fløte og ost ser ikke jeg på den som en hverdagssaus jeg ville servert så altfor ofte...

Ja jeg mener den er mye sunnere, men så er jeg jo lavkarbofreak som de fleste vet.

Gammel 06-02-07, 19:32   #152
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg mener den er mye sunnere, men så er jeg jo lavkarbofreak som de fleste vet.

Ja, det er sant, jeg vet jo det. Jeg er bare veldig overbevist om at det kostholdet overhodet ikke egner seg for meg, og for meg er det ihvertfall sunnere med en lettere saus med en spiseskje hvetemel i.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 19:42   #153
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har faktisk brukt det hvis jeg skal ha kålstuing osv. Ellers kan jeg lage alle sauser fra bunnen av - så det er ikke det som er saken

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:27   #154
Zita
Fullverdig medlem

Zita sin avatar

Zita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvit saus fra pose funker fett

Kan selvfølgelig å lage det selv også.

Zita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 13:23   #155
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg har nå lært at man tar bort mesteparten av næringen i skallet dersom man koker poteter uten skall.

Akkurat det tar jeg med en klype salt. Uansett så skreller vi alltid potetene før koking hjemme, så bruk av ferdigskrelte poteter er ikke så forskjellig for vår del.

Gammel 07-02-07, 13:36   #156
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt utrolig at noen lager hvit saus fra pose. Jeg vedder en tusenlapp på at det ikke er raskere enn å lage den fra bunn av. Med mindre man skal til mølleren for å lage eget mel eller må ut i fjøset for å melke kua først, that is.

Jeg er jo en innbitt motstander av posemat generelt, men dette tar kaka. Jeg kan til en viss grad like enkelte ferdigprodukter, halvfabrikata, osv. Men da må jeg kunne SPARE tid, ellers er jo vitsen borte. Røre ut pulveret (hvilken syk jævel har lært oss at mat skal pulveriseres for så å vannes ut igjen og bli til saus?!) tar like lang tid som å smelte sammen smør og røre inn mel.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 14:08   #157
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes det er helt utrolig at noen lager hvit saus fra pose. Jeg vedder en tusenlapp på at det ikke er raskere enn å lage den fra bunn av. Med mindre man skal til mølleren for å lage eget mel eller må ut i fjøset for å melke kua først, that is.

Jeg er jo en innbitt motstander av posemat generelt, men dette tar kaka. Jeg kan til en viss grad like enkelte ferdigprodukter, halvfabrikata, osv. Men da må jeg kunne SPARE tid, ellers er jo vitsen borte. Røre ut pulveret (hvilken syk jævel har lært oss at mat skal pulveriseres for så å vannes ut igjen og bli til saus?!) tar like lang tid som å smelte sammen smør og røre inn mel.

Jo, det ER tidsbesparende, i alle fall arbeidsbesparende. For det som er tidkrevende med å lage sausen fra bunnen av er den konstante røringen og speingen. Med posesaus tilsetter du riktig væskemengde, visper i vei, koker opp - og du har tid til å skrelle potetene i stedet for å stå og røre i sausen kosntant.

Gammel 07-02-07, 14:14   #158
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jo, det ER tidsbesparende, i alle fall arbeidsbesparende. For det som er tidkrevende med å lage sausen fra bunnen av er den konstante røringen og speingen. Med posesaus tilsetter du riktig væskemengde, visper i vei, koker opp - og du har tid til å skrelle potetene i stedet for å stå og røre i sausen kosntant.

I alle dager, hvordan lager du hvit saus?! Jeg tar en spiseskje smør, en spiseskje mel, og det hele er gjort på fem minutter. Så akkurat på TORO's hjemmesider at deres saus også krevde visping hele veien, i fem minutter. Dessuten må du måle hvor mye melk du skal ha i (7dl), mens du slipper målingen når du lager egen saus. Vi kan godt ta en liten sauskonkurranse, men jeg tror overhodet ikke på at det er mindre jobb. Hvis, og bare hvis, det skulle være mindre jobb med posesaus, så dreier det seg vel om maks. to minutter man sparer. Og så dårlig tid har vel de færreste. (Du som er så glad i å kverulere vil sikkert påstå at to minutter gjør en liv eller død forskjell, men jeg tviler på at det er sånn for de fleste andre).

Gammel 07-02-07, 14:17   #159
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

I alle dager, hvordan lager du hvit saus?! Jeg tar en spiseskje smør, en spiseskje mel, og det hele er gjort på fem minutter. Så akkurat på TORO's hjemmesider at deres saus også krevde visping hele veien, i fem minutter. Dessuten må du måle hvor mye melk du skal ha i (7dl), mens du slipper målingen når du lager egen saus. Vi kan godt ta en liten sauskonkurranse, men jeg tror overhodet ikke på at det er mindre jobb. Hvis, og bare hvis, det skulle være mindre jobb med posesaus, så dreier det seg vel om maks. to minutter man sparer. Og så dårlig tid har vel de færreste. (Du som er så glad i å kverulere vil sikkert påstå at to minutter gjør en liv eller død forskjell, men jeg tviler på at det er sånn for de fleste andre).

Så du har ikke melk i sausen din altså, bare en blanding av smør og mel? (Siden du påstår jeg er så glad i å kverulere så må jeg jo prøve å leve opp til det).

Det JEG syns er tidkrevende med hvit saus er at man må spe gradvis med melk og røre hele tiden. Sausen må passes veldig under oppkok. Posesaus trengs ikke passes så intenst. Man rører rundt nå og da, mens man gjør andre ting.

Men jeg bruker egentlig aldri hvit saus fra pose, jeg lager stort sett fra bunnen, da.

Gammel 07-02-07, 14:21   #160
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Så du har ikke melk i sausen din altså, bare en blanding av smør og mel? (Siden du påstår jeg er så glad i å kverulere så må jeg jo prøve å leve opp til det).

Det JEG syns er tidkrevende med hvit saus er at man må spe gradvis med melk og røre hele tiden. Sausen må passes veldig under oppkok. Posesaus trengs ikke passes så intenst. Man rører rundt nå og da, mens man gjør andre ting.

Men jeg bruker egentlig aldri hvit saus fra pose, jeg lager stort sett fra bunnen, da.

Jeg visper mel og smør sammen, har i melka og visper en gang til. Så lar jeg det stå til jeg ser at jeg må røre en gang til. Det kan godt gå tre minutter til dette skjer. Jeg står jo på kjøkkenet. Pulversausen visper man jo også sammen med melka. At man trenger å stå ved siden av og passe på så voldsomt betyr vel bare at man burde lære mer om sin egen komfyr, eller skru ned varmen ett hakk. Og som sagt (når vi først er inne på sekundtelling) så slipper jeg å ta ut et litermål, ta melka ut av kjøleskapet, måle 7 dl melk, helle melka fra litermålet opp i kjelen, og ikke minst: VASKE DET OPP ETTERPÅ.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.