Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når fortelle om hvordan man lager barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-10, 22:59   #21
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når fortelle om hvordan man lager barn

Vi har jo unnagjort de tekniske forklaringene for storegutta, men i dag kom oppfølgeren. Nå nettopp fikk eldsten nemlig også leksen om hvorfor han skulle vente med å bli voksen før han ble pappa. Han skjønte ikke helt greia med at jeg alltid har med "om mange år, når du er VOKSEN" hver gang vi snakker om de kommende barnebarna. Når jeg ba ham tenke etter, mente han at det kanskje var sånn at det ikke gikk an å få barn når man ikke var voksen. Så da måtte jeg understreke at teknisk sett kunne han sikkert fint klare å bli pappa om bare noen få år. Men den andre biten var det litt værre med. Det å ta seg av barnet, oppdra det, være et forbilde, kjøpe bleier, mat og klær, betale barnehage osv. Og det å ta avgjørelser for barnet når han ikke var voksen nok til å bestemme over seg selv. Også måtte jeg ta med det å ha tid og overskudd til å få seg en utdannelse, en jobb, et sted å bo og alt det der. Og en liten preken på toppen om at det er jo kjekt å kunne bruke ungdomstiden på å bli kjent med seg selv, ha det morsomt med venner, oppleve ting osv. - Så jeg synes det er lurt om du venter til du er skikkelig voksen, ja. Jeg avsluttet pent med å si at dersom han nå SKULLE bli pappa tidlig, kom vi til å ville være der for ham og støtte ham og hjelpe ham så godt vi kunne uansett. -Puh, så var den praten unnagjort. Og Kaijamannen var svært fornøyd for at han slapp unna.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 23:25   #22
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta det når dei spør. Dattera til kjæresten spurte her og kjæresten forklarte i detalj. Han toppa det heile med å svare følgande når ho sa æsj: "Det er veldig deilig også!"

Lykke til, Tjorven!

Gammel 06-07-10, 00:48   #23
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi lånte boka Per, Ida og Minimum da jeg ble gravid denne gangen, for da kom spørsmålet opp fra storebror. De syntes det var veldig interessant, og leste boka flere ganger selv. Så de har iallfall et visst begrep om hva det handler om.
Greit å ta det før det blir litt eldre og bare syns det er flaut og ekkelt.

Gammel 06-07-10, 01:18   #24
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ventet til barna har spurt. Storebror var vel rundt 6 år og han visste da at det ble baby av sædcelle og eggcelle, men han visste ikke hvordan de møttes. Denne kvelden så vi et naturprogram på tv hvor to dyr paret seg og etterhvert fikk avkommet sitt. På grunnlag av dette begynte han å spørre hvordan det var med menneskene. Jeg kunne da referere til dyrene og han skjønte det og spurte ikke så mye mer.

Mellomste var ca 4 år da hun satt bak i bilen på vei til bhg og spurte: "Mamma, hvordan kommer egentlig babyene inn i magen?" Jeg fortalte kort og enkelt hvordan det skjedde, og det ble helt stille i baksetet. Hun har ikke tatt opp temaet siden

Minsten på 3 år reflekterer ikke noe over at det ligger en baby i magen til noen i familien. Det bare er sånn.

Gammel 06-07-10, 04:09   #25
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De første gangene MK spurte hvordan en baby kommer inn i magen, var han kanskje 3-4 år. Da svarte jeg at det trengtes både en mamma og en pappa, og det var god nok informasjon for ham den gangen. Et par år senere begynte han å spørre hvordan mammaen og pappaen fikk babyen inni magen, og da fortalte jeg litt mer i detalj, og viste fram Lennart Nilsson-boken med de flotte bildene. Siden den gangen har han proklamert høyt og tydelig mange ganger at han aldri skal ha noen baby - for han gidder ikke å "pille med tissen sin inni tissen på en jente" (sagt med overbevisning og talende grimaser). Jeg svarer som regel at vi kan snakke om det igjen om en ti års tid.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 07:25   #26
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Eldste spurte da jeg var gravid med lillebror. Hun var da tre år og lurte på hvordan frøet fra pappa egentlig kom inn i mamma.
Vi hadde boka "Kroppen" og leste i den. Det var mye æsj og så ekkelt osv, men det var ingenting ifht da hun skjønte at man gjorde det uten å lage barn også.
Lillebror har vist det ganske lenge han også siden storesøster er veldig opplyst om hva som skjer.

Lykke til, Tjorven.
Jeg kan anbefale "Kroppen"-boka.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:06   #27
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tja, storebror her har lenge visst at et frø fra mammaen møter et frø fra pappaen (ok, dette er kanskje en grov forenkling) og at dette kan skje når de "koser mye". Det har han nok visst i ett år, minst, han er greit fornøyd med denne forklaringen.
Vi har riktignok et forklaringsproblem ift lillesøsters tilblivelse, men vi har ikke gått inn på IVF ennå, langt mindre ICSI .

Min sönn ble ogsaa til vha. ICSI, men jeg föler absolutt ikke at denne metoden er noe som naturlig hörer med naar jeg forklarer om barnelaging.
Jeg har tenkt aa fortelle det til han en gang, men har ikke tenkt paa hvordan og naar enda. Han er 7 naa.
Pleier dere andre (med IVF/ICSI barn) aa forklare saanne ting ogsaa ifm. med at barna spör om hvordan barn blir til/kommer inn i magen? Forteller dere det i det hele tatt og evt. naar?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:20   #28
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ha fortalt en 7-åring om hvordan han ble til om det er IVF eller lignende. De kan jo få den naturlige forklaringen først, deretter IVF i enkel utgave. Det er jo faktisk mye enklere å forklare: man tar ut et egg fra mamman, legger det i en skål (?), slipper noen sædceller sammen med egget, en vinner og egget settes tilbake i livmoren.

Gammel 06-07-10, 13:42   #29
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Pleier dere andre (med IVF/ICSI barn) aa forklare saanne ting ogsaa ifm. med at barna spör om hvordan barn blir til/kommer inn i magen? Forteller dere det i det hele tatt og evt. naar?

Siden det stort sett er det samme som skjer ved en unnfangelse, frø fra mor møter frø fra far, men transporten kan variere. Jeg kommer til å si at noen gjør det selv og andre får hjelp fra legen til dette. Uten at jeg kommer til å gjøre noe stort nummer ut av det ene eller det andre. Etter det som skrives om reaksjonene fra barna her inne så kan det vel virke som om det å gjøre det hos legen er å foretrekke for dem

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:31   #30
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Man forteller når de spør akkurat når det bare er mannen som er hjemme

Hvit vet det sånn i grove trekk. Måten hun kom ut av magen på, har jeg imidlertid tenkt å bespare henne for en stund til...

(min man fortalte til hele nabolaget da han var liten,
at han ikke hadde noe søsken fordi tissen til pappaen var tom for frø)

Gammel 06-07-10, 15:02   #31
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi lager bildebok. :grundig:

Gammel 06-07-10, 19:22   #32
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jenta mi på 10 spurte for 2 dager siden hva sex var for noe. Vi satt og så på tv og plutselig svishet hun over serie der foreldrene til ei jenta spurte om hun hadde sex.

Vi satt sammen og jeg fortalte henne om det og hun tok det helt fint. Spurte meg bare om det ikke var vondt.

Så da var det gjort! 1 nede og 2 igjen. Håper bare at dem 2 venter litt lenger med å spør meg om det enn nå.

Gammel 06-07-10, 19:29   #33
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er greit å vente med å fortelle det til de spør. Det er kanskje først da de er modne nok til å høre om det?

Datteren vår spurte først om dette når hun var like gammel som din datter er nå. Da tok jeg kortversjonen og fortalte om menstruasjon og sa at et egg fra mamman og en bit fra pappan lagde en baby og så kom den ut mellom bena til mamman. Når hun nærmet seg 6 år, var ikke den forklaringen god nok "Mamma, hvordan blir det egentlig til en baby? Den kommer ikke bare plutselig inn i magen til mamman?". Da lånte jeg Trond Viggo Torgersen's "Kroppen" på biblioteket og etter det var det ikke behov for flere forklaringer.

Gammel 06-07-10, 19:33   #34
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Minste spurte vel for et års tid siden hvordan babyen kom inn i magen. Han hadde fått forklaringen om egg- og sædcelle tidligere.
Nå fikk han grundigere forklaring med tissen til pappa some rinne i tissen til mamma.
Han så på meg med store øyne og trodde jeg tøyset gitt.
Det ble litt æsj når han fikk beskjed om at sånn var det.

Gammel 07-07-10, 01:22   #35
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mine har visst det noen år. Fortalte det vel bare når de spurte, og så leste vi også i Kroppen boka om det. Forklarer det meste egentlig rett fram. Så de har vel visst det fra 4 år eller noe sånt. De visste vel en stund om frø i pungen og egg i magen før den tid, så det var jo bare bindeleddet som manglet. I tillegg vet de at damer blør en gang i måneden, for da kom det ikke noe frø til egget, og da må egget ut.

Sist redigert av Dronningen : 07-07-10 kl 01:30.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 01:24   #36
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har forklart greia med sædcelle og eggcelle. Dog har jeg ennå ikke begitt meg ut på forklaringen om hvordan de kommer i kontakt, men har en idé om at dette får være deres fars ansvar, all den tid det er han som reproduserer seg videre.

Det samme har jeg tenkt.

Jeg skal ikke ha flere, men det skal sikkert han, så da får han ta forklaringen også.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 08:56   #37
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg hadde ventet til hun hadde spurt, selv om det kan være fristende å bare bli ferdig med det.

Jeg fikk spørsmålet da han var rundt 4 og forklarte detaljert, enkelt og konkret. Han ga ikke uttrykk for at det var ekkelt eller noe. Det eneste han reagerte på var at også tyvene ble til på samme måte. Det ble mye å akseptere.

Ellers kom spørsmålet opp igjen etter ca et halvt år, men da knyttet til homofile. Om de kunne få barn osv. Ikke så lett å forklare, men siden det var lenge siden forrige runde, tok jeg mann-kvinne forklaringen en gang til (for lettere å forklare forskjellen), men da ble jeg avbrutt med: "Jada, mamma. Jeg vet det. Det har du jo sagt før!"

Så prøvde jeg meg med en enkel forklaring av assistert befruktning.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 12:01   #38
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Min gutt er 5,5 år og spurte ikke selv, så derfor fortalte jeg han det. Syntes han er stor nok til å vite det nå.

En venninne av meg har to jenter på 6 og 11, de har ikke fortalt noe om sex til noen av dem. Det er noe skolen tar seg av.

Mine to eldste vet hvordan frøet kommer inn i magen, det fikk de vite når de var 5-6 år gamle. Det var litt fnis, men ikke noe mere.

Gammel 07-07-10, 13:06   #39
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en lang pep-talk med kromosoner, at mennsker har X og Y og det er mannen som bestemmer kjønnet. Og hos fuglene er kjønnskromosonene Z og W (og her er det hunnen som bestemmer kjønnet). Tror de ramlet litt av lasset, men eldste spurte nå et par dager senere faren "Hvordan gjør du det når du bestemte at vi skulle bli jenter, pappa?" (Alltid fornøyelig å sette andre i en forklaringsknipe)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hos oss har den biten kommet helt naturlig, all den tid de er med å inseminerer dyr fra de er bitte, bitte små. De vet også at vi slipper oksen, til noen av dyra og hvorfor vi gjør det.

Hvorfor bruker dere både inseminering og okse? Trodde det vanligste var å gjøre enten eller? (muligens litt utdatert)

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva er den korrekte ordbruken? Vommen? Midtpartiet? Ja, for det er vel ingen som går rundt og sier at de har barn i livmoren?

Jeg er enig med deg, men akkurat når det gjelder unger ville jeg kanskje ha presisert at det var noe annet enn magen (slik at de ikke tror de må spise frøene, vil tro det er en vanlig misforståelse for barn.)

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Ta det når dei spør. Dattera til kjæresten spurte her og kjæresten forklarte i detalj. Han toppa det heile med å svare følgande når ho sa æsj: "Det er veldig deilig også!"

Akkurat det vet jeg ikke om jeg hadde giddet å presisere, det forekommer meg like unødvendig som å fortelle de et godteri smaker bra - de oppdager det selv, kan ikke tenke meg noe annet. (Ikke kritikk, bare slik jeg tenker.)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Vi lager bildebok. :grundig:

Send den inn til et forelag også! :økonomisk:

Gammel 07-07-10, 13:12   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med deg, men akkurat når det gjelder unger ville jeg kanskje ha presisert at det var noe annet enn magen (slik at de ikke tror de må spise frøene, vil tro det er en vanlig misforståelse for barn.)

Det kan være fint å presisere for å slippe flere spørsmål av typen "blir jeg gravid av å svelge sæden" på Juntafil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.