Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 21:41   #281
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Altså, alle striper, riper og bulker på vår bil er ikke bare andre sin skyld altså.

Men bulken bak og delvis ødelagt lykt er nå uheldige meg som glapp på gassen og rygget rett inn i en annen bil ved barnehagen. Synd for meg så var det vitner i vinduet og eieren av bilen var foreldrene til et annet barn på avdelingen. Så jeg løp inn og skriftet fort og usammenhengende, skrev min første skademelding og forsikringen vår måtte lide. Men jeg var jo egentlig bare uheldig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:00   #282
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Glemmer / ignorerer dere hva Floksa skriver med vilje? Eller driver de fleste her med utstrakt skumlesing og så kaster seg over synspunktene dere innbillere dere at hun har?

Slik jeg ser det står Floksa for den holdning som er nokså gjengs i den norske befolkning i forhold til små uhell. For eksempel uhell med bildør. Vi hadde utallige små riper i lakken på den gamle bilen, og vi begynner å opparbeide et lite arsenal på den nye også. Vi har aldri fått en eneste lapp i ruta. Det er synd, men seriøst, hva skal man gjøre? Det er tross alt umulig å vite hvilken ripe som tilhører synderen. Jeg ser for meg at om noen skulle være snill nok til å gi beskjed, måtte jeg bare sagt at sorry, men jeg vet ikke hvilken ripe du står for.

Og personlig er jeg av den oppfatning at å legge igjen lapp hvor jeg påtar meg skylden for eventuelle skader på bilens lakk og karosseri kan være en smule hasardiøst. Langt i fra alle bilførere der ute er ærlige, og enda flere vil se sitt snitt til å få fikset på et par andre ting i samme slengen. Skulle jeg lagt igjen lapp hvis jeg var uheldig, ville jeg tatt bilde av skaden for å sikre meg.

Og sånn for å forsøke å unngå å få samme behandling som Floksa her: Jeg ville naturligvis lagt igjen en lapp hvis jeg hadde forvoldt reell skade. Altså noe mer enn at jeg kanskje muligens har skyld i den mikrometer tykke fislestreken. For eksempel om jeg rygget på noen. Eller gnikket døra mi inn i siden på den andre bilen slik at det oppstod en stor skade i lakken, evt bulk. Da ville jeg naturligvis lagt igjen lapp, og det tror jeg Floksa ville gjort også.

Og for min egen del så sørger jeg for å parkere ved siden av velholdte biler. Ikke ved siden av de bilene der det bare er så altfor tydelig at eieren ikke bryr seg et kvekk om vraket de kaller kjøretøy. Det minsker sjansen for denne typen uhell betraktelig...

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:08   #283
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner at jeg elsker baltie litt nå

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:19   #284
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

*peker på skiltet "Pass Dem for katten!"*

Gammel 29-06-10, 22:33   #285
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så aCs strategi virker.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:45   #286
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

baltie trenger fiskedask. Sånn snakker man ikke om Ruby.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:49   #287
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Fiskedask? Kommer jeg til å få pes av torsk nå?

Jeg tenkte ikke spesifikt på Ruby, hvis det hjelper. Det at du har gitt navn til bilen din putter deg på et nivå betydelig høyere enn eiere av forannevnte rullende vrak.

Gammel 29-06-10, 22:50   #288
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, men de som ser mitt rullende vrak vet ikke at hun har et navn. Og en sjel. En vakker sjel.

Gammel 29-06-10, 22:54   #289
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Fiskedask? Kommer jeg til å få pes av torsk nå?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:54   #290
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Nå er det uansett ikke bilen sin feil. Det er ikke bilen som lager riper i andre biler, det er døråpneren.

Hm, kommentaren min lukta det litt mye NRA av, når jeg tenker meg om...

Jeg er sikker på at Ruby er en flott og glad bil som får masse kos og oppmerksomhet og gir masse igjen til sine lykkelige eiere!

Gammel 29-06-10, 23:01   #291
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Åh, puh..! Den type pes kan jeg håndtere.

Gammel 29-06-10, 23:02   #292
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har sett veldig mye på andre biler i dag. Det er virkelig ikke så mange som har så mange småriper, altså.

Gammel 29-06-10, 23:11   #293
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå skjønner jeg jo at det er min dårlige karma som har gjort at ingen noen sinne har lagt igjen en lapp og tatt på seg skylda for de sikker 300 stripene jeg har i dørene på min bil. Også jeg som har trodd at det er fordi det skal være sånn

Ojojoj, minn meg på at jeg aldri må flytte dit du bor.

Gammel 29-06-10, 23:20   #294
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Vel, for å finne de ripene jeg snakker om og som vi har mange av må du typisk studere lakken med ca 20-30cm øyeavstand og få lyset inn i riktig vinkel. Hvis du gjorde det med mange biler i dag vil jeg tro du fikk en del kommentarer.

Gammel 29-06-10, 23:24   #295
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er det ikke ganske normalt å tilby seg å erstatte et knust vinglass av det dyre slaget (og mene det) om man har vært uheldig? Og er det ikke like normalt å avslå tilbud om erstatning når noen har knust et av dine dyre glass?

Jeg liker å dekke fint, og det gjør mange av vennene mine også, og da er "litt svinn" noe man tar høyde for. Allikevel tilbyr man erstatning, man lar det ikke gå ukommentert, og man drar ikke en "jeg mente det jo ikke, så da trenger jeg ikke be om unnskyldning".

Jeg lærer ungene mine å ta alt i beste mening og gi andre slækk. Ikke alle har fått samme guiding i det sosiale samspillet som dem. Men samtidig så lærer jeg dem the basics i unnskyld, beklager, etter deg, værsågod, tusen takk og velbekomme. De reglene og frasene som skal til for å få et samfunn til å gli.

De som ikke legger lapp i ruten, de som ikke sier fra til andre, de som ikke tilbyr å erstatte ting, ber om unnskyldning og sier takk for maten ødelegger flyten i det sosiale samspillet i samfunnet. Det medfører sosial forvitring, tap av dannelse og etterhvert medmenneskelighet.

Dette var et knakende godt innlegg, Mim.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det ikke nettopp derfor vi har forsikring?
Feks reiseforsikring?
Om alle gjorde opp for alle små og store ting som de ufrivillig har forvoldt andre, ved uhell, så hadde vi jo slettes ikke trengt reise eller innboforsikring?

Du mener ikke at fellesskapet skal betale for DIN uvørenhet??

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har sett veldig mye på andre biler i dag. Det er virkelig ikke så mange som har så mange småriper, altså.

Jegr har heller ikke lagt merke til dette, og jeg lurer veldig på hvor Floksa bor.

Gammel 29-06-10, 23:30   #296
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jegr har heller ikke lagt merke til dette, og jeg lurer veldig på hvor Floksa bor.

Der de fleste kjører traktor. Og de er ikke så nøye på lakken, har jeg hørt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 23:32   #297
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke de fleste biler enkelte småriper i lakken på sidene? Fra steinsprut og daglig bruk? Og sikkert noe fra biler som kommer inntil også. Det er liksom forskjell på riper og riper, noe er jo bare småmerker man må få lyset inn i riktig retning for å se, mens andre riper er skikkelige brudd i lakken. De er det vel ikke så mange av på de fleste biler.

Gammel 30-06-10, 01:16   #298
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har ikke de fleste biler enkelte småriper i lakken på sidene? Fra steinsprut og daglig bruk? Og sikkert noe fra biler som kommer inntil også. Det er liksom forskjell på riper og riper, noe er jo bare småmerker man må få lyset inn i riktig retning for å se, mens andre riper er skikkelige brudd i lakken. De er det vel ikke så mange av på de fleste biler.

Vi har lite lakkskader men har kanskje med at han vi kjøpe bilen hos er lakerer og lakket 3 lag med vanlig farge og så 6 lag med lakk og 3 der med klarlakk

En kjørte i oss i høst, han fikk bungel vi fikk noe røde striper fra han ,var bare å rubbe det vekk og så var det hele like fint.Mens han måtte lakere bilen sin. HAH

Gammel 30-06-10, 08:50   #299
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer fra der Floksa bor (bondelandet), og jeg kan love at folk sier takk, unnskyld, betaler for skader de har kommet til å gjøre på andres eiendom, og tar skader på riktig forsikring når det skjer noe. Det er der, på bondelandet, jeg har lært forskjellen på riktig og galt.

Det er jo spesielt i små tette samfunn at ting vil bli helt galt, dersom man ikke har dannelse, snakker sammen, fikser opp i ting, for alt er så gjennomsiktig og synlig, vi vet jo godt hvem sin ku som tråkket ned rosebuskene, hvem sine unger som knuste ruter eller hvem som kjørte på hunden på vei hjem fra nattevakt.

Så den moralen, eller mangelen på moral, som Floksa presenterer her, er ikke en moral som representerer det bondeland jeg kommer fra i alle fall. Men at man ikke skriver lapp der, skal jeg være enig i. Man går nemlig inn og snakker med folk.

Gammel 30-06-10, 09:41   #300
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om man er usikker på hvilken ripe man eventuelt laget i bilen ved siden av så åpner man døren sin på nytt, forsiktig denne gangen, og ser hvor den toucher borti bilen ved siden av. Er det en åpenbar ripe der så må man altså ordne opp etter seg - eller leve med at man er en som ikke ordner opp etter seg og nettopp har forsynt seg med andres penger.

Jeg for min del parkerer aldri tett inntil biler med barneseter inni, og aldri, aldri, aldri ved siden av biler som ser ut til å ha eiere som ikke elsker biler. Splitternye, blankpolerte tyske biler er fine å stå ved siden av - de vil ofte passe sin egen lakk og dermed ha sammenfallende interesser med meg.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.