|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Nei, fnatten, jeg tenker ikke på moral som "hva andre bør mene og tenke". Jeg snakker om moral som et personlig verdisett, og som ikke nødvendigvis matcher andres personlige verdisett. Når vi setter sammen våre ulike personlige verdisett og lager regler for det, mener jeg vi lager etiske kjøreregler og etter hvert lover. Det at lovene våre bygger på en slags minste felles multiplum av moral mener jeg ikke nødvendigvis medfører at en persons private moral er hverken gyldig eller forpliktende for meg.
![]() |
#142 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?
Selvfølgelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
awesom
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Du har merkelige nyanser Floksa, det skal du ha.
![]() |
#144 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Vi forfulgte ikke svigerfar, da han skulle feste slepetau til vår bil for å hale den opp en veldig bratt og glatt bakke vi ikke kom opp uten hjelp... og festet slepetauet i airconditionanlegget og ikke i slepekroken - så anlegget røyk så det sang. Hvorfor - fordi vi veit svigerfatter var blakk og ikke hadde sjans i havet til å erstatte det, og bilen var gammel og dårlig.
![]() |
#145 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Det er forskjell på å tråkke i filler noen tulipaner f.eks. og å ripe opp en bildør. Sistnevnte kan fort koste eier flere tusen kroner. Ikke fordi de er forfengelige petimeter-mennesker, men fordi de taper penger når de skal bytte bil. Sist redigert av United : 28-06-10 kl 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
© All rights reserved
|
Ja, jepp og amen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
intro
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Jeg kjente jeg ble litt irritert da svigerfar smalt bildøra si inn i vår en gang, slik at det ble en 2 cm hvit ripe "under" selve lakken, men jeg må si det ikke hadde falt meg inn å skulle kreve noen erstatning. Vi har heller ikke utbedret skaden.
![]() |
![]() |
#148 |
© All rights reserved
|
Jeg synes svigerfaren din burde skamme seg langt ned i undikken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
intro
|
Ja, det kan det nok hende jeg hadde. Det irriterte meg veldig i noen dager, og kanskje særlig fordi han liksom blåste litt av det (skjønt han fortalte det uoppfordret, altså). Siden har jeg bare forsøkt å fortrenge det.
![]() |
![]() |
#150 |
Shake it out!
|
![]() |
#151 |
can-jur
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Nå er det vel ganske tydlig at min moral er den almengyldige, all den tid så mange har fått ripet opp sine bildører, uten at det er blitt lagt igjen lapp
![]() |
![]() |
#152 |
Multitaskingmaniac
|
Javel? Selv når man ikke ser at bakken er glatt slik mannen til Inagh gjorde?
![]() |
#153 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#154 |
can-jur
|
Ja, jeg personlig mener det. Virkelig. Sånt sjekker man før man forlater bilen. Men det er min mening, og den er vel opplest og vedtatt som feil
![]() |
![]() |
#155 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Jeg mener seriøst at svigerfaren min skulle beklage at han ikke sjekket at det var airconditionanlegget han huket tauset fast til ja, og ikke slepekroken. Det skjedde fordi min svigerfar er en rotekopp og et vimsehode som aldri tar seg to minutter ekstra for å sjekke at han gjør ting riktig - og da er det jævlig surt at ac'en røyk på grunn av at han ikke gadd å ta seg tiden til å sjekke at det tauset satt på rett sted. Ikke hadde vi råd til å betale for repaparsjonen sjøl, og dermed ble det til at vi levde med en bil uten ac i flere år, da vi ikke gadd forsøke få svigerfar til å erstatte det, da han er kronisk blakk.
![]() |
#156 |
can-jur
|
Vi er nok veldig, veldig forskjellige tror jeg.
![]() |
![]() |
#157 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Hvorfor vi ikke ringte etter Naf? Fordi A: svigers bor pokker i vold uti skaugen, så det hadde tatt noen timer å få hjelp og B: fordi svigerfar hadde Land Rover som var mer enn kapabel til å trekke oss opp bakken med.
![]() |
#158 |
Leser
|
Dette er jeg veldig overrasket over. Mulig at reglene har endret seg, men før var reglene slik fordi at sauer (og rein) er på utmarksbeite uten oppsyn, og derfor kan regne med at de "rømmer". Utmarksgjerde er jo også et kapittel for seg selv. Dyr som skal være i innhegning er noe helt annet.
Ja, til dels er jeg enig. Men man har mange saker (kanskje spesielt sedelighetssaker, og økonomisk kriminalitet) hvor den allmenne moral ikke er i tråd med oppfattningen til "folk flest".
Jeg ville ikke ha gjort det. Men unnskyld synes jeg godt folk som ødelegger noe kan si uansett, men det har ikke så mye med å "gjøre opp for seg", mer alminnelig høflighet synes jeg.
![]() |
#159 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Uansett hvor mye du prøver å endre fokus fra det du først skrev, Floksa, så er det ikke å komme forbi at du gir f dersom noen står parkert litt for nær deg. Hva som er litt for nær deg, er sikkert opp til deg selv å vurdere, men det er jo veldig lett å skylde på det når man ikke er forsiktig nok. I parkeringshus her i byen er det rett og slett ikke mulig å parkere slik at man bare kan slå opp døra uten å se seg for, det har ikke noe med at folk er "klineparkerere". Jeg håper virkelig ikke din moral er den allmenngyldige, det er i tilfelle en moral jeg ikke bifaller. Skal man bevege seg rundt i samfunnet, kan man ikke skylde på uhell hele tiden, dersom man av en eller annen grunn er uaktsom og påfører andres eiendom skade. Men om man er helt blåst og man ikke ser eller vil se konsekvenser av det man gjør, ja, da skjer det nok "hendige uhell" hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette tenker jeg og! Sist redigert av lucifine : 28-06-10 kl 11:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|