Jeg skjønner at placebo-effekten betyr veldig mye rart i forskjellige sammenhenger. Men hvis en går til roten av det så handler det ikke bare om å FØLE seg bedre. Hvorfor skal en da for eksempel ta hensyn til placeboeffekt når en tester blodtrykksmedisin? Blodtrykket har jo objektivt sett gått ned. Hva så om der blir tilbakefall? En som tar blodtrykksmedisin får også tilbakefall hvis han slutter på medisinen. Videre så har en jo allerede bevist at det ikke var medisinen som virket, men andre fysiologiske mekanismer. I et helhetsperspektiv vil en da kunne så på hva som har endret seg i livet til pasienten og finne tilbake til det som ga placebovirkningen i utganspunktet.
Du nevner antidepressiver som stimulerer serotoninproduksjon (SSRI). En av de langsiktige bivirkningene av disse (som følge av lengre tids bruk) er at kroppens naturlige serotoninproduksjon hemmes. Det vil si at medisinen (som er kunstig) ødelegger for en naturlig prosess. Der finnes mange (også vitenskapelig dokumenterte) måter for å naturlig øke serotoninproduksjonen. Jeg har inntrykk av at mange får medisiner før naturlige metoder er utforsket (jeg snakker ikke her om akutt behandling av td suicidale).
Og jeg vil si at en ikke har en placebo-effekt hvis en får riktig medisinsk behandling, en vil derfor heller ikke kutte ut riktig behandling som følge av placebo. 
|